HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ang. högtalar placering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vole
Member

515 Posts

Posted - 2004/04/26 :  22:51:27  Show Profile Send vole a Private Message
Är det någon som har ett bra förslag på placering av högtalare i detta allmänt "jobbiga" rum. Jag har slängt ihop en snabb skiss över rummet och alla mått är ca. mått. Man har ju inte den turen att ha ett "renodlat" lyssningsrum, utan får helt enkelt placera det ihop med den övriga inredningen i vardagsrummet. Det som är det jobbiga är att det finns en dörr på vänster vägg och att väggen till höger om dörren är 1.70 lång.

Alla tips är välkommna !

Här har vi rummet

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"



Edited by - vole on 2004/04/27 14:32:04

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/26 :  22:58:13  Show Profile Send Harman a Private Message
Vole, Jag är ingen expert på detta men har du testad att ha högtalarna längs väggen som är 4,5meter och lyssningspositionen längs 1,7 väggen bredvid dörren?

MVH

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/04/26 :  23:04:07  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Är det en öppning till ett annat rum man ser nedåt?
Go to Top of Page

Dr Fre
Member

88 Posts

Posted - 2004/04/26 :  23:30:42  Show Profile Send Dr Fre a Private Message
Är rummet helt rektangulärt, dvs är dörren 1.40m bred? (Enl ritning: 4.5-1.7-1.4=1.4) Är det bara en öppning, eller en stängbar dörr där? Var har du högtalarna nu?

No hay banda
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/04/27 :  08:15:42  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Min rekommendation vore att du testade att placera högtalarna på den del som är 1,7 meter spelande mot den vägg som är 4,5 meter.

Jag har själv ett liknande problem hemma med två öppningar på långsidan av rummet och liknande öppning på den ena kortsidan. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2004/04/27 08:16:45
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/04/27 :  12:34:27  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle sätta dom vid fönstret och sitta med ryggen mot den stora öppningen ungefär på 2/3 delar av längden, ett par tunga gardiner vid fönstren tar han om ev reflektioner och du får luft bakom dig, sitta direkt upp mot en bakväg är INTE att rekommendera...
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2004/04/27 :  14:30:16  Show Profile Send vole a Private Message
MartinH, det är en fin fin lösning som du la in i tråden. Jag har själv tänkt på den varianten, men det blir lite värre att få en estetisk möblering med den. Man skulle iofs kunna tänka på det möjligheten när det nya inköpet av soffgruppen blir aktuellt (förhoppnigsvis snart.

Dr Fre, som jag skrev i början av tråden så gjorde jag skissen snabbt. Alla måtten är ca. mått, dock inget i överkant. För tillfället så har jag inga högtalare (sålda igår) men jag hade dem på vardera sida av dörren (endast en temp lösning). Jag tycker att lösningen som jag hade var bra, se MartinHs inlägg - sitta direkt upp mot en bakväg är INTE att rekommendera...
Det är just det jag vill komma ifrån i stor mån. Vet dock inte om man skulle kunna lösa detta på något vis med traps eller något annat. Jag får mina nya högtalare inom ett par dagar och vill då försöka få den bästa lösningen. Det kanske får bli så att man skickar iväg sambon och son över en helg, för att sedan flytta,flytta,flytta och prova,prova,prova.

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"



Edited by - vole on 2004/04/27 14:33:22
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2004/04/27 :  16:30:43  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Så länge som avståndet till bakväggen inte är kortare än c:a 80 cm från lyssningspositionen så har den inte en så stor inverkan på ljudet om högtalarplacering, lyssningsposition och akustik i övrigt är genomtänkta.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/04/27 :  16:50:59  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Där vill jag definitivt hålla med och stryka under på vad Jonas säger...det magiska avståndet till bakvägg mätt från öronen verkar vara cirka 80 cm, jag hade ruggiga problem med bumlig bas eftersom jag var tvungen att möblera med lyssningssoffa mot bakvägg, men drog jag fram soffan vid finlyssning cirka 80 cm så hade jag helt plötsligt en snabb och torr bas vid lyssningspositionen...Har ett liknande rum som du och har för tillfället möblerat med högtalarna vid fönsterväggen en bit ut. Har täta gardiner som dämpar bra. Är rätt så nöjd med akustiken på detta sätt, avstånd till bakvägg är cirka 1,5 m där det dessutom står en bokhylla full med böcker som verkar dämpa en del. Enda problemet vid min möblering är att soffan står med ryggen nära döröppningen...ser inte så estetiskt ut, men vad gör det när ljudet blir så mkt bättre...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Dr Fre
Member

88 Posts

Posted - 2004/04/27 :  22:14:52  Show Profile Send Dr Fre a Private Message
vole: ok, då vet jag. Det var inget klagomål på skissen, utan bara för att jag var ute efter lite mer info om t ex var 1:a väggreflexen kommer att hamna om man placerar högtalarna på var sin sida om fönstret. MartinH postade den lösning jag funderade på när jag skrev frågorna, men det kan förstås bli lite svårt att anpassa resten av möbleringen efter stereon. Ditt eget förslag om att skicka iväg sambo och son och testa dig fram tror jag också på, har du tunga saker får du bjuda hem lite bärhjälp.

No hay banda
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/04/27 :  23:19:19  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Vad vill du ha, djup eller bredd i ljudet?

Jag erfor att en placering längs kortvägg gav bättre 3d i djupled men krympte bredden på ljudbilden. Det handlar om att prioritera

Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2004/04/28 :  18:35:56  Show Profile Send vole a Private Message
Först och främst så tackar jag för inläggen i tråden, alltid trevligt när folk vill hjälpa.

The Leafs:
quote:
Enda problemet vid min möblering är att soffan står med ryggen nära döröppningen...ser inte så estetiskt ut, men vad gör det när ljudet blir så mkt bättre...


Det är det som är problemet. Öppningen på motsatta sida som fönstret leder ut till hallen. Först så är det en smal hall till vänster, för att sedan bli ett "hallrum". det är det som kommer rakt bak ifrån föntstret. Det blir inte så tilltallande att ha en soffa som står för nära den öppningen.

Jonas N:
quote:
Så länge som avståndet till bakväggen inte är kortare än c:a 80 cm från lyssningspositionen så har den inte en så stor inverkan på ljudet om högtalarplacering, lyssningsposition och akustik i övrigt är genomtänkta.


Det är jag helt klart införstådd med att avtåndet från bakväggens påverkarn kan styras i den mån man har utrymme till, ju längre ifrån, ju bättre. Jag tror att man ska försöka lösa det så att man plaserar dem på kortsidan och sitter en bit ifrån bakväggen. Dock så borde man kunna göra något bra åt akustiken i detta fall av plasering. Jonas N, har du någon bra lösning på det, eller finns det någon annna som har ?


All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000