HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Introduktion till Elektroakustik och Psykoakustik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2004/04/28 :  21:57:08  Show Profile Send luminous a Private Message
Idag har jag nöjet att presentera mitt lilla projektarbete som jag har bankat samman (3:e året på gymnasiet), med samma titel som rubriken på den här tråden.

Det är meningen att det ska vara lite allmänt orienterande så att man lättare kan förstå sig på högtalare och de termer som förekommer lite bättre, huruvida du som läser detta kan lära sig något av det får du själv ta reda på.

Det blev lite längre än det var avsett från början, fastän jag inte skrev om alls lika mycket som jag hade planerat.
Jag måste utbringa ett tack till alla på forumet som har bidragit med kunskap till arbetet utan att veta om det.

Alla som läser något av det är varmt välkomna att komma med all sorts kritik!

www.dentalteknik.se/pa04.pdf

MVH | Life's too short for bad sound

Snorkeln
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/04/29 :  10:41:40  Show Profile Send Snorkeln a Private Message
En trevligt liten uppsats du knåpat ihop.

Här kommer några synpunkter.

Att bygga en uppsats som baseras till stor del av information från Internet kan ibland vara ett problem. Som läsare av uppsatsen vill man kanske kolla upp vissa av källorna.
Står det då som i många av dina källhänvisningar:
Källa: Diskussionsforum www.Hififorum.se
så är det omöjligt att hitta vart på forumet du har hämtat uppgifterna.
Jag skulle gärna se en direkt sidhänvisning till det specifika inlägget där uppgifterna är hämtade.

Du hänvisar under Metodbeskrivning till källan www.diyaudio.com, men jag kunde inte någonstans i uppsatsen hitta att du använt dig av denna källa.

Det kunde vara bra med någon form av inledande beskrivning av de forum du använder då du hämtat mycket av informationen därifrån.
Ex: Hififorum är Sveriges största Internetforum för hifi, musik och DIY med ca 1200 registrerade användare och upp till 500 inlägg per dag (siffrorna är påhittade för exemplets skull).
Det ger läsaren en liten bild om vad det handlar om.

Jag tycker också att du har lite märkliga källhänvisningar ibland.
Ex: Kapitel 3. Högtalarelementets funktion. sid 20.
Första stycket lyder så här: Detta kapitel omfattar högtalarelementets anatomi och funktion, och lite av fysiken som ligger bakom'.
Som källa har du då angivit: 'Sinclair Ian R. osv.

Har du fått information från Sinclairs bok att just detta kapitel ska omfatta högtalarelementets ...osv?

Det ser väldigt märkligt ut för en som är van med korrekt källhänvisning.
Källhänvisning brukar skrivas efter en mening eller stycke där man har hämtat specifik information från en källa.

Nog om källor och källhänvisningar.

Nu till något annat.

Om vi börjar med sammanfattningen. Du skriver i sista meningen: "Kanske är det inte alltid man tjänar på det om man räknar både tid och pengar, men det är kul."
När jag läst igenom hela uppsatsen kunde jag inte hitta någonstans där den ekonomiska aspekten togs upp. En sammanfattning är just en sammanfattning av vad arbetet handlat om. Det bör inte tillkomma något som inte har avhandlats i uppsatsen.

Liten fundering över din inledande beskrivning av högtalarelementen i första stycket i kapitel 3 Högtalarelementets funktion.

Du skriver: " Ett högtalarelement är en mycket mer avancerad skapelse än vad man skulle kunna tro, och de allra flesta dras med stora fel, varför de är flaskhalsar på ett eller annat vis i de flesta system."

Jag undrar nu vart du har fått uppgiften att: " de allra flesta dras med stora fel" ifrån?
Vilken källa har du använt och har du några exempel på vilka element som har stora fel och vilka element som är felfria?


Oj! Det blev ett långt inlägg. Hoppas du inte tror att jag är någon form av gnällmänniska. Men en uppsats ställer lite högre krav på fakta och information, än ett vanligt inlägg på ett forum.
Har du gjort ett arbete som överensstämmer med riktlinjerna för uppsatser för ditt gymnasium och fått det godkänt, så kan du strunta i mina synpunkter.

Än en gång trevlig uppsats och bra initiativ att publicera det här på forumet.

/Snorkeln.
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2004/04/29 :  17:02:34  Show Profile Send luminous a Private Message
Tack för dina synpunkter Snorkeln!

Håller med om att mina källhänvisningar kan vara lite underliga ibland. När det gäller forum på internet så har jag främst använt dessa för att förstå mig på vissa saker, hårdfaktan har jag hämtat på annat håll (med något undantag, men jag har angett signaturen som bidragit med info så att läsaren har möjlighet att finna informationen ).

Ska ändra sammanfattningen.

quote:
Jag undrar nu vart du har fått uppgiften att: " de allra flesta dras med stora fel" ifrån?
Vilken källa har du använt och har du några exempel på vilka element som har stora fel och vilka element som är felfria?


Att högtalarelement inte är felfria ska framgå av kapitlet. Vad jag vet existerar det inte heller några högtalarelement som saknar "fel". Variationer i frekvensgång behöver visserligen inte alltid innebära problem, men olinjär distorsion är otvivelaktigt alltid ett fel.

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/04/29 :  19:13:50  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
luminous
lysande projektarbete!

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2004/04/29 :  20:46:02  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Bra jobbat l!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000