HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spela in högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gorgar
Starting Member

21 Posts

Posted - 2004/05/08 :  11:40:09  Show Profile Send Gorgar a Private Message
Jag gav upp tanken på att bygga en egen stativare och köpte mig ett par Monitor Audio Bronze 2 istället. Jag köpte dom "olyssnade" och gick enbart på alla goda recensioner de fått från olika HiFi-magazine. Förmodligen en dödssynd enligt er. Nåväl, jag tycker de spelar ganska dovt hur som helst. Basen är jag rätt nöjd med, mer kan man nog inte önska från prisklassen och storleken, men diskant och mellanregistret låter instängt och dovt om man jämför med mina gamla högtalare.

Min fråga är nu:
Kommer jag (som ovan lyssnare) höra märkbar skillnad efter att jag spelat in dom i 80-100 timmar? (En högtalare fasvänd och högtalarna står tätt intill varandra front mot front)

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/05/08 :  11:54:30  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag måste nog tyvärr säga att tonklangen får du nog behålla. Det förändras nog inte märkbart genom inspelning. Däremot kan detaljrikedomen i basen förbättras + lite tydligare nyanser likaså i de övriga registren. Vad du kan prova är att byta till olika kablar, både signal och högtalarkablar. Vissa kablar ska vara ljusare som tex Nordost. Sen går det naturligtvis byta elektronik, men det kostar på.
Vilka högtalare hade du innan?
Vilka kablar har du just nu?

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2004/05/08 12:02:41
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/08 :  12:09:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Innan du springer iväg och köper något tycker jag du ska låta högtalarna spelas in ordentligt. Prova också att leka med placeringen en del (flytta in/ut från vägg etc), visserligen är det främst basen som är placeringskänslig men hörseln har ju en förmåga att smeta ut "fel" över hela frekvensspektrat.
Justerar man basen kan man ibland få bättre upplevd diskant/mellanregister.





Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/05/08 :  12:19:08  Show Profile Send Leif B a Private Message
Det kan naturligtvis vara så att dina gamla högtalare är väldigt ljusa i klangen och då framförallt i diskanten. Monitor Audio har trots allt en metalldome men de har aldrig låtit speciellt vassa utan tvärtom detaljrikt och mjukt.
Jag kan åxå tänka mig att efter ett tags lyssnande kan du faktiskt vänja dig vid det nya ljudet och tycka att det kanske inte var så illa iallafall. Man har alltid en första lyssningskänsla att ljusa högtalare låter bättre "för det låter mer", men efter att lyssnat lite mer nogrannare så märker man att detaljerna finns kvar där trots att de inte överrepresenteras. Ofta så blir slutsatsen att det blir till det lite mörkare ljudets fördel.

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2004/05/08 12:29:21
Go to Top of Page

Gorgar
Starting Member

21 Posts

Posted - 2004/05/08 :  13:02:58  Show Profile Send Gorgar a Private Message
Jag har en vanlig Sony stereo med reciever, cd-växlare, kassettdäck och vinylsvarv. Ca 5 år gammalt. Kablarna är de vanliga svarta man får med grejorna, och högtalarkabeln är den grövsta "Siba-modellen". Högtalarna är Genexxa SX1000

Är sugen att byta upp mig till en hyffsad 2-kanals förstärkare då Sonyn inte känns helt bra. Nån som har tips på en hyffsad förstärkare i 4000:- klassen? Eller måste man gå upp i pris?
Go to Top of Page

Gorgar
Starting Member

21 Posts

Posted - 2004/05/08 :  13:04:54  Show Profile Send Gorgar a Private Message
Jag har placerat högtalarna ovanpå min gamla enmeters högtalare. Det kanske är för högt?
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/05/08 :  13:22:16  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Gorgar: Ett hett tips är att leta på begagnatmarknaden, där kan du fynda för 4000:-.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/05/08 :  13:27:16  Show Profile Send Leif B a Private Message
Kul att du har statat din nya anläggning med nya högtalare.
Du har redan nu kommit en bra bit på vägen.
Högtalarplaceringen är ganska viktig i sig.
Höjden beror naturligtvis på var man sitter. Generellt så brukar det rekommenderas att diskanten ska vara i öronhöjd där man sitter och lyssnar. Sen ska de placeras mellan 50 cm till 1 meter från bakväggen eller vad man nu föredrar. Den billigaste högtalarkablen som faktiskt låter hyfsat skulle jag rekommendera EKK-kabel. Helst en 2,5 kvadratmm. Finns att köpa på byggmarknad. Bra start för den som inte vill satsa hela huset på stereon. Jag tror du säkert kommer höra en viss skillnad med en gång där.
Tyvärr har jag ingen direkt förstärkare jag kan rekommendera men många säger att Harman Kardan HK670 och HK690 ska vara riktigt bra.Kan tyvärr inte priset på den just nu.

