HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 liten baslåda+modar?(verktygen har kommit)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/06/11 :  12:15:14  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Guru: ingen jättebudget att prata om iaf
tvåvägare har jag tänkt nån gång i framtiden möjligen ett par HFLS-1
men just nu tror jag inte det skulle funka =(
Annars hade jag faktiskt en trevägare på gång
med preeles elementet plus ett mellanreg isf fasr det skulle bli ganska dyrt, med testlådor o sånt =)

och sen är ju mellanreget som synes i bilden inte mellanreg utan bas så dom skulle kunna bli baslåda istället kanske ...
kurvor på dom elementen finns i den här tråden ..

_____________________________________________________________

EngelholmAudio: Tack. Mål är lite svårt för att jag har lite olika viljor i ämnet och det är ju inte bara min åsikt i det hela =)
alla har ju rätt att ändra sig och det gör min sambo ibland
Bra ljud är ett mål, men jag har svårt för att slänga saker som funkar som tex dom 15" som sitter i.
Dom är knappt värda matrialet dom är gjorda i



Förslag är ju alltid förslag =) du har ju tidigare skrivit om dom här och kom fram till ungefär det du skriver nu, vilket är att du tycker att jag ska lägga pengarn på att bygga HLFS-1 istället.
Något jag respekterar och jag kommer kanske bygga ett par såna =)

Edited by - Gordi on 2004/06/11 15:15:55
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/11 :  16:15:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,
(Vill förtydliga att jag inte säljer HFLS-1 så att inga dåliga tankar dyker upp!)

Utan mål kommer det blir många trådar!



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/06/11 :  16:56:35  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
EngelholmAudio: Har du inte sett mina trådar tidigare
Det är alltid hmm vad ska jag göra?
och alla läser o försöker hjälpa till, o jag kommer på något nytt som alla bara måsta hjälpa mig med

O ja jag vet att du inte säljer HLFS-1 men du var ju med och gjorde dom första eller hur?

Målet är bra ljud ....
men om bra ljud är HLFS-1 så kanske det får bli ok ljud just nu iaf?!?

Då är ju frågan vad är det bästa ljud man kan få ut ur dom här elementen? och lådan kanske ....?
synd att jag inte har bilder/värden på dom bredbandare jag funderar på att använda

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/06/11 23:45:42
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/06/12 :  01:43:24  Show Profile Send ILLY a Private Message
Usch vad jag känner igen det där syndromet...

-Vill bygga, vill bygga, vill bygga!

-Vad ska jag bygga? Var ska jag bygga!?!? (hatar att bo i lägenhet, saknar föräldrarnas garage...)

-Skulle Jossan verkligen bli glad om jag kånkade in ett 2 meter högt aktivt fyrvägs d´Appolito system som tog upp halva lägenheten? Vem skulle bygga filtren? Har jag verkligen råd med 14 monoblock?

-Nej, det får bli något billigt och jordnära. Öppen baffel med fostex bredbandare och en diy-rörstärkare med passivt försteg. Fast kommer det verkligen skaka om kraniet på mig?

-Eller...

Och sådär håller det på, vecka in och vecka ut, år efter år. Vad händer? Slutar med att jag fultweakar mina befintliga skräpburkar genom att köpa några kvastskaft på Göfab och banka in som extra stagning, eller korrigerar mängden dämpvadd, eller byter ut cd-spelarens strömkabel mot en svalanderfläta.

Så mycket idéer, så lite tid, utrymme och pengar för genomförande. Fullkladdade rutade kollegieblock har jag gott om. Frustrerande, men säkert också nyttigt. Vad skulle jag annars drömma om?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/06/12 :  09:32:55  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
ILLY: den dan man slutar drömma .....

så vad tycker du om mina olika planer?
nåt du tycker låter bra?



_______________________________________________________

Förslag på mål man kan ha då?
Vad har ni för mål?



Edited by - Gordi on 2004/06/12 10:46:22
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/06/12 :  13:00:14  Show Profile Send iffe a Private Message
ILLY: Hoho, det var nog den mest klockrena beskrivning jag någonsin hört. Stämmer in på mig till punkt och pricka, till och med namnet på flickvännen är korrekt. Det var dagens goda skratt.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/06/12 :  21:54:09  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Mål mål mål mål

Jag tror att en viktig grej jag själv märkt nu
när jag fått dom här röda i lägenheten.
Jag har aldrig haft ett par köpta högtalare
att kunna jämföra med, så nu när jag gjort det
står det klart att dom inte spelar lika djupt som jag trott.
sb-ex3 spelar djupare än dom här röda vilket jag inte hade trott tidigare .......

