HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rega Ela - en månads erfarenhet - och sen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/05/08 :  19:37:01  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag råkade snubbla över ett par Rega Ela av första modell (Tror jag). Fick dom billigt. Tillbakalutad baffel, två element, transmission line verkar det vara. Står på spikes. Nån som vet något mer om dessa högtalare?

Edited by - mapem on 2004/06/15 16:29:29

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/05/09 :  09:42:49  Show Profile Send mapem a Private Message
Nu har jag tagit reda på lite mer själv. Tydligen är den allra första högtalarmodell Rega gjorde. Dom är inte direkt vackra. I sin senaste reinkarnation tycks man ha rätat upp baffeln på Ela.

Jag ställde dom först på SD-kuddar, och det lät inte alls bra. Oprecist och luddigt. Skruvade på spikarna och offrade sex enkronor att ställa högtalarna på (för att inte offra parketten) och allt blev mycket bättre! Men jag har inte bestämt mig ännu för om jag tycker högtalarna är bra. Dom är väldigt lugna och tillbakalutade. Sticker inte ut på något sätt, låter väldigt korrekt. Kanske väl snälla. Måste lyssna mer först.

Om någon känner till några data om dessa högtalare och kan förmedla dessa blir jag tacksam!
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2004/05/09 :  10:10:06  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Tänk på att dessa ska stå så nära väggen som det är möjligt!

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn

Edited by - Jonas@Ljudmakarn on 2004/05/09 10:10:18
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/05/09 :  13:13:50  Show Profile Send Poe a Private Message
Var själv lite sugen på dessa högtalare får många år sedan (var dock för dyra för min dåvarande studentinkomst). Är väldigt trevliga och musikaliska högtalare. De har mycket riktigt en transmissionslinjekonstruktion vilket innebär att det blir relativt bra basåtergivning trots det lilla elementet, förutsatt rätt placering (se ovan). Om jag inte minns helt fel så medföljde det ett speciellt stålfäste med spikes till dessa som bör användas.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/05/10 :  07:33:43  Show Profile Send mapem a Private Message
Poe, vad kostade dom ursprungligen, kommer du ihåg det? Du har rätt om stålkonstrutionen och spikesen, och de bör användas, har jag upptäckt (trodde faktikst inte att spikes kunde göra något för ljudet, ställde dom först på sd-kuddar men det var som sagt inte bra). Har du (eller någon annan) en aning om vad det är för element i dem? Enligt Regas hemsida tillverkades de först i Danmark, och jag har sett en uppgift om att det ska vara en Scanspeak-diskant.

Jag har lyssnat lite mer på dem nu. Bra återgivning i alla register, röster är fantastiskt detaljerat återgivna, men de har lite besvär med "grötig" musik och har en viss tendens till sibilans (skarpa s-ljud). För det pris jag betalade är dom nog ett fynd.
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2004/05/10 :  15:25:41  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Första modellen kom med fot för tre spikes. Andra modellen 4 spikes. Har förövrigt haft ett par MkII och de spelade ungefär som ett par förvuxna Linn Kan I:or, d.v.s. betonat mellanregister och tight "snärtig" bas. Bra på akustisk musik och röster.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/05/10 :  17:28:51  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag minns faktiskt inte priset på dem, men en vild gissning och snabb omräkning till dagens penningvärde borde de legat på motsvarande mellan 7.000 och 10.000 spänn. Diskanten är en Scanspeak vill jag minnas. Jag tror att basen/mellanreg. är av samma tillverkare fast modifierad efter Regas specar, men som sagt, informationen kommer rätt ur huvudet och det är en del år sedan nu..

