HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 OP-ampar och annat till Sony xa-50es ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/05/01 :  16:36:13  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Undrar om det är någon som har bra koll på kretserna som sitter i den här spelaren. En klockuppgradering och lite putsning på analogsektionen var vad jag hade tänkt mig. Förslag på kompatibla samt välljudande op-ampar är vad jag hoppas på.

PS. Saknar schema så om det är någon som har ett sådant så är jag intresserad.


Så här ser det ut idag, orginal så vitt jag vet.


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/05/11 21:05:16

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/05/01 :  18:20:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Det som sitter i din spelare är samma val som Sony gjort i SCD-XA777ES och i viss mån i SCD555ES(enbart OPA2132'or i den...). I SCD1 och SCD777ES använder de AD712 i stället både som I-V-integratorer, mix-kretsar och linjesteg, dvs på alla platserna.

Personligen tycker jag dock ganska bra om OPA2604 och att sätta in 2604'or på alla platser i en XA20ES är ett rejält kliv framåt. XA50 har jag aldrig tweakat på samma sätt dock så det är svårt att uttala sig om den spelaren.

Av din bild att dömma ser det ut som om de har gjort en del besparingar i kraftdelen, precis som de gjort i XA20ES. Så ös dit en hög med avkopplingskondingar på B+ och B- och kolla att de spänningarna är tillräckligt höga för OP'arna(man vinner mycket på att kretsarna jobbar vid högre spänningar, gärna vid sin Vmax-gräns)

Bernt har en del ideér/erfarenheter om avkoppling på kretskorten som han håller på att experimentera med så snacka med honom för de funkar riktigt bra och är ganska enkla.

R-core tranformatorerna i XA50ES är imho bra, kanske tom bättre än ringkärnor så mitt råd är att spara dem. Men du kanske får komplettera kraftaggregatet med fler trafos och ev. drosslar för pi-reglering om du verkligen vill "go overboard"

Det skall bli riktigt roligt att följa detta projektet!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

LydMekk
Member

109 Posts

Posted - 2004/05/01 :  18:30:44  Show Profile Send LydMekk a Private Message
Prøv også http://www.audiocominternational.com eller var det co.uk ?

Spesialister i ombygging av bl.a. Sony spillere.

Jeg bygde om min Pioneer hos dem (England) og er skikkelig godt fornøyd.

De fører bl.a. Black Gate osv.

Shit happenz...
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/05/01 :  21:54:10  Show Profile Send ludo a Private Message
Byt opa2604 och 2132 (båda j-fet) till ad8620 (obs yt -> hålmont adapter krävs). OBS!!! Förutsättn: Vmatn <= +-13V.
Vill du anväda dej av dubbla hålmonterade opampar så finns det nog inga (nämnvärt) bättre än dom som redan sitter i.
Vet inte hur op27 används, så behåll den så länge (någon som vet?).
Ös på med lämpliga avkopplingskondingar.
/ludo

Edited by - ludo on 2004/05/01 22:13:03
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/05/01 :  22:04:46  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Avkopplingskondingar skall sättas över vissa av benen på op-amparna? Stämmer detta, vilka då isf? Vad skall man då använda för slags kondingar, värden, typer?
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/05/01 :  23:42:27  Show Profile Send ludo a Private Message
För enkla opampar är det pinnarna 4 o 7 som ska avkopplas MOT JORD, och för dubbla - pinnarna 4 o 8.
Fösök hitta LOKAL star-gnd punkt som du avkopplar mot. Punkten mitt emellan ellytarna som strömförsörjer kretsen du avser avkoppla är ETT alternativ. Löd avkoppl.kondigen direkt på opampens matn.pinne, medans kopplingen till jord kan vara lite längre.

