HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 brainstorm slutsteg, minst 1200watt per kanal 2ohm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/05/04 :  11:03:22  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Robban, intressant. Men har det någon inbyggd övervakning som konventionella slusteg?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/05/04 :  12:02:17  Show Profile Send Conan a Private Message
Kan väl vara värt att kolla upp Labgruppen också. Dom har väl rykte om sig att göra driftsäkra och välljudande apparater? http://www.labgruppen.se


Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/05/04 :  12:28:21  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jo ja, bara det att labgruppens slutsteg e så fula.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/05/04 :  12:50:43  Show Profile Send Conan a Private Message
Jo dom är väl inte världens ögonfagraste produkter, men det är väl inga profssteg egentligen. Kanske ändå värda att undersöka med tanke på att du säkert får fyra eller fem fp 6400 till priset av ett Rotel 1090...

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/05/04 :  12:59:17  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Är det inte så att labgruppen har inbyggda högpassfilter vid 20hz, det skulle inte vara så bra!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/04 :  14:29:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Inget som det stod något om på deras hemsida, men det är väl bara att maila dem, om det är så att du inte veta att de har ett inbyggt filter.

Och SÅ fula är de väl inte. Sätt 8 st ovanpå varandra och det ser kaxigt ut...


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/05/04 14:30:21
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/05/04 :  15:41:55  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jo ja.
det är ju klart ;)

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/05/04 :  20:41:22  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Conan wrote
quote:
Jo dom är väl inte världens ögonfagraste produkter, men det är väl inga profssteg egentligen. Kanske ändå värda att undersöka med tanke på att du säkert får fyra eller fem fp 6400 till priset av ett Rotel 1090...


LAB fp6400 kostar ca 36000, om vi säger att du köper 4 - 5st blir det ca 144,000 - 180,000 kr, jag vet iofs inte vad ROTEL steget kostar men jag tror att det ligger något lägre, men jag vet dock inte utan detta är ett antagande.

Skall man upp i dessa klasser och fajtas bör man se över Powerlight 6.0 alternativt 9.0 från QSC, dessa bestar är något av det värsta jag sett, där hänger inte ens ITECH med (det fattas någon kW).

Mina erfarenheter av LAB (bland annat LAB 4000 som avses i detta fall) är att dessa inte är särskilt rena och snabba i soundet (sett som fullrange steg) men kraft har de gott om ifall man letar efter detta.

Ett par vassa konkurenter till det ovan nämnda LABfp6400 är tex. CAMCO VORTEX 6, ett mkt fint steg som du bör titta på om du överväger ett slutsteg av denna klass, vidare har vi även QSC POWERLIGHT 6.0 i denna effektklass men då blir det ca 20,000 kr dyrare (de har även ett 9.0 men då ksotar det ca 75,000kr), sedan finns där CROWN MCROTECH VZ5002 och CREST PRO9200 för att nämna några av de större fabrikaten.

Dags för skönhetstävling...

CAMCO


QSC


CROWN


LAB


CREST


Jag vet att dessa steg är lite kraftigare än vad du efterfrågar, men ta gärna en titt på deras produktprogram och se om där finns något som passar.

Mvh / Anders Martinsson


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/05/04 21:24:26
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/05/04 :  20:47:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ja tack för info - ovärderligt!!

Men en sak bara, jag köper inga NYA slutsteg ;)
Jag har som policy att aldrig köpa NYA HIFI-prylar..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/05/04 :  21:12:31  Show Profile Send David A a Private Message
hehe...
Blir nog svårt värre att hitta 4st likadana beg. slutsteg samtidigt. Oavsett om det handlar om Rotel eller Crown.
Näe jag tror att du ska ha två Grendel! 5+5 kanaler... då har du ju även fått nya steg till topparna oxå. Billigaste alternativet blir det nog oxå. Men definitivt inte det sämsta! Ganska logiskt, många chassin kostar mycket pengar i onödan
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/05/04 :  21:19:36  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Hej David !!
Crown K2 finns faktiskt beggade nästan helatiden på ebay eftersom de
sålts i mängder... Det är ett mycket bra slutsteg.
Lämnar nog mer volt än de flesta high end -slutsteg

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/05/04 :  21:34:32  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Att hitta flera likadana steg begagnade behöver inte vara så svårt, många firmor uppgraderar regelbundet så det är bara att hålla ögon och öron öppna samt att kolla deras hemsidors begagnat sidor.

Angående kostnader för chassin vågar jag nog sticka ut hakan och säga att där ligger nog dessa slutsteg mkt bra till prismässigt jämfört med de fint utsmyckade centimetertjocka-fronotplåts-chombeprydda chassin med blåa lysdioder och liknande man återfinner inom hifi genren.

Exempel ett Grendel (5CH) kostar likvärdigt med QSC POWERLIGHT 9.0, vart tror ni pengarna hamnar ?

Med respekt och vänlig ton // martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/05/04 21:40:21
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/05/04 :  21:42:22  Show Profile Send iffe a Private Message
Snyggast hittills! 2*1800W i 2 ohm.