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/05/10 :  22:39:29  Show Profile Send mapem a Private Message
Tack för upplysningarna! Jag har dessutom hittat lite info på ett naimforum och på ett annat engelskt forum. Dom tycks vara populära bland dem som huserar där. Och jag måste säga att dom imponerar en hel del. Väldigt avslöjande, på gott och ont. Förskönar inga dåliga inspelningar men lyfter å andra sidan fram dom bra!
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/05/11 :  11:51:44  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag fortsätter: Mitt par har tre spikes, bör alltså vara den tidigaste modellen. Diskanten är samma Scanspeak (D2008, möjligen moddad) som sitter i Naim IBL och SBL och i flera Royd-högtalare. Mellanbasen verkar vara 5" eller 5 1/2" och ser lustig ut utan dammkåpa i mitten. Samma element (båda) lär sitta i Royd Apex som kanske är en klon av Ela eller tvärtom.

Och bättre och bättre låter de, ju mer vi lyssnar på dem.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/06/15 :  10:41:00  Show Profile Send mapem a Private Message
Hej igen, nu har jag haft mina elor i en dryg månad. De tycks vara en mellanform mellan mk1 och mk2. Diskanten är en Scan-speak 2008. Basen en Royd, möjligen tillverkad av Scan-speak.

Dom förmedlar musiken mycket trovärdigt. Jag hör massor med saker jag inte hört förut. Det är lätt att höra texterna som artisterna sjunger (vilket inte alltid är en fördel!) Allt är tydligt inplacerat på en ljudvägg, men den är ganska tvådimensionell. Inte mycket djup. Noll rumsförmedling. Det tycker jag är en brist.

Basen går djupt och är exakt och torr men rätt svag. Inga partyhögtalare.

Det är högtalare som obönhörligt avslöjar dåliga inspelningar, inget överslätande här inte. Och det är ju inte heller alltid en fördel.

Jag tror att de är rätt typiska exempel på det engelska ljudidealet. Exakt och trovärdigt, men kan bli lite tråkigt om man inte lyssnar väldigt intensivt. Men lyssnar man intensivt så blir man belönad med en ovanligt verklighetsnära återgivning. Jag lyssnar gärna själv på det sättet och gillar det.

Men hustrun tycker de fokuserar på att redovisa varje instrument och ton för sig i stället för den musikaliska helheten och därmed är de enligt henne oengagerande. Hon gillar de gamla popboxarna bättre (ung.= Carlsson OA5) med deras suveräna rumslighet och helhetsfokuserade musikalitet, trots att de ligger långt efter modernare högtalare vad gäller upplösning.

Nå, vad är resultatet av ela-äventyret? Jag gillar dom på många sätt, men det är nog ändå inte vad vi ska ha.

+ enastående upplösning, man hör allt.
+ röster är fantastiskt bra återgivna
+ bra stereoperspektiv
- platt ljudbild
- ingen rumsförmedling
- engagerar inte (enligt vissa)
- svag bas (även om den är djup)

Om man vill ha både rumslighet, engagemang och hög upplösning, vad ska man välja inom rimliga pengar? Jag kan tänka mig att bygga själv. Förstärkaren är en Nait 3.


Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/06/15 :  11:18:46  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Vad har du för CD?

Kan mycket väl vara där du skall sätta in stöten.

Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/06/15 :  11:56:43  Show Profile Send MasterChief a Private Message
quote:
Men hustrun tycker de fokuserar på att redovisa varje instrument och ton för sig i stället för den musikaliska helheten och därmed är de enligt henne oengagerande. Hon gillar de gamla popboxarna bättre (ung.= Carlsson OA5) med deras suveräna rumslighet och helhetsfokuserade musikalitet, trots att de ligger långt efter modernare högtalare vad gäller upplösning.



Vilken kvinna du har! Hade jag bett min fru om ett utlåtande om huruvida ljudbilden förändrats från engagerande helhet till detaljerad upplösning skulle hon tro jag blivit allvarligt skadad och skickat in skilsmässopapper direkt.

Edited by - MasterChief on 2004/06/15 11:57:49
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/06/15 :  13:12:25  Show Profile Send mapem a Private Message
gsecofr: En naim cd3, borde vara okej.

MasterChief: Haha, WAF handlar inte bara om hur högtalarna ser ut, utan om hur dom låter också, har jag märkt.