En fundering just nu skulle vara att ta 8" peerles och bygga små (ca30L) baslådor och driva det med d250 ställa under sb-ex3,som jag snart satt in nya diskanter i (inte köpta än ...)



Hur låter det som mål?
Det kanske finns låddesigntips man kan få när det gäller lite baslåda med 8" i?

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/06/12 23:25:15
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/06/13 :  00:24:09  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Suck
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/06/13 :  12:06:23  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message


Oki da
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/06/13 :  12:32:57  Show Profile Send ILLY a Private Message
Micke79:
Vad tycker jag om dina funderingar? Själv är jag lite skeptisk till 15" i hifisammanhang. Inte för att jag inte tror att det går att få det att låta bra, jag tror att det kan låta bättre än det mesta, men jag tror det är svårt och dyrt. Jag mer inne på dina senare planer, lite midre konarea och bättre egenskaper för ungefär samma pris. 15" är nog dessutom lite overkill i normalt dimensionerade bostadsrum. Fast, alla har vi våra egna ljudideal, så jag vill absolut inte dränka dina planer, om 15" är dina ideal. Det ser ju onekligen ganska rått ut. Sen tror jag personligen att det inte är en helt bra idé att bygga om en gammal låda, om man vill få saker och ting helt optimala. Fast du kan ju börja i den änden och sedan snickra nya anpassade lådor, när du är mer säker på vilka mål du har samt har tid och råd (så var vi där igen...).
Hursomhelst. Lycka till!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/06/13 :  12:47:52  Show Profile Send ILLY a Private Message
Mina "fulburkar" har för övrigt en ny baffel. Jag tog inte bort den gamla, utan den sitter kvar bakom. När det var dags för byte till element som inte passade i de gamla hålen så monterade jag bort allt och slipade ner den så det var en jämn och fin obehandlad yta. Nya bafflar kapades ut, med hål för elementen och fasade kanter, sedan limmades den platt på den gamla lådan, med ordentligt tvingtryck, använde sedan de nya hålen som mall och gick ner med sticksågen och kapade bort det som satt i vägen av den gamla baffeln. Funkar ganska fint, är billigt och är gjort på en dag. Ytterligare en fördel är såklart den ökade tjockleken, betydligt stummare nu än tidigare. Basarna, som är kvar sedan före modifikationen, har en hel del mer kontur nu än då. Har säkert också att göra med uppgraderingen från drossel med ferritkärna till x-coil och byte från rkub 0,5(eller vad det nu var för skit) till Supra ply 3,4 internkablage. Samt att basarna är lägre delade nu, så de slipper handskas med så mycket mellanregister som tidigare. Kanske nån hjälp på vägen?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/06/13 :  14:13:58  Show Profile Send ILLY a Private Message
iffe:
soulmate?

ps. Do you remember the days of slavery? ds.
sug på den du!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/06/13 :  16:48:14  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
ILLY: 15" har varit min grej ett bra tag men endast för att jag fått för mig att det är ett sätt att få riktigt djup bas, (men eftersom att jag missat en del i konstruktionen har det inte blivit som jag hoppats =(...... (15" är inte så viktigt)

Jag vet att resultatet ut av dessa element inte kan komma upp i hifi standard lo-fi ens eller vad det nu hette =( ........
Men Just nu är det dom här grejerna jag har att gå efter

______________________________________________________________________

Sen är det ju det här med att bygga vilket jag blivit rädd för =(
sen jag började skriva här (mycket snack lite verkstad)
Alla gör så snygga fungerande grejer vilket jag inte gör =(
Har haft funderingar på att bygga HFLS-1 men vet inte om jag vågar ....

3000pix för diskanter plus d250 är säkert på nåt sätt, Det fungerar =) + lite mdf till små lådorna
4000pix på HFLS-1 och jag misslyckas och det blir värsta floppen =( eller?