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/05/04 :  22:17:44  Show Profile Send David A a Private Message
Tja, ska man då promt ha PA-slutsteg så verkar dom uppräknade valen väl vara helt ok. Men jag kvarstår nog ändå att ett 5 kanaligt Grendel kan vara helt ok. Med tanke på att 2 kanaler kostar 49k och man får 5 för 69k så blir tillägget för 3*400w "bara" 20k. Då får du ett "äkta" highend steg oxå, inte något som är gjort för rackmontage i en PA rigg. Men men, smaken är som baken.

Edited by - David A on 2004/05/04 22:19:13
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/05/05 :  00:16:31  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

David, du har bättre kvalité i PA, hur stora resurser tror du bladelius
har gämtemot Crown o de andra stora bossarna..


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/05 :  00:26:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Svårt att prata kvalite´bär det är 2 helt olika användningsområden.

Rackmonterade PA steg, skall klara diverse olika transporter och annan "misshandel". Så där behövs kvalite i form av kraftfulla och enkla lösningar.
Bladelius och ande HIFI producenter måste ha mer utseende kvalite.
GIVETVIS kan ingen producent sälga speciellt mycket av en dålig vara. (inte i dessa prisklasser)
Så det mesta har god komponentkvalite.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/05/05 :  07:30:04  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Detta är ett klänsligt ämne, jag är ju personligen övertygad om att när det gäller tekniknivå så är det inte mkt som slår vissa av de uppräknade på fingrarna, och för all del finns där mekaniska och elektriska krav som vida överstiger de för hemmabruk avsedda slutegen som här nämns.

Jag tog mig friheten att läsa på om bland annat grendel och visst finns där mkt intressant som switchat nätagg, uppgraderbar mjukvara men effektmässigt och framförallt skyddsmässigt (last/slutsteg) fans där inte mycket att hämta, sedan är det säkert mycket noggrant konstruerat för att möta de krav på ljudkvalité som kunden har när han köper ett sådant steg.

Likaså med ROTEL, mer knoventionellt uppbyggt men mkt kapabelt att driva och det låter säkerligen kanonbra det också, detta hyser jag inga tvivel om alls, dock gäller samma sak här som för Grendel, det är för lite effekt.

Men det som börjar hända nu (sedan ett par år tillbaka) är att ljudkviltén i PA steg som jag ser det lätt kan konkurera med många riktigt dyra HIFI fabrikat, jag har själv varit med att testa ett QSC PLX 3402 (serien under Powerlight2) mot Audioresearch rörslutsteget VS55, och det var långt ifrån en given utgång, personligen föredrog jag nog QSC steget, lite hårdare/snabbare och med lite mer koncetrerad (mindre) ljudbild.

Ta exemepelvis SRA-serien som den gode iffe visade här tidigare, detta steg är i grund och botten ett Powerlight2 (touringslutsteg av rang) som man piffat upp med ett snyggt yttre samt att man satt dit andra ingångsmoduler, utöver detta är de näst intill identiska i sin uppbyggnad, och med detta i bakhuvudet så skall man känna till att SRA serien lovordats av många studios och hemma användare världen över.

Men ett köp skall kännas bra, om man vore rationell och praktisk i allt man gör och lämnar känslorna därhän tror jag vi hade levt i en ganska tråkig värld och vad som ser bäst ut hemma i vardagsrummet tror jag är uppenbart för de flesta (förutom för mig, lite skadad så).

Jag har sagt det förut och jag säger det gärna igen, tiden då man kunde rynka på näsan åt PA steg är förbi, väldigt förbi.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/05/05 :  08:52:00  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

De resurser för utveckling som de stora märkena har till sitt
förfogande komer se till att deras produkter är otroligt väldesignade.
Även den mångåriga erfarenheten.

Det är ju oftast just ett företags omfattande resurser som ligger till
grund för hur bra en produkt ska bli.

..och slutstegen tillverkade av dom som gör många PA-prylar.. Letar
sig sakta men säkert in i våra hem


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/05/06 :  08:03:29  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag skulle rekomendera dig att titta närmare på ett slutsteg jag själv inom kort kommer att äga, jag tror detta skulle passa dig alldeles utmärkt samt att det precis uppfyller dina krav.



http://www.qscaudio.com/products/amps/powerlight2/powerlight2.htm

PL224 har 440/715/1200 (8/4/2 Ohm)
PL230 har 575/900/1500 (8/4/2 Ohm)
PL236 har 725/1100/1850 (8/4/2 Ohm)

Detta är ett slutsteg från deras Powerlight familj som jag ser som en av världens bästa slutstegsfamiljer, de används sedan många år tillbaka i sammanhang som superbowl, academy awards etc. samt i många stora studios världen över, detta är väldokumenterat.

Priset för ett PL224 som är det näst minsta i denna familj ligger runt 19-20 kkr, de kan vara svåra att hitta begagnade tyvärr då serien bara är ett par år gammal, QSC håller sina serier i produktion länge, senast gick MX serien i pension 14år gammal, och folk skriker fortfarande efter dem, och efter vad jag har hört skall Powerlight gå ett bra tag den också.