Min fru säger så här: - Usch vad tråkigt dom låter, vart tog musiken vägen, gå ner i källarn och hämta upp dom andra!
- Men dom är ju så fula...
- Vad spelar det för roll, dom spelar musik!
- Men hör du inte hur tydligt alla instrumenten hörs nu, och man hör precis vad Patti Smith sjunger...
- Typiskt gubbar, bara bry sig om detaljer i stället för musiken!

Hon gillar musik, vi går ofta på konserter, och hon var med och byggde popboxarna för sådär tretti år sen. Hon, och även sonen, som är amatörmusiker, har suveräna musiköron och bättre omdömen om hur saker låter kan man inte få.
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/06/15 :  16:05:59  Show Profile Send MasterChief a Private Message
mapem: WAF hos mig innebär endast utseende. Jag brukar visa bilder på olika högtalare i tidningar och jag uppskattar att ca 2% får godkänt. Tur att jag ägde mina högtalare innan vi träffades. *jag vet att jag är en toffel...därför använder jag mest mina staxxxxxar*
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/06/15 :  16:24:15  Show Profile Send mapem a Private Message
Hos mig är det inte heller många som får godkänt utseendemässigt, inte av mig heller för den delen. (HUF-faktor kanske) De flesta högtalare ser för j-ga ut. Men låter dom bra står vi ut med det mesta, dock inte telefonkiosker. Det är dock ingen nackdel om de är vackra också. Hade ett par Infinity kappa 5 som var snygga faktiskt, men dom åkte ut för att dom inte lät tillräckligt bra.

Men återigen: Hur hitta en kombination av Ela:s exakthet och ärlighet, Carlssonboxarnas luftighet och rumskänsla samt kanske kappa:s (emit-banddiskanter) utsökta skimrande luftiga dikant (det enda som var bra på den talarn, men väldigt bra!) plus lite djup, torr ren bas. Då blir vi nöjda alla!
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/06/15 :  16:30:15  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag menar HAF förstås, Husband Acceptance Factor. Ändrade rubriken lite till f ö.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/06/15 :  16:43:31  Show Profile Send Poe a Private Message
På ett sätt är det du skriver om ELA-högtalarna lite lustig för, på i princip alla punkter utom den sista, den med dålig bas, hävdar du motsatsen mot hur "man" normalt brukar beskriva Regas produkter. Så varför inte testa med någon Rega-förstärkare/CD. Kanske är det elektroniken det hänger på?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/06/15 :  20:33:16  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag tror nog elektroniken passar, på såväl naimforum liksom forumet på pink fish media där alla "flat-earthers" huserar lovordar man just den kombinationen jag har som bra budget high end (om det finns nåt sånt). Nej det handlar nog om tycke och smak. Regorna låter nog precis som dom ska, de är verkligen inga dåliga högtalare, faktiskt överraskande bra för det löjliga pris jag betalade, men de är trots allt inte riktigt min "musik". Fast jag är lite kluven. Mycket hos Elorna är väldigt bra. Men det jag främst saknar är tredimensionalitet och lite mera bas. Och enligt det engelska idealet ska man visst inte ha tredimensionalitet verkar det, det är för kontinentala töntar.
Go to Top of Page

nickeniklas
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/07/16 :  17:36:21  Show Profile Send nickeniklas a Private Message
Hej!
Sitter sjælv på ett par Ela.
Kan verkligen rekommendera ett byte
till soundcare spikes (3 st/høgtalare)
blev enorm skillnad. Tycker inte de låter
bæst mot vægg, nær jag placerar dom långt ut
från vægg, något vridna mot centrum spelar dom
mycket luftigare. Kør med Naim før/slut och ær
vældigt nøjd. Har ej hørt någon høgtalare som
spelar akustisk gitarr bættre och de ær før
øvrigt bæst på akustisk musik enligt min smak.
Mycket nøje!!!
Niklas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000