HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Centern är dålig !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/04/30 :  16:08:17  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Hejsan !

jag är jätte missnöjd med min center högtalare den är tillverkad av ett företag i falkenberg =) mina andra högtalare är från samma företag men alla olika serier och jag har lyssnat på centrarna men tycker allihopa låter burkigt. blir det jätte fult om jag köper en ifrån ett annat märe med ljud matchningen ? det är ju olika färg på ljudet osv.

MvH Richard Hughes

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/05/02 :  09:21:04  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag har aldrig fattat varför alla högtalare ljudmässigt skall vara av samma märke och serie! Lite variation smälter ihop till en helhet, det är ju knappast så att man lyssnar på varje högtalare som en enskild enhet. Gillar du helheten och det funkar vid vandrande ljudeffekter o s v så är det väl helt okej.
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/05/02 :  09:31:23  Show Profile Send weezer a Private Message
Ljudpanoreringar från höger till vänster (eller vice versa såklart...) kommer låta skumt ifall centern skiljer sig åt tex...
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/05/02 :  10:42:46  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag har helt olika stil på frontar och center och har aldrig tyckt att det påverkar panoreringar negativt. De låter homogent och bra. Vill ändå påstå att jag är rätt kinkig vad gäller ljud-defekter. Men det är klart att man kan ha olika uppfattning om det här. Personligen tror jag dock att föreställningen att center och frontar måste ha samma ljudkaraktär i huvudsak är en teoretiskt konstruktion som har mindre praktisk betydelse.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/05/02 :  12:29:09  Show Profile Send bibi50 a Private Message
I princip kan man utesluta centern. Har själv en och kopplade bort den. Avsaknade av centern kompenseras då via front högtalarna
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2004/05/02 :  12:53:25  Show Profile Send Polarity a Private Message

quote:
<bibi50>
I princip kan man utesluta centern. Har själv en och kopplade bort den. Avsaknade av centern kompenseras då via front högtalarna


Instämmer helt och fullt... ljudmässigt så är det ju knappast något hit med en center

Med projektionsbio dock så kan det ju bli lite trist för dem som sitter på flanken... avståndet blir iallafall några meter mellan frontarna.
"Måste" ljudet vara lokaliserat så är det ju bäst att det kommer ifrån bilden...

Tycker själv att de flesta centerhögtalarna låter rätt kasst, konstruerade med fokus på röster. För det mesta får också centern en ofördelaktig placering, ofta omgiven eller i direkt närhet av möbler.
Bästa är kanske att ha tre likvärdiga "LCR" högtalare. Men då måste man upp i pris lite för att L & R av "LCR variant" ska håller samma klass som ett par traditionella stereo-par (så har jag upplevt det iallafall).

Hm... kanske inte är så dum idé att skaffa ett enkelt "par" phoenix rundstrålande och endast köra någon taflig DSP-variant av "virtual surround" när det ska tittas på film
Eee, näe... det ju "ingen sport" då.


quote:
Hejsan !

jag är jätte missnöjd med min center högtalare den är tillverkad av ett företag i falkenberg =) mina andra högtalare är från samma företag men alla olika serier och jag har lyssnat på centrarna men tycker allihopa låter burkigt. blir det jätte fult om jag köper en ifrån ett annat märe med ljud matchningen ? det är ju olika färg på ljudet osv.

MvH Richard Hughes


Testa att hänga upp center i brösthöjd (när du står upp) och "tilt:a" ned det så att den pekar emot dig när du sitter. Låter den fortfarnde lika mycket burk?


Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2004/05/02 13:07:29
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/05/02 :  13:03:53  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
I princip kan man utesluta centern.
Oj, det visste jag inte. Trodde man tappade dialogen då . Skall prova detta nästa gång jag hyr en film och se om talet låter annorlunda genom frontarna än genom centern.
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2004/05/02 :  13:12:52  Show Profile Send Polarity a Private Message
quote:
<Aton>
Jag har aldrig fattat varför alla högtalare ljudmässigt skall vara av samma märke och serie! Lite variation smälter ihop till en helhet, det är ju knappast så att man lyssnar på varje högtalare som en enskild enhet. Gillar du helheten och det funkar vid vandrande ljudeffekter o s v så är det väl helt okej.


