HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vid vilken frekvens behövs ej stereo längre?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/04/30 :  18:13:10  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Hej!

Jag undrar om någon har nån bra riktlinje för brytfrekvaens där det inte längre spelar så stor roll om man har 1 eller 2 högtalare.
Eller med andra ord, var kan jag lägga gränsen mellan en enskild bashögtalare och två stycken mindre högtalare?

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/30 :  18:51:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det finns nog inget entydigt svar på den frågan. Om man bortser från rumsakustiken ligger gissningsvis gränsen någonstans 70-120 Hz (dvs. där man brukar lägga delningsfrekvensen för subbar), problemet är att det är svårt att jämnt fylla ett rum med bas med bara en högtalare och örat är gissningsvis känsligare ju högre upp i frekvens "felen" finns .

Dessutom har det att göra hur väl man lyckas integrea de mindrea högtalarna med subben, återigen beror detta också mycket på rummet.

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/04/30 :  19:50:08  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det beror lite på distortionen i basen. Är den låg brukar 150Hz vara lagom.

Själv delar jag vid 55Hz där frontarna fallit lite grann.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/04/30 :  20:13:13  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Ok. Det är en luddig fråga men tack för bra svar.

Så jag tolkar dom ungefär som:
Så om jag delar över 150Hz finns det mening att dela upp ett bassteg i höger och vänster. Ligger jag under 80 spelar det ingen större roll för stereoperspektivet utan kan koncentrera mig på att placera ut högtalarna istället. Däremellan får jag testa.

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/05/01 :  03:30:54  Show Profile Send flintan a Private Message
När man inte längre kan riktningsbestämma ljudet (under ca 150Hz, beror såklart på branthet i delning) så spelar det inte så stor roll för stereoperspektivet om det är en eller två subbar. Däremot så kan ju ljudet vara mixat så att det är en viss bas i ena kanalen men inte i den andra och då bör man mixa basfrekv. från båda kanalera till en kanal om man ska köra mono sub.
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/05/01 :  11:39:04  Show Profile Send Per G a Private Message
Jag vet att det förut ansågs att man ej kunde riktningsbestämma frekvenser under 300 hz men om det är korrekt borde en akustiker kunna svara på. Har vi någon sådan på forumet?
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/05/01 :  13:30:52  Show Profile Send Peter S a Private Message
Som redan sagt beror det mycket på förvrängning. Om elementet och lådan har många övertonar kan man rikningsbestemma dessa även om delningen är låg och brant.

Peter
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2004/05/01 :  19:07:15  Show Profile Send Lennart a Private Message
Det råder delade meningar om vid vilken frekvens som riktningsbestämningen upphör. Vissa hävdar vid ca 180 Hz, andra säger ca 150 Hz. Det man däremot säkert vet är att ingen människa kan riktningsbestämma RENA toner under 120 Hz. Det är fysiologiskt omöjligt för oss människor.

För att vi inte ska kunna riktningsbestämma frekvenser under 120 Hz krävs naturligtvis att tonerna inte ackompanjeras av dist i form av t ex blåsljud från en basport, kabinettljud etc. Om så sker så är ljudkällan avslöjad direkt.

I väldigt stora lyssningsrum kan det vid ogynnsamma förhållanden hända att man ändå kan bestämma ljudkällans plats. Det beror då på att ljudet reflekteras mot väggar och tak på ett sätt som gör att höger och vänster öra får en tillräckligt stor differens mellan de olika ljuden, och då kan hjärnan lätt räkna ut var ljudkällan finns. I vanliga/normalstora lyssningsrum är det dock aldrig ett problem.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/05/02 :  10:37:30  Show Profile Send Zombie a Private Message
"I am a very firm believer in stereo subwoofers. It is a common misconception that we cannot hear bass directionality. People often say that bass is omnidirectional and subwoofer room position is not important. I believe this misconception developed because of the way bass is treated when cutting lacquer masters for records. Frequencies below 200Hz are combined to mono in case there is any low frequency phase problems. Out of phase bass would make the lathe cutting head jump off the lacquer. So for many years we never had a chance to hear stereo bass. With the digital age this is no longer a problem. You can experiment by placing your subwoofer off to one side and see if you can hear its location. I'm sure you will. If you only use a mono subwoofer then it is very important that you place the subwoofer symmetrically between your speakers. Placing the subwoofer off to one side or the other will cause a non-symmetrical response in the left and right speakers at the crossover point. This is based on the uneven distance of the left/right speakers to subwoofer and will require more equalization to balance the system."
http://www.bobhodas.com/pub3.html#chrt4

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2004/05/02 :  11:08:57  Show Profile Send bing a Private Message
vid 80hz är nog lagom.

alla öron är olika
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/05/07 :  23:50:59  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag delar vid 60hz. Du skulle kanske kunna gå upp till 80hz, beroende på subben och högtalarna.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/05/08 :  06:42:17  Show Profile Send markih a Private Message
Lennart skrev: Det man däremot säkert vet är att ingen människa kan riktningsbestämma RENA toner under 120 Hz. Det är fysiologiskt omöjligt för oss människor.

Nja, vid experiment lär man ha kommit fram till att det går att höra riktningsinformation ner till 50Hz under rifältsbetingelser, om jag inte minns fel (undersökningar av Ingvar Öhman). I ett verkligt rum grötar dock alla reflexer till det, så i praktiken kan man dela betydligt högre upp.

markih

Edited by - markih on 2004/05/08 06:43:07
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/08 :  08:19:35  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag körde min subba under 100 Hz med ett tredje ordningens filter och tyckte det funkade bra i det avseendet.

http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/sub_hifi.html

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/05/08 :  08:34:52  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Den slutsats jag kan dra av det här är att innan jag börjar oroa mig över vilken frekvens jag ska dela vid så måste jag se hur mycket distordition jag har. Om signalen inte är ren så måste det till två moduler, en vid motsvarande högtalare.
Sen kan man börja oroa sig för om stereobilden finns där eller inte. Vill man vara säker, dela mellan 50-100Hz, med lite mer vågspel upp till 120-150Hz kanske.

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/05/08 :  12:32:54  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Detta beror till stor del på baslådans kvalitéer.
det borde vara lätt att säga vart den står om den
gör missljud, spelar orent (dist, då övertoner etc).

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/05/08 :  17:21:39  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har subbor som spelar rätt så rent enligt gällande tester (Paradigm Servo-15) och det är stooor skillnad på att spela med en eller 2 subbor. Delar vid 80Hz och upplevde inga problem innan jag kopplade in nr 2 och märkte hur mycket bättre det blev.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000