Jag behöver bygga nya delningsfilter. 3vägare delas på 250Hz och 3500Hz helst 12dB resp 18dB Har inget mot att löda själv bara någon hjälper mig med konstruktionen. Magnus
Man ska ju inte va taskig om du är ny, men lite mer hårddata än så där får du nog hosta upp om någon ska kunna hjälpa dig. - ska det vara ett passivt eller aktivt filter? - vilka högtalarelement ingår i konstruktionen - TS-parametrar? - hur ska elementen konfigureras på baffeln och hur många av varje sort? - hur ska bafflarna konstrueras - mått?
Man ska nog veta först, att få ett sånt här filter att fungera utan en del hjälp på vägen och sen ska det åxå låta bra, är otroligt svårt att konstruera. Verkar som du vill ha ett filter som ska spela 2 och halvvägs. Dvs med två basar men den ena ska bara gå upp till c:a 250 Hz. Filtret till den basen är ganska lätt att konstruera. 12db med en spole i serie och en konding parallellt. Den andra basen ska sen gå upp till c:a 3500 Hz. 12db filter med mindre spole i serie och en mindre konding parallellt. Till diskanten behövs det en konding i serie + spole parallellt + en konding i serie. Första kondingen ska vara 3 ggr så stor än den första. Då har du ett filter som delar med 18 db över diskanten. Vilka värden det ska vara är svårt att säga utan hjälp av diverse info om elementen. Jag kan iofs gissa mig fram lite på känsla men det är stor sannolikhet att det blir misslyckat.
Att byta delningsfilter i en fabrikstillverkad högtalare kanske inte är det 1a man vill göra i regel finns det kanske inte heller någon anledning till det.
Men det är så att jag kör BiAmpat in i mina Mythos 500 och om jag stänger av steget som driver Diskant/mellan register så skall mig veteligen enbart basarna spela, men det hörs ett jävligt obehagligt "sprakande" från diskanterna när de borde vara tysta.
Jag skall låta det vara osagt om det sprakar "bakom" musiken när jag spelar med hela anläggningen påkopplad men i mina paranoia så kan jag inte tänka annat än att sprakandet finns där.
Det behöver inte vara så att delningsfiltrerna är kass men det är det enda som poppat upp i huvudet.
Första frågan: Låter båda högtalarna likadant? Dvs är det någon skillnad i ljudet mellan dem? Om bägge låter likadant så tror jag det har med konstruktionen i delningsfiltret att göra. Fråga 2: Tror du att du har någon möjlighet att se delningsfiltret genom att antingen lossa terminalen där högtalarkablarna kopplas eller kanske kunna skruva loss den nedre basen? I så fall kan du studera filterna och säga hur dem har kopplat det. Fråga 3: Om du byter slutstegen så det som spelar mellan-diskant spelar bas istället. Blir det någon skillnad i ljudet? Fråga 4: Låter det lika illa om du kör alla delar med ett slutsteg?
Det finns olika filterlösningar som kan göra att det överförs en del brus till de övriga elementen. Men det verkar skumt.
På alla högtalare jag sett med ingångar för biwiring har basfiltret varit elektriskt separerat från mellan/diskant-filtret. Du har väl ingångar för biwiring gjorda på fabriken och inte nåt eget hopkok?
Jag tror det hela har med förstärkaren att göra. Byt plats på förstärkarna som Leif B säger och se vad som händer.
Kolla gärna att allt elektriskt är gott anslutet, också i själva filtret, men dra inte igång ett filterprojekt utan kunskaper från scratch. Det är liksom konstruktionen av filtret som är själva oxfilen i högtalarkonstruktion. Det stora jobbet.