Kondensatortips för i/v steg (el dyl) och hålmonterade opampar:
Kondingpaket bestående av:
-på matn.pinnen på undersidan av kretskortet: KEMET 10n NPO
-på matn.pinnen på ovansidan: RIFA PHE426 150n/250V (RM5)
-nära opampen: RIFA MMK 1u/100V (RM5) eller hellre om du får plats: RIFA PHE426 1u/250V
-byt befintliga ellytar till "större och bättre"/35V, här finns många alternativ, ett är:
http://www.rubycon.co.jp/en/catalog/newpdf.asp?pdf=e_pdfs/aluminum/e_zlh.pdf

/ludo




Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/02 :  03:17:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man kan också koppla av med kondingar direkt från pinne 4 till 7 respektive 4 till 8.
Teori om varför detta eventuellt är bättre finns på http://www.tubecad.com/july99/page14.html
En variant som gjorde rena underverk i mitt senaste projekt är avstörning av varje ic med hjälp
av miniatyrdrosslar. Man skär av kopparbanan till kretsens matning och löder en miniatyrdrossel
över avbrottet. Att göra så med matningen till dacen gjorde stor skillnad i min spelare.
Drosslarna gör större nytta än fler kondingar faktiskt men man gör lämpligen båda delarna.
Allt detta hittade jag i en artikel av Guido Tent:
http://skyscraper.fortunecity.com/bit/106/doc/superior_supply_decoupling_in_dac_p1.jpg
http://skyscraper.fortunecity.com/bit/106/doc/superior_supply_decoupling_in_dac_p2.jpg
http://skyscraper.fortunecity.com/bit/106/doc/superior_supply_decoupling_in_dac_p3.jpg
http://skyscraper.fortunecity.com/bit/106/doc/superior_supply_decoupling_in_dac_p4.jpg

De miniatyrdrosslar jag använde var på 800 uH. 1mH går säkert lika bra.
Exempel: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2011463.htm

En länksida packad med info:
http://www.audiodesignguide.com/doc/index.html#DOC_CDPL

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/05/02 03:28:48
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/05/02 :  06:51:05  Show Profile Send ludo a Private Message
Ja, vågar man skrapa i ledningsbanor, så är ett LC- eller RC filter det bästa alternativet. Tänk bara på att spolar pga deras uppbyggnad kan agera antenn/mikrofon/sändare, så var försiktig med placering/orientering.
Med det sagt så håller jag med Bernt, spolar i matn.linorna gör verkligen underverk.
Ang avkoppling V+ till V-.
Har testat. Är skeptisk.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/05/02 :  09:46:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Ang avkoppling V+ till V-.
Har testat. Är skeptisk.



Man får en virtuell nollpunkt inuti kondingen och det är den man avkopplar emot. Den nollpunkten blir kapacitivt kopplad till både B+ och B-, så så länge regulatorerna som håller dessa två linor tål kapacitiva laster så är det inga problem. Men det kan bli problem med stabiliteten om man kör med "exotiska" regulatorer.

Jag har testat och det funkar alldeles utmärkt med vanliga 78xx och 79xx regulatorer i de kopplingar jag trixat med.

Bernt: de har ganska höga DC-motstånd de där miniatyrdrosslarna. Kompenserar du något i matningsspänningen när du lägger dit dem?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/05/02 :  10:41:15  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Oj verkligen utförliga svar.
Om man nu vill byta op-ampar i tex sitt försteg vilka skall man byta ut emot, vilka specar skall man kolla efter för att veta att de är komplatibla med varandra.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/05/02 :  12:20:42  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
En aspekt i den här uppdateringen är att jag inte vill frångå den ursprungliga konstruktionen allt för mycket. Att ersätta elyter av enklare kvalitet mot exempelvis "Black gate" är en intressant lösning,kondningar för ca:1000kr placerade på lämplig plats borde hjälpa till rätt så bra. Op-ampar som är kompatibla men gör samma sak bättre är också vad jag kan tänka mig. Socklar för op-amparna skall monteras så lite varianter med kondningar på op-amparna är också tänkbart. Att kapa ledningsbanor för att löda in fler komponenter ligger nog lite bortom gränsen. Klockan blir nog av i vilket fall som helst.

