Vad kallas den typ av låda som ser ut som en 4e ordningens bandpass men den har ytterligare en kammare med en högtalare? Har en sådan hemma som sub (har tidigare varit i en bil) och den funkar riktigt bra. Har inte hört någon av polarnas hemmabiosubbar som låter bättre...
Men nu vill jag konstruera en ny med lite stil på. Men hur ska jag räkna som? Använder WinISD och där finns bara 4:e o 6:e ordn. bandpass att välja på. Kan jag räkna på fjärde med två element?
Eller räkna som 4:e ordningens med dubblad volym i mittenkammaren? Kan man göra så?
Det är samma lådtyp: En sluten kammare där elementet sitter, och en portad kammare framför. Sedan kan man kombinera detta på olika sätt, tex: 1. Två slutna kammare med element, som båda "tittar in" i den portade mittenkammaren. 2. En stor sluten mittenkammare där de två elementen "tittar ut" i var sin portad kammare. 3. En sluten kammare där båda elementen sitter och "tittar in" i en gemensam portad kammare. (Om programmet kan räkna på flera element så blir det den här modellen.)
Vill du bygga efter punkt 1 eller 2 räknar du som vanligt för ett element och dubblerar volymen i den kammaren som används av båda elementen. Sedan får du även justera porten så att du når samma avstämningsfrekvens som den avsedda, om det är den portade kammaren du dubblerat.