HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Subblådor-- vända mot bakväggen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/04/27 :  22:46:51  Show Profile Send David A a Private Message
Sitter och pular lite med designen på mina subblådor som ska stå nere i mitt nya lyssningsrum.
Lådorna kommer att bestå av 3*INO W104 per kanal, och bli uppskattningsvis 150 liter styck.
Inledningsvis hade jag stora problem med hur dessa skulle se ut för att inte dominera rummet på ett alltför dåligt sätt rent estetiskt. Från början ville jag att dom skulle macha mina Revel Ultima GEM utseendemässigt.
Efter vissa turer fram och tillbaka så har jag dock kommit på att pianolackade lådor ala Revel blir mycket skrymmande rent visuellt och jäkligt svåra att bygga. Därför har jag istället gått över på en ide om att utforma dom som ett par höga och smala pidestaler.
Utformningen blir alltså en vanlig rektangulär låda men med tre separata volymer, en för varje element. Finishen blir antingen puts eller vitt tegel. Till detta någon snygg fot och topp-platta.
För att detta ska se ut som ett par pidestaler och inget annat, så skulle jag helst vilja ha elementen och portarna vända bakåt mot väggen. Såg att LTS tillämpade detta på sina högtalare som spelade på Stockholmsmässan.
Finns det någon direkt nackdel att göra på detta sätt?? Och hur långt från bakvägg bör dom stå isåfall?
Delningen kommer att ligga på 150hz, och basarna kommer också att kunna kompenseras eller eq:as via en Tact 2.2x.

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/04/28 :  00:01:50  Show Profile Send matson a Private Message
Nej, det är bra att göra så.
20-50 cm är rekommendationen när det gäller LTS-högtalarna och det beror på rummet och vad som blir lagom för att få till övrig uppställning.

Oavsett vart elementen riktas så är dom rundstrålande vid dessa frekvenser. Baksidesmonteringen gör att ljudet genereras i fas med väggreflexen. Det står i någon MoLT som jag inte har.....

Mvh
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/04/28 :  10:45:07  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Varför inte klä dom med marmorplattor


Den här är 305x305mm


En lite ljusare variant.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/04/28 17:47:47
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000