Här kan du leta efter begagnade hifiprylar :

http://www.hifimagasinet.com/sokannonser.asp

Finns faktiskt en HK670 till försäljning för bara 2700 kr där just nu. Går säkert pruta till 2500kr.

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2004/05/08 13:40:07
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/05/08 :  15:00:19  Show Profile Send nurfen a Private Message
Jag tycker definitivt att det är just diskant och mellanregister som öppnas upp under inspelningstiden.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/05/08 :  16:35:54  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag måste hålla med nurfen. Men också anta att MonitorAudion kanske är en både för avslöjande och för trögdriven högtalare för din gamla reciever, vad vet jag? Men vänta till efter inspelningstiden är över det kan enligt min erfarenhet bli stor skillnad.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Gorgar
Starting Member

21 Posts

Posted - 2004/05/08 :  16:47:28  Show Profile Send Gorgar a Private Message
Tyvärr så är HK670 på 8 ohm, medan högtalarna är på 6 ohm. Inte en så lyckad kombination kanske. Eller?
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/05/08 :  17:11:10  Show Profile Send Leif B a Private Message
8 Ohm är bara ett sätt att tala om hur många watt den kan leverera vid en sådan last. Den klarar fler watt vid 4 resp. 6 ohm.
Inget man behöver ta hänsyn till om man nu inte har högtalare som går ner till 1-2 Ohm vid vissa frekvenser.
Som sagt så ska du inte oroa dig för det.
HK förstärkarna är annars kända för att ha en stark nätdel och ger oftast en mycket bra basåtergivning.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2004/05/08 :  18:12:52  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag kan också hålla med om att det är stor skillnad på ljudet i en högtalare före och efter inspelning. När högtalarna är nya så kan det låta precis som du säger väldigt instängt, dovt, detaljfattigt, slött men efter en stund lossnar det och rättar till sig. Ha lite tålamod bara så skall nog burkarna blomma ut

Stereotypen
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/05/08 :  19:01:33  Show Profile Send Leif B a Private Message
Tålamod är en dygd.

Go to Top of Page

Gorgar
Starting Member

21 Posts

Posted - 2004/05/08 :  19:06:25  Show Profile Send Gorgar a Private Message
Jag spelar elbas, och med elbasstärkare och baslådor så säger alla att man ALDRIG ska ha lägre ohm-tal på baslådan än vad stärkaren är märkt med. Då kan man bränna slutsteget eller nåt. Men det kanske är skillnad på HiFi och instrumentförstärkare
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/05/08 :  19:20:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tjenare och välkommen till HiFiForum.nu!

Har du hunnit hitta och läsa Micke's HiFi-Kokbok?

Om inte så läs igenom den, det finns mycket klokskap där för den som bestämt sig för att uppgradera anläggningen.
Grattis till en väldigt rolig tid framöver!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/05/08 :  19:21:46  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jo, vissa slutsteg tål absolut inte låga ohmtal.
Speciellt är det nog vid mycket stora effektuttag.
I regel använder man inte full effekt när man bor i en lägenhet.

Rekommendera kokboken här åxå.

mvh Leif

Edited by - Leif B on 2004/05/08 19:22:54
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/05/09 :  00:07:20  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej Gorgar!

Min erfarenhet av Monitor Audio, har själv GR 10, är att de kräver rejält många timmars inspelning! Tror att det pratas om sextio timmar innan man ska börja lyssna, men mina blev riktigt bra först efter mer än 200 timmar! Då "släppte" ljudet och blev kristallklart och öppet...störst förändring i diskant och mellan alltså! Du lär ha samma diskant i dina B2:or så ha tålamod.

Mvh Sebastian

PS: Har absolut inte upplevt att mina är trögdrivna, men de låter mycket bättre med bra kringutrustning!

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/05/09 :  22:16:42  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jag rekomenderar att du har högtalaren i rätt höjd innan du bedömmer ljudet, beroende på element placering och filter så kan den vertikala spridningen vara rätt underlig på vissa högtalare (har ej hört MA) om jag sjunker ned i soffan när jag lyssnar på mina högtalare låter de mörkare t.e.x .
Ett enkelt test kan ju vara att ställa dig upp i lyssnings positionen, om du inte har lämpliga stativ (jag antar helt fräckt att dina Genexxa är stooora, de brukar dom vara)

/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Gorgar
Starting Member

21 Posts

Posted - 2004/05/10 :  09:13:31  Show Profile Send Gorgar a Private Message
Tack för alla tips! Nu har jag även börjat gilla den mer runda diskanten och mellanregistret ur Bronze 2'orna. Idag ska jag iväg och lyssna på en HK670 bl.a.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000