HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudkaraktär hos Quad högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/05/16 :  20:31:55  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
EAR:

härligt. ESL 63 är en riktigt höjdare. Har några kompisar som kör med dem. De verkar aldrig byta eller ens vilja prova något annat. Svårslaget med andra ord...

Om du inte hört nya 989 skall det bli ett nöja att dema dem för dig. Du är välkommen....

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/05/16 :  20:50:28  Show Profile Send EAR a Private Message
Har hört 989 på ARKEN Som du påpekar så är 63 svårslagna men däremot svårplacerade men de passar bra i vårt rum och med mina rörmononblock
Jag och min granne är lite QUAD fanatiker.
Här finns mycket QUAD
QUAD 22 försteg QUAD II slutsteg och ESL 57
4 styck 405 plus ett 405-2 En 44ā 0ch ESL 63

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2004/05/16 20:50:54
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/16 :  20:50:57  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Hej Robban,
är relativt nybliven Quad 11L ägare - i den esoteriska "yew" dvs idegran fanér upplagan - .
Det är svårt att hitta något negativt att säga om högtalaren; den känns väldigt klangriktig och för de pengarna så känns det ju otroligt positivt. Jag har inte ens lyssnat på Quad12L, vilket jag så här i efterhand kan känna att jag kanske borde ha gjort innan; jag ska ju flytta till större snart är det tänkt och då kanske jag skulle klippt till på 12orna. 11orna är ju knappt inspelade eftersom jag nu haft dem i ca tre veckor och inte vart hemma så mycket som jag velat ... men redan så tycker jag de spelar väldigt trevligt ...
Min "referens" är Monitor Audio Bronze och Dynaudio 42 av det som jag ägt och kört på samma kringutrustning och då känns Quad som ett litet lyft jmf med Dynaudio 42 som jag ändå var mycket nöjd med och inte heller kan anmärka på direkt... Om ni har Quad 12L inne är jag mycket intresserad av att komma och lyssna, men kanske är risken att jag kommer vilja byta upp mig redan innan en månad ens har gått.
Finns 12orna i "yew"?
/ Henrik, som letar kabel till sina idegranar

Edited by - kosmoskatten on 2004/05/16 20:52:50
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/05/16 :  21:00:50  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
EAR:
hoppsan - mycket QUAD är ordet. Det kanske är vi som skall komma till er och kolla ...:-)

Kosmoskatten:
du får ta vägen inom oss. Det vore trevligt. Om du skulle bli sugen på att uppgradera kan vi titta på det. Kablar är heller inget problem...

Vi har hemma 12L i lönn, men de finns i lager i alla utföranden.

PS. Intressant att höra din erfarenhet av 11L.

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/05/16 :  21:22:29  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag skulle gärna höra deras dynamiska högtalare för det skulle vara kul att höra om de lyckats med att behålla lite av ESL karaktären
Får se när nästa resa till huvudstaden blir av.70 mil är trots allt 70 mil

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/16 :  21:32:09  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
OK, Robban, jag tittar förbi - ska ju till St Eriksplan imorgon vid 16 tiden så då är man ju i era kvarter och kan passa på...
Såg fint ut på hemsidan
/ Henrik
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/05/16 :  23:15:12  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
//Börjar bli väldigt off-topic här men jag kör ändå

quote:

PS. Vad är dina egna erfarenheter av 11L och 12L?



Nästan bara positiva! Hade jääääääääääääkla mycket strul med en av mina 12L, den bara lade av efter några timmars körning. Fick delningsfiltret utbytt en hel massa gånger (därav att jag haft rätt mycket kontakt med Thomas) men det ville aldrig funka ändå så till slut fick jag högtalparet utbytta och sen dess har de inte strulat alls. Inget att klaga på där direkt men det var ju trist att det blev som det blev. Fick en massa Nordost Flatline kabel som plåster på såren (och lite rabatt på ett par 11L också).

Har 2 par Quad 12L som jag kör som frontar och 2 par 12L som jag har som center och bakcenter (6.1). Sedan blev jag lite snål och köpte Quad 11L som surroundhögtalare. Jag är nöjd som bara den med dem allihop!

Var från början ute efter stativare mellan 6-10k och lyssnade på Infinity Kappa 200 (lät extremt kass imo) och Dynaudio Audience 42 & 52. Lyssnade även på Amphion på Ljudmakarn och det var väl i princip de ända som faktiskt lät bättre än Quad 12L. Men så kostar de ca 140% mer också...

Så det fick bli Quad och jag har inte ångrat mig än. Har fått några prisjakt (fast när det var minhembio) att köpa Quad också och de blev väldigt nöjda! Även här på hififorum har jag bidragit till Quadköp. Min personliga åsikt är att de låter bättre än allt jag hört under 10k, ok jag har inte lyssnat på allt men ganska mycket tycker jag.

Kolla in RotelPowers anläggning! Han kör med Quad 12L och resten av utrustningen är ganska så mycket dyrare än högtalarna.

Btw, när kommer subben till L-serien? Eller har den redan kommit? Vet att Thomas snackade en massa om den förut iaf... Vill ha!

edit: här är en länk till en annan tråd med Quad-åsikter. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25400
__________________________
http://www.hembioforum.com

Edited by - anarkizt on 2004/05/16 23:45:42
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/17 :  08:17:46  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Här är en länk till en annan "recension";
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29054

Jepp, det var jag som skrev den...

Anarkizt: intressant.
Robban: ses väl idag då...