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/06/15 08:43:13
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/06/14 :  01:07:29  Show Profile Send iffe a Private Message
ILLY: Ånej, har ju ett fotografi av Burning Spear inramat i bokhyllan också.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/06/15 :  12:12:10  Show Profile Send Larsen a Private Message
quote:
15" har varit min grej ett bra tag men endast för att jag fått för mig att det är ett sätt att få riktigt djup bas

Stor bas är inte samma sak som djup bas. Det gäller att hitta ett element med just de egenskaper/parametrar du söker.

quote:
3000pix för diskanter plus d250 är säkert på nåt sätt, Det fungerar =) + lite mdf till små lådorna
4000pix på HFLS-1 och jag misslyckas och det blir värsta floppen =( eller?

Jag skulle nog säga precis tvärtom här. Du vet inte om de nya diskanterna fungerar klockrent med ditt befintliga filter samt att du vet heller inte hur resultatet av D250 och din Peerless blir eller om dom kommer att spela bra ihop med dina SB-EX3.
Å andra sidan vet du inte om du gillar det ljud som HFLS-1 har
På vilket sätt skulle du misslyckas med HFLS-1? Byggbeskrivningen är noggrann och du behöver ju inte fanera lådorna.
Nåväl, vi är alla olika och har olika mål.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/06/15 :  12:52:34  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Tack Larsen

quote:
Stor bas är inte samma sak som djup bas. Det gäller att hitta ett element med just de egenskaper/parametrar du söker.



Har märkt det =)

quote:
Jag skulle nog säga precis tvärtom här. Du vet inte om de nya diskanterna fungerar klockrent med ditt befintliga filter samt att du vet heller inte hur resultatet av D250 och din Peerless blir eller om dom kommer att spela bra ihop med dina SB-EX3.



Enligt graferna ska den nya diskanten fungera som den andra fast mycket bättre, om man sätter dit ett motstånd på ca 2-3ohm är iaf vad det som sagts tidigare.
D250 vet jag inget om förutom att många har den och tycker den duger, och den borde passa eller.
inte tänkt på att den inte skulle passa

quote:
Å andra sidan vet du inte om du gillar det ljud som HFLS-1 har
På vilket sätt skulle du misslyckas med HFLS-1? Byggbeskrivningen är noggrann och du behöver ju inte fanera lådorna.
Nåväl, vi är alla olika och har olika mål.


Aldrig använt en fräs nån gång det verkar svårt ju ..
och har ingen heller
sen var det ett tag sen jag fixade med så känsliga komponenter som finns i delningsfilter.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/06/15 :  14:16:49  Show Profile Send Larsen a Private Message
Att fräsa är busenkelt (om man har tex en mall) Prova först på en spillbit (jag fräste en baffel till HFLS-1 för ca 10 min sedan )

Kom på att jag har en D250 som är ca 7-8 år gammal. Har för mig att filtret har en "inbyggd bassboost" som så många andra liknande... tyvärr. Ska mäta upp den vid tillfälle och se om så är fallet. Jag använde min med ett externt elektroniskt delningsfilter och inte det inbyggda. Helt ok med kraft i steget i alla fall, med tanke på vad det kostar.

Känsliga komponenter?
Hur menar du?

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/06/15 :  16:23:30  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag är lite orolig att det inte ska bli runt =)
Hur många HFLS-1 har du byggt? är det dom första?
Vad tror du det kommer kosta med alla verktyg + matrial och komponenter?

Tydligen har d250 varit med ett tag för det är många som har en =)
men vad är en bassboost?


Är dom inte känsliga för värme komponenterna till filtret?
inte drosslarna kanske men det andra?

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/06/15 17:36:51
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/06/16 :  00:15:03  Show Profile Send Larsen a Private Message
Att få det runt är väldigt enkelt.
Kolla in Naqrefs beskrivning på http://www.naqref.com/routing.html

Vad det kommer att kosta vet jag inte ännu. Jag har Audyn Cap Plus kondingar och foliespolar och dom är inte direkt gratis. Jag köpte alla delar + element, men ej folispolarna, från Holland. Dessutom är min låda inte "den vanliga kantiga" utan välvd och med sand i väggarna. Varför göra det enkelt för sig?

