HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra mjukvara för interpolation av ljud på datorn.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/04/28 :  10:02:20  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Hej!

Jag sitter med en Onkyo 601 receiver som jag har kopplat med en digitalkabel till datorn. DAC:arna i Onkyon kan ta emot 192KHz 24bitar (Den effektiva bitlängden kan man iofs sia om.)
De flesta 'vanliga' program som t. ex. winamp genererar en ljudström med 48khz 16bitar. (Jag vet, mp3 är förkastligt. )

Är det någon som känner till något program som kan göra en bra interpolation och skapa en 192Khz 24 bitars datastöm istället? Jag såg på en annan tråd här att man kan använda Creatives Blaster MP3+ som en ren konverter mellan USB till SPDIF men det känns lite meningslöst om jag inte kan generera en bättre dataström.

De flesta former av program är intressanta som plugins, drivers eller rena applikationer, gärna opensource eller Linux.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2004/04/28 :  12:13:21  Show Profile Send Tifosi a Private Message
MAD plugin till winamp kan lämna upp till 32bitar beroende på hårdvaran. Vad gäller samplingfrekvensen så vet jag inte vad MAD kan lämna.
http://www.mars.org/home/rob/proj/mpeg/mad-plugin/
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/04/28 :  12:53:56  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Tack för den!

Det var precis något sådant jag sökte.
Jag har rippat min CD samling till bästa möjliga kvalité och har på hårddisken. Nu ska jag testa med MAD för att se om det är OK att lyssna på. Annars får jag leta vidare med någon lossless komprimering.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/04/28 :  13:14:19  Show Profile Send nurfen a Private Message
Jag kan rekommendera APE, http://www.monkeysaudio.com/
Det är förlustfri komprimering med plugins till Winamp.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/04/28 :  14:15:34  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Varför leta efter program som gör lossless kompression? Lika väl behålla i wave-format så kan man bränna av dem lätt också ifall det skulle behövas.

Rekommenderar f.ö. Foobar för uppspelning. Man kan välja 24 och 32bits utgång och samtidigt så kan man resampla frekvensen.
Dock har jag inte gjort det, för ibland är "less is more", signalen bearbetas alltför många ggr.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/04/28 :  14:56:21  Show Profile Send molsson a Private Message
För att det tar mindre plats.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/04/28 :  15:34:15  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Men man tjänar väl inte mycket utrymme med lossless kompression?
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2004/04/28 :  16:34:20  Show Profile Send allbinn a Private Message
ca 50%, men det kanske inte är så mycket ;-)
Ehh. låt mig räkna. Om man har en disk på 200Gig och tjänar 50%
Det blir 100GB.
Jag tycker det är mycket.

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)

Edited by - allbinn on 2004/04/28 16:37:31
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/04/28 :  22:29:51  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Less is more för det mesta.

Men i mitt fall tror jag att det kan vara vettigt. Onkyo 601 är inget Hifi monster så om man matar den med 48kHz så tvivlar jag på DAC:en ger lika bra resultat som om jag samplar upp den till 192kHz med en _bra_ interpolation i mjukvara och sedan matar den till DAC:en.
Sen kan man iofs fråga sig hur vettigt det är med en 10000:- dator med 100% processorlast för att spela musik.

Det bästa vore antagligen en extern DAC men de kostar pengar...

--- Mikael R


Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000