HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lådtyp sub.?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2004/04/25 :  22:02:51  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Hallå..

Ska bygga sub.

Vad kallas den typ av låda som ser ut som en 4e ordningens bandpass men den har ytterligare en kammare med en högtalare?
Har en sådan hemma som sub (har tidigare varit i en bil) och den funkar riktigt bra. Har inte hört någon av polarnas hemmabiosubbar som låter bättre...

Men nu vill jag konstruera en ny med lite stil på. Men hur ska jag räkna som? Använder WinISD och där finns bara 4:e o 6:e ordn. bandpass att välja på. Kan jag räkna på fjärde med två element?

Eller räkna som 4:e ordningens med dubblad volym i mittenkammaren?
Kan man göra så?

TIPS TACK!

Elementen är Kenwood 2505. http://www.nardik.se/billjud/kenwood/bashogtalare/kfc-w2505.html

Nästa projekt: Subwoofer

Edited by - AudiMatte on 2004/04/26 19:09:29

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2004/04/26 :  01:02:01  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
För dum fråga igen eller?

Nästa projekt: Subwoofer
Go to Top of Page

drkrupp
Starting Member

14 Posts

Posted - 2004/04/29 :  12:41:24  Show Profile  Visit drkrupp's Homepage Send drkrupp a Private Message
Det är samma lådtyp: En sluten kammare där elementet sitter, och en portad kammare framför. Sedan kan man kombinera detta på olika sätt, tex:
1. Två slutna kammare med element, som båda "tittar in" i den portade mittenkammaren.
2. En stor sluten mittenkammare där de två elementen "tittar ut" i var sin portad kammare.
3. En sluten kammare där båda elementen sitter och "tittar in" i en gemensam portad kammare. (Om programmet kan räkna på flera element så blir det den här modellen.)


Vill du bygga efter punkt 1 eller 2 räknar du som vanligt för ett element och dubblerar volymen i den kammaren som används av båda elementen. Sedan får du även justera porten så att du når samma avstämningsfrekvens som den avsedda, om det är den portade kammaren du dubblerat.

/dr krupp, Hur Hifi: http://www.drkrupp.se/hifi/
Mät två gånger, du kan bara såga en gång.

Edited by - drkrupp on 2004/04/29 12:56:06
Go to Top of Page

drkrupp
Starting Member

14 Posts

Posted - 2004/04/29 :  12:57:40  Show Profile  Visit drkrupp's Homepage Send drkrupp a Private Message
*knuffar upp tråden eftersom jag lade till bilder i efterhand*

/dr krupp, Hur Hifi: http://www.drkrupp.se/hifi/
Mät två gånger, du kan bara såga en gång.
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2004/04/29 :  13:06:23  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Supertack! Svaret på mina frågor!


Nästa projekt: Subwoofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000