edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/05/01 : 13:39:16
|
Dumbo:
Jag tror nog dazzin har "rätt" i denna saken. Högre dist i sej tror jag inte gör ljudet bättre på något sätt, rör eller transistor. MEN, rörens dist är annorlunda och (oftast) mer snäll mot öronen, det gör att den högre disten inte stör lika mkt. som om den hade transistorstärkarens typ av distorsion.
Sen har jag fattat det som att, distorsionstyp/distorsionsmängd oräknat, rören har en bättre snabbhet och linjäritet, särskilt i mellanregistret, (men är iofs ofta lite slöare, oprecisare, i basen...) Det gör att ljudet låter mer korrekt med rör, då mellanregistret är där som örat är mest känsligt för detaljer (och alltså märker felaktigheter/onaturligheter) lättare.
Generaliseringar leder ofta fel, så visst kan detta vara "inkorrekt" i många fall; det handlar ju alltid i slutändan om att designa stärkaren "optimalt" efter den valda grundtekniken, det kan ju förklara varför det finns många bra exponenter för båda teknologierna i förstärkarvärlden. |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2004/05/01 13:42:49 |
|
|