HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frukostfundering kring synergieffekter.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/04/30 :  12:07:43  Show Profile Send Adagio a Private Message
Lite då och då dyker frågan upp, lika många åsikter och "sanningar" som så mycket annat innom hifireligion: Ska man blanda olika märken på apparater och kablar eller ska man eftersträva samma rakt igenom?
Vissa talar om synergieffekter dvs att summan (1+1=3) blir högre än vad ingångsvärdena tillåter.
Vi kör en liknelse, det är alltid kul.
Frukost. En fralla ska den avnjutas med bara ost och smör?
Eller kan man ha skinka dessutom, kanske även tomat. En utmärkt blandning, men ju bättre råvaror desto finare nyanser i varje råvara.
I den ultrasammansatta mackan med honugsenapdressing, sallad, tomat, skinka, ost och smör kan man snåla med kvaliteten för resultatet blir tillfredställande ändå, kanske rent av jättegott. Men de små nyaserna och fraseringarn går förlorade, en fralla av extremt hög kvalitet, ja det är faktiskt en otrolig skillnad enligt mig, räcker det till och med med endast ett riktigt gott smör (även det finns det gradskillnader på) kanke en god ost eller en bra skinka.
Sen är ju frågan vad man föredrar att dricka till kaffe, cafelatte eller tea.
Det finns inget rätt eller fel, tack för det. Man kan bara konstatera att det blir väldigt olika beroende på vad man väljer.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/30 :  12:12:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Adagio> Har du gått och blivit filosof

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/04/30 :  12:22:02  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja man är ju samhäll/humanistiskt skolad i grund och botten så nu bejakar jag den sidan när jag inte kan lyssna på musik längre, just nu. He He
Alla kan behöva en dos och jag kan tillhandahålla den här på forumet.
Hififilosof, kanske kan utöka med hifipsykolog det kanske kan inbringa lite extra kulor, mitt hifishaman-projekt var det ingen som nappade på, ändå var jag billig i jämfärelse med holographerna(totempålarna) he he. Smärtstillande har vissa effekter.

Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/30 :  14:58:45  Show Profile Send qsecofr a Private Message
hmmm jag tror också på tomten............................

Edited by - qsecofr on 2004/04/30 14:59:15
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/30 :  15:49:38  Show Profile Send sampix a Private Message
Sedan har vi alltid problemet om frallan smakar godast när den är färsk eller om den ska luftas en extra stund

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/30 :  20:23:22  Show Profile Send qsecofr a Private Message
plastpåse eller papp !!!

Edited by - qsecofr on 2004/04/30 20:23:37
Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2004/04/30 :  20:59:54  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Kan det vara så att för många ingredienser snabbt mättar.
Det blir ett överflöd i olika smaker som kanske slår tillbaka mot en själv.

Oftast så är ju enkelheten godast i längden...
En ostmacka äter man kanske varje dag utan att klaga, tänk om man hade ätit en macka med det mesta på varje dag..

Man kanske kan göra små justeringar på sin "macka", tex: kryddost och fralla en dag och nästa, väl lagrad herrgård.. allt detta för att uppnå variation..

Nåja..

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/05/01 :  00:20:17  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det rätta är alltså att ha ett smorgosboard av hela uppsättningar för att sätta ihop den för dagen rätta anläggningen, hmm.
Mao ska man alltid behålla sitt gamla när man som det heter uppgraderar.

Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2004/05/01 :  10:42:21  Show Profile Send bing a Private Message
Det är jag som bygger anlägningen som ska bli nöjd sen kan andra tycka vad dom vill.

alla öron är olika
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/05/01 :  11:37:08  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Det värsta som kan hända en är att man väljer ut enskilda komponenter vid olika tillfällen utan att lyssna på dem ihop för att sedan upptäcka att kombinationen inte alls blev så bra.

Frallor skall förövrigt inte förvaras i varken plast- eller papperspåsar, de skall ätas nybakade! Om jag måste välja blir det nog papperspåsen ändå... =) En fralla med ost kan ätas till ett gott te med lite socker i, men om man föredrar att ha marmelad på sin fralla bör man dricka téet neutralt eller med lite mjölk. Allt handlar om systemmatchning! Ju fler kockar desto sämre soppa heter det ju som bekant, och detta stämmer kanske även inom HiFi?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/05/01 :  14:20:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Kan vi inte anse att matdiskussionerna kan läggas ner nu till förmån för sakfrågan?

Det krävs ju som jag ser det mer tid om man vill försök att hitta synergieffekter, men det ger oftast prismässigt stora fördelar jämfört med att köpa allt från en och samma tillverkare. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/01 :  14:58:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Man kan nästan tro att Adagio gör försök på att ta över Mastå's roll som Hifi-filisof, fast jag medger att liknelsen har poänger (Kanske lättare att förstå).

Jag tänkte fortsätta på frukosttema, då frukosten är en viktigaste måltiden.
Personligen vill jag ha Frallan helt färsk och med kaviar (dessutom ett speciellt märke) medans frugan gärna har salami/prickikorv på,,, Vilket jag inte klarar av överhuvudtaget.

Samma sak är det i HIFIvärlden. Olika smaker finns och kommer att finnas, klarar vi inte av att acceptera det, så lär vi få svårt att fixa världsfred

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000