...kan tänkas att processorn helt enkelt delar upp mono-spåret för centern (ur ljudströmmen) och additivt mixar ihop den med stereo-spåret.

Skulle gissa att det är så det går till...


Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2004/05/02 13:13:25
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/05/02 :  15:38:20  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Polarity : ska testa att hänga upp den och vinkla får vi se !annars kanske jag får bygga nytt delnings filter för ljudet är skarpt nästan lite vasst ur dom andra högtalarna medans centern låter burkig inge vidare ! sitter man bara och irriterar sid på !
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2004/05/02 :  19:13:42  Show Profile Send Polarity a Private Message

Alltid värt att pröva... om det inte är schysst som det är vill säga...


Nääe jaa har inte gjort någe...
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2004/05/03 :  15:38:37  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Jag kopplade om nyligen och kör (för tillfället i alla fall) enbart med två frontar när jag kikar på en DVD-film. Och jag har aldrig upplevt en bättre, trovärdigare "center-återgivning".

Fungerar naturligtvis bara om man tittar/lyssnar helt själv... Men problemet är ett faktum - Det tillverkas ytterst få centrar av nämnvärd kvalitet samt att de har placeringen mot sig.

En annan sak. Generellt så tycker jag att DVD-filmer är sanslöst dåligt mixade. Vad skall man med bra prylar till när själva källan suger så mycket !?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/05/03 :  17:47:34  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Testa och ställa centerhögtalaren på en hylla stället för ovan på tv:n. mvh Kristofer
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/05/04 :  08:23:24  Show Profile Send weezer a Private Message
Jag vet inte om ni har dåliga centerhögtalare eller så men jag skulle aldrig klara mig utan min center och köra "4.1"...står skådespelaren mitt i rutan vill jag inte att dialogen ska komma från höger och vänster sida om denne; utan från mitten. Likväl som den som står t h alt. t v i bild, vars dialog kommer därifrån.

Edited by - weezer on 2004/05/04 21:28:23
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2004/05/04 :  21:20:50  Show Profile Send Polarity a Private Message
quote:
<weezer>
Jag vet inte om ni har dåliga centerhögtalare eller så men jag skulle aldrig klara mig utan min center och köra "4.1"...står skådespelaren mitt i rutan vill jag inte att dialogen ska komma från höger och vänster sida om denne; utan fråpn mitten. Likväl som den som står t h alt t v i bild, vars dialog kommer därifrån.


Nja, min stackars center kostade mig lika mkt som båda mina stereofrontar - men ändå tycker jag inte att den är helt ok jämfört med stereoparet. Elementen är scanspeak men inte "exakt" samma modeller som i frontarna...
På den vägen är det, för mig iallafall... men som sagt jag poppar alltid med centern när det är filmdags


Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2004/05/04 21:23:17
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/04 :  23:23:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
I mitt tycke blir dialogen faktiskt tydligare med en center och ljudet mer helgjutet i händelser i sidled, men det må vara sagt, skillnaderna äe inte såååå stora nej, utom möjligen i dialogen då som sagt.

Bravo
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/05/10 :  23:25:08  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag personligen kör nu centern uppdelat till båda mina fronter, och på något sätt känns det fel.. jag behöver en center som sepererar dialogen i mitten, det känns mest naturligt på något sätt...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2004/05/13 :  09:29:04  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Så länge man sitter exakt i mitten (med bara två högtalare) så kommer dialogen läskigt centralt från filmrutan. Samma fenomen som när man lyssnar på vanlig musiklyssning, dvs vokalisten, en del trummor mm kommer precis mellan högtalarna. Inget konstigt egentligen - Lika mycket ljud ur både v och h ger en monosignal som uppfattas exakt mellan högtalarna.

Bara lite filosofi och tankar i ämnet...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000