Detta kan vara ett alternativ till exempelvis Crown K2 som jag misstänker ligger i ungefär samma liga, det som är intressant med att köpa slutsteg i denna klass av dessa tillverkare är att de inte blir ointressanta på samma sätt som hemmaprylar efter ett par år, är det sedan av ett välkänt och respekterat fabrikat och modellen fortfarande är i produktion (upp till 14år i vissa fall) kan man kunna få en hel del för dem om man säljer dem begagnade.

Lycka till och hör gärna av dig om du vill ha hjälp i pro-träsket mvh / martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/05/06 :  13:53:34  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Tack martinsson !
Har de dära fläktar?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/05/07 :  08:04:02  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Japp, det är enligt min vetskap endast Crown K2 samt Digam som inte har fläktar i denna effektklass, det är med andra ord mycket sällsynt med fläktlösa slutsteg av denna rang.

Om jag fick välja mellan Crown K2 och PL224 så skulle jag nog valt PL224, detta för att den inte kommer att utveckla lika höga interna temperaturer som K2 vilket medför att den förmodligen kommer slitas mindre med tiden, detta är bara ett antagande.

Å andra sidan så blir ju fläktkylda slutsteg smutsiga innuti, även om jag många gånger slås av det faktum att det är betydligt mindre än vad man först tror, QSC kör som bekant utan filter, de hävdar att om man skapar ett bra flöde inne i slutsteget skall detta inte behövas och filter sätts ju så småningom igen av dam och liknande vilket kan trigga thermal protection.

Deras seanre serier har en kyltrumma av aluminium på vilken utgångstransistorerna sitter monterade, detta medför att luften bara har en väg att gå och inte släpar med sig smuts ut på kringliggande kretskort och liknande, tidigare var man tvungen att kyla nätdelar, men dessa har nu blivit så effektiva att det inte längre behövs (switchat).

Missförstå mig rätt, K2 är ett mkt fint slutsteg, men det har en del enklare lösningar som kan medföra sämre prestanda som konventionell nätdel (tappar musten ganska fort jämfört med switchat vilket kan vara mindre bra i bas sammanhang), mindre konfigurerbart, ej styrbart via RS232, betänk även mätmässigt att alla effektangivelser är vid 1kHz (EIA) vilket ger högre siffror än exempelvis FTC och deras slewrate ligger något lågt (13V/microsek) samt att dämpningsfaktorn är angiven vid lägre frekvenser vilket även det medför högre siffror (denna är dock inte så viktig).

MEN ! det saknar fläkt och gör säkerligen ett kanon jobb i verkligheten, CROWN är inte kända för att göra mediokra slutsteg direkt, och jag är övertygad om att det låter kanonbra.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/05/07 :  08:10:45  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Enligt Thomas på Radiolagret i Göteborg så finns det ingen som helst anledning att ha en förstärkare över 50-60 watt om man lyssnar vid sunda ljudnivåer och har högtalare med normal impendans och känslighet (4-8ohm samt 88-95db)

Han påpekade att han personligen föredrog ex en Cyrus 6 jämfört med den uppgraderade Cyrus 8. Bättre liten och rapp än stor och slapp med andra ord.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/05/07 :  09:26:46  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Thomas på radiolagret vet jag inte vem det är.
Men mer än 80watt behöver man nog om man ska ha lite
kvar av någon sorts dynamik.

Ett pianoanslag kan begära att slutsteget skall lämna
flera hundra watt en kort period.

Jag har gärna uppbackning !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/05/07 :  10:05:29  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
NN: Säger bara titta på Dynamic Precision...

Har själv ett (fläktkylt) DP steg som är tvärtyst (har iof aldrig pressat det så hårt så att fläkten behövt
stega upp då mina högtalare brinner långt innan dess).
Det steg jag har lämnar 250 W(rms) per kanal i 8 ohm, 500 W(rms) i 4, 1 kW(rms) i 2, och närmare 2 kW(rms) i 1 ohm. Vi pratar RMS värden, du kan alltså gångra effekten med 1.414 vid dynamiska anslag...
THD? Långt nere vid brusgolvet som ligger låååågt.

DP har PA-modeller på sina slutsteg som ger högre effekter...
Finns några riktiga godingar ibland på beg. marknaden...

www.dynamicprecision.com

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/05/07 :  10:08:05  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
PA 402 som är modell i dagens program kanske kan vara något?

2 x 1500 W(rms) i 2 ohm... 3000 W(rms) bryggat i 4 ohm :)
Mer än 120 A strömstyrka(!)


Eller varför inte ett beggagnat DP 1002?
2 x 1 kW(rms) i 8 ohm...
Vid 2 ohm hamnar vi på 2 x 2 kW(rms)... Räcker det?

Ingen ordning utan kaos!

Edited by - Wolfie on 2004/05/07 10:10:58
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000