Ett schema vore inte helt fel känns det som.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/05/02 :  14:55:08  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
En lite omfångsrikare bild och en länk till klockuppdateringen.

http://www.lcaudio.dk/com/xa50opg.htm


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/02 :  15:21:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Pac: DC-motståndet är runt 10 ohm på de drosslar jag använde. Jag bytte ut alla spänningsregulatorer till
bättre sort också. För att få matningen ännu renare kan man dessutom ha en shuntregulator som rensar upp
ytterligare efter den vanliga regulatorn, här är en intressant artikel om detta:
http://www.wenzel.com/documents/finesse.html
Det står i artikeln att man sänker bruset från en LM317 med 24 dB med en sådan shunt. Jag har inte testat
ännu men det ser väldigt intressant ut.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/05/02 19:30:33
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/05/02 :  18:51:24  Show Profile Send luften a Private Message
Kanske värt en titt här oxo, dom diskuterar just samma spelare så.
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=32946&perpage=15&pagenumber=1

//air
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/05/02 :  19:13:08  Show Profile Send Zombie a Private Message
Bernt, vilken är BC-ekvivalenten till 2N4401?
Mvh
t

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/02 :  19:29:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
BC550 tror jag. Finns nog andra som har bättre koll på sånt, P-A till exempel.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/05/02 :  20:00:47  Show Profile Send Zombie a Private Message
2N4401-2-3 är BC500A-B-C då eller?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/03 :  01:59:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Zombie: Vet inte vilka som motsvarar vilka.
quote:
Kondensatorn mellan V+ o V- bollar bara störningen mellan dessa två matn.linor.
Alldeles riktigt. Det ger en symmetrisk matning, vilket också var meningen med att göra så.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/05/03 07:36:44
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/05/03 :  18:09:15  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
---------------------------------------------------------------------
"Man får en virtuell nollpunkt inuti kondingen och det är den man avkopplar emot. Den nollpunkten blir kapacitivt kopplad till både B+ och B-, så så länge regulatorerna som håller dessa två linor tål kapacitiva laster så är det inga problem."

_____________________________________________________________________

Är definitivt med på vad man FÖRSÖKER åstadkomma.
Jag är inte med på HUR man försöker förklara beteendet hos den tilltänkta kondensatorn MELLAN Vmatn(pos) & Vmatn(neg).
Och jag är definitivt INTE med på att rekommendera den typ av koppling som en GENERELL METOD för avkoppling.

Varför blanda in en "virtuell nollpunkt" (?) när det i verkligheten handlar om något så simpelt
som att KOPPLA "störningen" fr ena matn.linan till den andra.
Det man är ute efter att uppnå är att de bägge matn.linorna "gungar" i takt med "störningen"
så spänningsDIFFERANSEN mellan Vmatn(pos) & Vmatn(neg) hålls KONSTANT över tiden.
Varför vill man det? Jo, för så länge som biaskretsar inuti opampen är refererade ENDAST till matn.linorna
(vilket är fallet för de flesta/alla? INTEGRERADE opampar) så kommer opampen inte att "se" någon störning.
(...Men hur går det då för alla DISKRETA design där någon av biaskretsarna refereras till jord?...)
På samma sätt så är OFTAST feedback-slingan frånskilt fr matn.linorna och därför påverkas inte av gungande matn.linor.
Tack vare att jord inte lägre används för att koppla störningar mot så är den oxå "renare" vilket är en fördel
(feedbackslingan använder troligtvis jord som referens).
Perfekt, va?

Allt det här gröna gräset växer bara i en idealiserad p-spice värld (kanske inte ens där).
Vad sker i riktiga livet? Jo, "störningen" som uppkommer i ena matn.linan kommer att studsa fram och tillbaka
mellan de bägge linorna. Den kommer inte att uppträda på båda linorna SAMTIDIGT.
Pga "olika faktorer"(...) kommer den dessutom förändras i sin form (ändra frekvens/amplitud) vid varje studs.
Tar man då differansen mellan Vmatn(pos) & Vmatn(neg) i det här läget så blir den allt annat än konstant (över tiden).
Tänk då dessutom på att ett i/v steg spottar ut nya värden (som kommer att "omvandlas" till störningar på matn.linorna)
fr noll till flera hundra tusen ggr per sekund. Ta med in i bilden de rel snabba flankerna som de nya värdena spottas ut med...
Börjar nu någon bli orolig för att kondingen mellan Vmatn(pos) & Vmatn(neg) KANSKE kan göra mer skada än nytta?...

