HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Trimlog kondensator?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2004/04/29 :  09:03:35  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Hittade http://www.trimlog.se/butik/viewproduct.asp?artnr=EKR-10000uF/50V på Trimlog. Tycker att det är ett ganska bra pris, hur är kvaliten? Kan man hitta bättre för samma pengar. Ska användas i en nätdel till en förstärkare...


Mvh//Jon

Livet är inte helt fel egentligen...

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/04/29 :  17:03:59  Show Profile Send patst577 a Private Message
De är ju inte speciellt stora... men jag vet inte..

Du ska bygga en gainclone va? då klarar du dig under 50 v så det är väll bara att testa...

/Patrik
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/04/29 :  17:04:26  Show Profile Send patst577 a Private Message
De är ju inte speciellt stora... men jag vet inte..

Du ska bygga en gainclone va? då klarar du dig under 50 v så det är väll bara att testa...

/Patrik
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2004/04/29 :  18:41:49  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Är storleken på kondingen av större betydelse för en sån här konding? Den är väl på 10000 uF ändå? Funderar nämligen på att köpa 10 stycken...

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/04/30 :  11:20:20  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
nja, 10000µF är ju inte så pyttigt, öppna vilken kommersiell förstärkare som helst, det är sällan det sitter inte mycket mer än 10000µF per sida i dom..
hur mycket kapacitans man skall ha i nätdelen diskuteras ju hej vilt, vissa vill ha 250.000 eller mer per sida en del struntar i vilket..
min uppfattning är att det beror dels på vilket effektuttag du vill ha och hur tyst nätdel du eftersträvar, exempelvis skall du ha 2x50-100W så skulle jag välja ett antal mindre kondingar typ 6800µF och bygga ihop dom till 2 "bankar", en per sida, kanske 6 stycken i varje bank.
fördelen med att ha många små vs. att ha två stora är att du får ett lägre ESR vilket gör att "kortsluter" ripplet med en lägre växelströmsesistans (väldigt enkelt förklarat) det förutsätter ju då att man har tillräckligt många små kondingar alltså.

slutsats; gör som du tror blir bäst..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/30 :  14:06:59  Show Profile Send UrSv a Private Message
Storleken på en konding och även geometrin (dvs längd i förhållande till diameter) är en av de egenskaper som bestämmer bla rippeltåligheten där en tjock konding ofta är bättre.

Funderar fortfarande på varför ingen köpt batchen på 400 st kondingar från MJS Electronics. LP5-50v 472MS33 vilket är en bra ELNA-konding på 4700 uF och 50 V. 400 st för SEK 2000-2500 det blir cirkus 5 spänn styck eller så. "Gruppköper" man dem så har man kondingar till mycket för en mycket liten penning.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/30 :  15:53:42  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
ursv- Hoppas det blir ett gruppköp man kan haka på!
Hur har du fått reda på priset?


Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/30 :  16:29:03  Show Profile Send esl a Private Message
Ursv
om du köper så tar jag 200stycken
OK?
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/30 :  16:41:00  Show Profile Send esl a Private Message
Ang kondingar i nätdelar..
Lägg spolar efter likriktaren och INNAN kondingarna.
Kör du stackade kondingar ex-vis 4*10000uF så får du väldigt låg ESR vilket skapar jättestora strömspikar i nätdelen. (har själv mätt upp över 80 Ampere) dessa strömmar går igenom nätdelen och strålar ut genom kablage men strålar även internt slutsteget.
Med en drosselingång dämpas spikarna snyggt och ripplet i nätdelen minskar. Precis vad vi vill ha.
Varför har inte alla slutsteg drosslar?? Dyrt, tungt. Vi DIYare tycker det är kul med musik och uppskattar uppgraderingar! Köp spolar! En viss sänkning i matningsspänningen får du om drosseln är stor. Nöj dig med 0.6mH ringkärna och du kommer höra skillnad!
Summa: många kondensatorer är jättebra! Men glöm inte att dämpa topparna i bryggan.

Bhiab electronics har spolar billigt.
/esl




Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/30 :  16:55:14  Show Profile Send UrSv a Private Message
Fisksmisk_ola:
Jag ringde för ett tag sedan när jag höll på med Alepharna. Bestämde mig för att köra en befintlig låda så det rymdes inte och jag fick köra andra kondingar.

esl:
Går bra med ett mostånd också vilket inte direkt tar nån plats eller kostar så mycket.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/05/01 :  13:31:54  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Vill nån beställa så är jag med på ett antal!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000