/ Henrik
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/17 :  21:54:08  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
ReKo:
Lyssnade idag (ingen längre session dock) på både Quad 11L och 12L hos Robert på HiEnd; och ja, det är lite mer "tyngd" i 12orna, inte så man baxnar men märkbart dock. För min del blev jag ganska övertygad om att jag trots allt valt rätt med "Älvorna". Quad ska tydligen komma med en "prisvärd" subbas inom kort så jag tror jag avvaktar och hoppas jag kan matcha upp "älvorna" med "subban" framöver . Quads högtalare i L-serien verkar kusligt homogena så det ser lovande ut.
Vågar dock påstå (vilket jag nämnde på plats) att HiEnds 12or inte är inspelade då de lät precis som mina gjorde "out of the box" - och det hände ju en del på ett par dagar, åt det klart bättre hållet vad gäller övre registret. Hugade, kräsna, spekulanter bör ha det i åtanke.
HiEnd var ett bra besök med hög -faktor, tack för pratstunden Robert, låt 12orna stå på över natten någon dag extra nu bara .
Sitter just nu hemma med inspelade älvor och njuter
/ Henrik (som glömde knipa kablar hos HiEnd)
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/05/17 :  22:58:23  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Henrik:
tack för trevligt besök. 12L spelas in för fullt nu. Skall bli intressant att höra dem i morgon.

Glömda också det med kablarna. Hoppas du får tillfälle att återkomma så tittar vi på kablar.

Ps. Skall kolla upp "idegran" - som du rekommenderade.

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/05/18 :  07:10:10  Show Profile Send byggarn a Private Message
Passar 11:or i rum på 25m2 eller är det 12:or man skall ha?

Har någon jämfört Quad med hifi-kits "phase" (3000:-)? Om ni inte jämfört...vad tror ni?
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/05/18 :  09:01:34  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Byggarn:
är rummet 25m2 är 12L det bästa valet om du skall ha stativare. Annars finns 21L med samma karaktär och än mer pondus...

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/05/18 :  09:41:09  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
robban: Vet du något om den kommande L-subben??
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/05/18 :  12:48:04  Show Profile Send ReKo a Private Message
Robban: Ni har inte 22L? Skulle vara intressant att se om den håller lika bra klass som stativarna och hur den klarar sig gentemot t.ex. dynaudio 72.

MVH / Ante

Edited by - ReKo on 2004/05/18 15:52:03
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/18 :  14:06:34  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
ReKo:
22L står uppställda i lyssningsrummet, vet ej om de är inspelade eller nyuppackade, Robert har nog koll på det
Henrik
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/05/18 :  17:19:48  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Anarkizt:
Subben är under produktion och räknas vara klar för försäljning inom kort. Priset kommer preliminärt att hamna mellan 5-6000.-

Reko:
För tillfället har vi inte 22L, men däremot 21L. 22L är en högtalare för dem som har mycket stort lyssningsrum. Karaktären i alla högtalarna i L serien är den samma. Skillnaden ligger i "pondus".
Är man ute efter en golvare skall man nog börja med att lyssna till 21L.

Kosmoskatten:
21L är det, och de är inspelade :-)


mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/05/18 :  18:37:58  Show Profile Send FBK a Private Message
robban!
När kommer ni att få hem 22L, tänkte komma förbi framöver och lyssna och jämföra 12L mot golvarna, skadar ju inte med lite "pondus"
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/18 :  20:32:23  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Robban: My mistake, 21L var det ... Inspelade? Finfint...

Såå, "subban" är på gång?
Kul, när det är ett par på gång in i butiken har du åtminstone en seriös, mycket seriös, spekulant håll oss underrättade...

/ Henrik
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/05/18 :  22:00:45  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Per:
vet inte riktigt när det blir. Någongång under sommaren gissar jag. Jag meddelar dig när vi har dem hemma. Under tiden hoppas jag du har möjlighet att komma och lyssna till 21L.

Henrik:
jag meddelar dig när subben är på ingång. Det verkar vara många som är intresserad av den.

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/05/18 :  23:21:38  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
quote:

Anarkizt:
Subben är under produktion och räknas vara klar för försäljning inom kort. Priset kommer preliminärt att hamna mellan 5-6000.-



Det låter ju jättebra det! Som jag har väntat!!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/05/18 :  23:21:51  Show Profile Send FBK a Private Message
Robert!
Jag kommer förbi någon dag framöver för en liten provlyssning på 21L och 12L. Ska köpa nya högtalare först till hösten är det tänkt, så jag hinner även med att lyssna på 22L när den kommer.

Beroende på det ekonomiska så kommer jag att köpa nya frontar för mellan 5000-20.000kr och blir det under 10.000kr så kommer jag troligtsvis välja Quad. Jag håller med anarkizt i att det finns få allternativ till Quad under 10.000kr när det gäller stativare i alla fall i mina öron. Lyssnade för ett tag sedan på två stativare i prisklassen 10000-12000kr, men helhetsmässigt så tycker jag att Quad 12L är en bättre högtalare. Men jag skulle nog helst vilja ha golvare så därför hoppas jag att 21L eller 22L kommer att tilltala mig ljudmässigt.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/06/16 :  20:56:55  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
finns det nån försäljare av quad i jönköping/nässjö eller i närheten?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/16 :  21:47:21  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag har inte en aning, men ring och kolla med någon av de butiker som säljer Quad om de vet.
/Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/06/16 :  22:45:54  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
nisse83:
quote:
finns det nån försäljare av quad i jönköping/nässjö eller i närheten?

Görans HiFi i Växjö har Quad. När jag var där i slutet på maj hade de 11L, 12L och ett par golvhögtalare inne. Dessutom lite 99-elektronik samt 909-slutsteget.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/06/16 22:47:06
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/06/17 :  15:04:11  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
bah! verkar hopplöst. vill inte släpa mig ner till växjö :-P

hur är det med placeringen av Quad 12L - kan man ställa dom en bit ut från bakväggen?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000