/ludo

Edited by - ludo on 2004/05/03 18:11:05
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/03 :  18:49:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag anser mig inte vara expert på detta på något sätt, men om det rekommenderas av en av ingenjörerna på Philips i Holland
som tillika är ytterst välrenommerad i DIY-audiokretsar så testar jag gärna. Rätt eller fel, funkar fint gör det i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/05/03 18:50:53
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/05/03 :  19:27:13  Show Profile Send ludo a Private Message
det är aldrig fel att testa. Det är väl det som för utvecklingen framåt...

Får jag fråga om någon har upplevt förbättring i ljudet (+ kan försöka beskriva denna) med den föreslagna kondingen mellan V+ o V- jämfört med en KOMPETENT utförd avkoppling endast mot jord? Vad har ni då använt för kondensatorstorlek(ar)/typ(er)? Har avkopplingen mot jord varit bortkopplad? Det vore kul att resonera lite om ämnet.

/ludo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/03 :  19:38:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
det är aldrig fel att testa. Det är väl det som för utvecklingen framåt...

Då är vi överens om det i alla fall, trevligt
Vad gäller kompetens vet jag inte... Menar du att Guido Tent är inkompetent? http://www.tentlabs.com/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/05/03 :  20:22:55  Show Profile Send ludo a Private Message
har aldrig sett Analog eller TI/BB rekommendera den sortens avkoppling heller... hur var det... hade tent labs tillgång till oscilloskop med bandbredd högre än 50Mhz?...
Det är klart att alla som försöker sälja nåt anser sig vara kompetenta...hur skulle det annars ha sett ut?...

OK, nog med slag under bältet. Ska vi gräva ner stridsyxorna?
Till ämnet.
Hur låter olika avkoppl.strategier?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/03 :  21:25:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Inga problem. Förresten är väl ämnet Dahlbers CD-spelare. Hur ska han göra?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/05/03 :  21:59:52  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag har i alla fall kommit fram till att ett schema är
oundvikligt som utgångspunkt. Skall slå en signal till
svenska Sony (finns det?) för att kolla om dom vill sälja
ett schema. Blir förhoppningsvis imorgon.

Edit:

Adress Salagatan 42
163 80 SPÅNGA
Telefon 08-585 450 00
Fax 08-585 452 50

E-post info@sony.se

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/05/03 22:04:22
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/05/04 :  00:29:05  Show Profile Send esl a Private Message
SONY brukar vara duktiga på att stjärnjorda. Men som alla andra kan man inte skapa noll ohm i ledningsbanorna.
Börja med att dra extra koppartrådar utefter matningsspänningarna samt jord.
Frestas inte att lägga ihop två jordpunkter som ligger nära varandra utan följ stjärnjordningen.

Parallellkoppla över befintliga kondensatorer goda folie kondensatorer. Tantaler har oförtjänt dåligt rykte inom audio. I avkopplingsändamål funkar dom finfint.
Drosslar hade jag bara vågat använda om dom hade slutna kärnor. Risk för strålning, då öppna kärnor är goda sändarantenner, är uppenbar.

Motstånd är i så fall bättre, men kräver naturligtvis kondensatorbank efter.

Jag tror inte att det skadar om man kopplar en kondensator direkt över OPns matningsben extra. Men eftersom signalen in i OPn faktiskt är signalnivån i förhållande till Jord så är det mellan matningsspänning och Jord som ripplet skall hållas lågt. Alltså, kondensatorkapaciteten skall ligga mellan matning och Jord.
Hoppas ingen tvivlar om det..

/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000