HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bi-Wireing B&W DM601 S3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

More
Member

126 Posts

Posted - 2004/04/30 :  08:56:20  Show Profile Send More a Private Message
Hej!

Jag har en NAD C320BEE och B&W D601S3. Nu andvänder jag Tara Labs Nexa kablar.
Har planer på börja köra Bi-Wire, vill inte köpa 4 meter kabel till, till varje högtalare, så jag undrar ifall det finns något annat altenativ till Bi-Wireing. Har sett sådana små kablar som man drar på själva hötalaren från den ena utgången och ner till den andra dvs det räcker med 5cm istället för 4m kabel från förstärkaren.

Här är en bild på det jag menar.
http://bildarkiv.hififorum.nu/pak/vr5%20panel.JPG

Gärna tips på sidor där man kan köpa sådana här små kablar.

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/04/30 :  09:36:09  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Biwiring kan ge förbättringar med vissa högtalare men långt ifrån alla, dvs det är inte säkert att det ger någon förbättring med dina högtalare. Pröva gärna med någon enkel sladd som du kan låna eller köpa på Elfa eller dylikt FÖRE du investerar i mer kabel.
Skall du få full nytta med biwiring skall det vara två helt separata set kablar.

Om jag vore du så skulle jag hellre satsa på akustikförbättringar eller något dylikt, det ger mycket bättre ljud per investerad krona.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mason
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/04/30 :  10:53:51  Show Profile Send mason a Private Message
Visar din bild verkligen bi-wiring? Är det inte bara så att man har ersatt metallblecket mellan ingångarna med kablar?
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2004/04/30 :  11:04:38  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Jag tror inte att du kan få någon förbättring genoma att "Pröva med någon enkel sladd", snarare skulle jag tro att det ger en försämring. Det krävs antagligen kablar av nästan lika god kvalitet som den du redan har om det skall bli en förbättring.

Att byta ut bygeln mellan högtalarterminalerna är väl knappast ett alternativ till bi-wire, men det kostar väl inte så mycket att prova? Varför inte kapa en dm från dina nuvarande kablar för att använda som bygel?
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2004/04/30 :  11:19:30  Show Profile Send Terratec a Private Message
mason du har så rätt. Bilden visar inte en bi-wire anslutning utan en single-wire(SW) dito. De små korta kablarna brukar följa med vid köpet av högtalare med dubbla par terminalanslutningar och skall användas om man väljer att köra SW-kabel.
Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2004/05/01 :  10:59:29  Show Profile Send bing a Private Message
På mina jamo d870 var bi-wire ett lyft

alla öron är olika
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000