HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämpfaktor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

micke luleå
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/05/01 :  00:03:18  Show Profile Send micke luleå a Private Message
vad bestämmer,påverkar dämpfaktorn i ett slutsteg.Kan man ändra själv?har för mig att rörförstärkare har lägre dämpning än transistor är det därför många tycker att det låter mer musikaliskt med rör?

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/05/01 :  00:31:01  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Själva "rörljudet" som vissa pratar om tror jag har mkt med den typ av dist. som förstärkaren skickar ut.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/05/01 :  13:02:52  Show Profile Send dumbo a Private Message
http://www.trueaudio.com/post_013.htm

Edit:
För att utveckla det lite så beror det på utgångsimpedansen för förstärkaren. Transistor förstärkare har ofta längre utgångsimpedans vilket ger högre dämpfaktor. Detta pga att man ofta har större återkoppling/motkoppling i en transistorförstärkare än i en rör-dito. Det är den lägre motkopplingen som enl. dessa entusiaster gör att det låter bättre.
Sedan gör ju högre dist (vilket ofta rörförstärkare har) att ljudet låter varmare, vilket tilltalar många.

Om jag sitter och "ljuger" får någon vänlig själ gärna påpeka detta, men det är så jag fattat det iaf.

Edited by - dumbo on 2004/05/01 13:13:58
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/01 :  13:39:16  Show Profile Send edison a Private Message
Dumbo:

Jag tror nog dazzin har "rätt" i denna saken.
Högre dist i sej tror jag inte gör ljudet bättre på något sätt, rör eller transistor.
MEN, rörens dist är annorlunda och (oftast) mer snäll mot öronen, det gör att den högre disten inte stör lika mkt. som om den hade transistorstärkarens typ av distorsion.

Sen har jag fattat det som att, distorsionstyp/distorsionsmängd oräknat, rören har en bättre snabbhet och linjäritet, särskilt i mellanregistret, (men är iofs ofta lite slöare, oprecisare, i basen...)
Det gör att ljudet låter mer korrekt med rör, då mellanregistret är där som örat är mest känsligt för detaljer (och alltså märker felaktigheter/onaturligheter) lättare.

Generaliseringar leder ofta fel, så visst kan detta vara "inkorrekt" i många fall;
det handlar ju alltid i slutändan om att designa stärkaren "optimalt" efter den valda grundtekniken, det kan ju förklara varför det finns många bra exponenter för båda teknologierna i förstärkarvärlden.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/05/01 13:42:49
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000