Bassboost är helt enkelt att frekvensgången inte är rak utan dom har byggt in en nivåhöjning av ett visst område i basen. Ungefär som en equalizer fast du inte själv kan påverka den.

Visst kan du inte värma lödningen till tex en konding hur länge som helst utan att skada kondingen. Är väl bara att be om hjälp om du känner dig osäker.
Känsliga för värme är ju även elementen när du löder fast anslutningskabeln...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/06/16 :  08:37:52  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Wow det verkar ju faktiskt inte så svårt, man fäster den i centrum av vart man vill ha det fräst då eller?

Men det framkommer inte hur man gör själva hållet precis innanför fräsningen? lite oklart från sidan du länkade till

Från andra sidan då eller?
Vad har du för fräs? en du kan rekomendera?
_____________________________________________________________
Du kommer sätta in bilder på dom lite senare hoppas jag =)

Och du tycker illa om bassboost eller?

_____________________________________________________________
Det borde igentligen inte vara några problem jag har monterat kretskort tidigare, dock med blandat resultat =(
Vi byggde små ac till dc lådor i skolan =)


Edited by - Gordi on 2004/06/16 14:23:07
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/16 :  14:33:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hålet innanför själva fräsningen?

Sticksåg?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/06/16 :  14:38:32  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
sticksåg aha det ät ju möjligt =)
Är det så du gör det?
Trodde man skulle fräsa ur det oxå?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/16 :  15:15:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Så gör jag för mina testlådor, handfräs och centrumpinne. Sen sticksåg.

Produktionsexemplaren gör min möbelhantverkare och jag är rätt säker på att han gör på det sättet även han...

Jag vet att vissa använder fräsning till även detta. Handlar väl mest om att få det resultat man söker, vägen dit spelar ju inte så stor roll...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/06/16 :  15:29:08  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Oki för det är lite konstigt, jag har sett många trådar om hur dom gjort
hålen till lådorna men aldrig sett när dom tar bort mitten biten =)
Kanske för att det verkar/är enkelt och självklart på något sätt vad vet jag =)


__________________________________________________________

Nån fräs att rekomendera ?
lättarbetad billig


wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/06/17 08:49:22
Go to Top of Page

Snorkeln
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/06/17 :  09:52:35  Show Profile Send Snorkeln a Private Message
Varför använda sticksåg om man har en fräs. Ett hål sågat med sticksåg blir aldrig helt perfekt runt.

För att få ut biten i mitten är det såklart bara att fräsa.
Här följer en förenklad fräsguide för elementförsänkning och högtalarhål.

1. Skaffa en fräs med centrumpinne. Många här på forumet använder Rustas eller Julas trehundrakronorsvarianter.
2. Märk ut centrum av högtalaren på träskivan.
3. Borra ett hål för centrumpinnen. OBS pinnen ska sitta tight i hålet och ej glappa.
4. Ställ in rätt fräsradie. Eftersom man alltid börjar med elementförsänkningen så är det högtalarens yttermått som gäller.Mät från mitten av centrumpinnen till ytterkant av frässtålet. Det spelar ingen roll vilken storlek du har på frässtålen. 6mm ger dock mindre spån än 12mm.
5. Ställ in djupstoppet på fräsen med avseende på högtalarkorgens tjocklek dvs så djupt som elementet ska försänkas in.
6. Sätt igång och fräs.
7. Om frässtålet har mindre diameter än vad högtalarkanten är bred så får man flytta in fräsen dvs minska radien och fräsa igen tills bredden på det utfrästa spåret räcker till.
Så långt nedfräsning. Nu övergår vi till högtalarhålet.
8. Ställ in fräsradien efter högtalarens håldiameter på samma sätt som för försänkningen.
9. Sedan är det bara att börja fräsa. Vrid fräsen runt runt. Lagom djup för varje varv beror lite på hur kraftig fräsen är. Men ca 5-8mm är lagom.
10. När man nästan har fräst igenom gäller det att vara försiktig.
För när mittbiten losnar kan det hända att fräsen slinter, då centrumpinnen inte utgör något stöd, och man kan få ett litet jack i hålsidan. Det bästa är att försöka tvinga fast mittbiten så att den ligger still under hela fräsproceduren.

Så då har vi ett högtalarhål och en fin försänkning som är perfekt runda.
Hoppas ni förstod något.

/Snorkeln



Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000