HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur viktig är strömmen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/27 :  16:04:24  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej,
Jag har funderat lite kring strömmen som kommer från våra vägguttag. De innehåller ju en hel del skräp, Jag läste i HiFi&Musik om Exactpower som omvandlar växelströmmen till likström, rensar och gör om den till perfekt växelström. Denna lilla apparat kostar 20000kr.
Är det någon som har erfarenhet av liknande apparater, hur stor skillnad är det på ljudet, kan det jämföras med skillnaden då man byter kablar. Trodde en gång i tiden att kablarna inte spelar så stor roll. Tills jag testade med före/efter lyssning.
Tror dock att jag hellre lägger nästa 20000kr på bättre kablar, mer dämpning och en bättre CD spelare men när man börjar nå drömanläggningen kanske man bör fundera på Exactpower eller vad är era erfarenheter och vad tycker ni om detta?

Mvh

*Iron Maiden*

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/04/27 :  17:37:25  Show Profile Send gromit a Private Message
Har du F/E-lyssnat kablar??? Resultatet?

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/27 :  17:40:31  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Det var intressant att du testat kablar med f/e lyssning.
Vilka kablar var det som testades och vad blev resultatet?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/27 :  17:44:49  Show Profile Send Rydberg a Private Message
hifirocker> F/E sa Bill, resultat sa Bull, ekar det här?

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/04/27 17:45:04
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/04/27 :  17:50:09  Show Profile Send markih a Private Message
Jag skulle inte satsa de pengarna på strömrening i första hand, hellre på andra saker i kedjan!

markih
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/27 :  17:51:07  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej, Det var inte så häftig F/E lyssning. Jag jämförde mina dåliga medföljande signalkablar med QED quinex1. Ljudbilden var extremt grå och trist, platt och dynamiken var mycket sämre med de medföljand jämfört med QED. Men detta bevisade för mig två saker. Kablar är viktiga och F/E lyssning är ett bra vapen att utvärdera med...
Hade det varit mer spännande kablar hade jag skrivit om det...Det kommer när jag skall testa Nordost senare i år...En annan fråga är det vanligt att man kan låna hem kablar och provlyssna dem? Vet nämligen inte vilken Nordost som kommer att passa i min anläggning.

MVH

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/04/27 :  17:56:34  Show Profile Send gromit a Private Message
Vet du vad F/E-lyssning är?
Utförde du blindtest och jämförde ut- respektive insignalen till kabeln och hörde skillnad?

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/27 :  18:05:41  Show Profile Send Harman a Private Message
gormit, jag menade inte F/E lyssning då enligt den strikta metoden som man egentligen skall använda. Blandade ihop olika saker sorry. Jag skrev först före/efter lyssning och menade med det att jag lyssnade enligt LFL metoden som Micke Y beskriver i kokboken. Ber om ursäkt för mitt oklara språk är ganska ny på hifi fronten.

Mvh

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/27 :  18:07:37  Show Profile Send Harman a Private Message
Gormit, Jag vet vad F/E lyssning är, det fanns en länk i något topic som jag läste, men jag lyckades blanda ihop olika saker...sorry...

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/04/27 :  18:15:02  Show Profile Send gromit a Private Message
Hamran:
Ok, det är lugnt. Det hade varit riktigt intressant om du hade fått samma resultat med F/E-lyssning!!

Hur som helst så tror jag inte man ska ge sig på strömrening förrän grejerna börjar kosta ganska mycket. Det ger liksom mer att uppgradera de "vanliga" apparaterna först.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/27 :  18:22:28  Show Profile Send Harman a Private Message
gormit, Jag har varit med här på forumet i mindre än en månad men lärt mig massor så det är lätt att blanda ihop saker...Kul att lära sig nya saker dock...
Strömrening får nog bli ett senare projekt. Det finns mycket att förbättra genom att som du säger uppgradera de vanliga apparaterna först.

Vore kul om någon har erfarenhet av strömrening och vill dela med sig av dessa erfarenheter...

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/27 :  18:25:39  Show Profile Send krippe a Private Message
Jag testade en gång att vända på strömkabelns stickkontakt, dvs byta fas. Hörde ingen som helst skillnad På Hificonsults sida står det om hur Advantage Thor först lät skräp och sen lät fantastiskt när man vände på stickkontakten. Kan någon förklara ? Hur kan en likriktad ström efter en växelströmstransformator veta vilken fas växelströmmen hade innan den transformerades

Nej detta är inget skämt, jag förstår faktiskt inte

Edited by - krippe on 2004/04/27 18:26:28
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/27 :  18:44:04  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej Krippe, jag är inte elektrofysiker utan kemist och kan därför inte svara på din fråga hoppas att någon, hifiräv eller fysiker kan ge dig ett bra svar.

Mvh

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/04/27 :  19:27:48  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det är transformatorn själv som är "problemet". Hos de allra flesta transformatorer ligger primärlindningen närmast kärnan. Mellan lindningens första lager och kärnan finns en kapacitans. Ansluter man fasen till lindningen närmast kärnan får man 230V över denna kapacitans och en del brum går då ut i chassit. Vänder man stickkontakten så nollan kommer till det första lagret blir detta brum mycket lägre.

Inget voodoo här.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/04/27 :  20:06:24  Show Profile Send Per G a Private Message
"Hur viktig är strömmen?"
Den är otroligt viktig! Olika tillverkare har lagt olika vikt vid detta i sin konstruktion så för vissa apparater gör olika typer av "strömrensare" underverk medan det på vissa andra gör mindre eller i enstaka fall t.o.m. har en negativ effekt på ljudet.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/27 :  20:45:53  Show Profile Send eliot a Private Message
Det finns apparater som först likriktar och sedan skapar en växelspänning igen för att åter likrikta. Apparater som gör så är t.ex. slutstegen Mark Levinson 33H (och 33) och försteget Jadis JP80 och båda apparaterna tillhör absoluta världseliten både prismässigt och ljudmässigt

Det finns de som gör snabba nätdelar och därvid använder de snabbaste likriktardioderna medan det finns andra som använder s.k. choke-nätdelar som är långsamma men i gengäld blockerar skit från nätet och därför kan man göra elektroniken snabbare. Cello och Spektral använde(r) choke-nätdelar och deras elektronik låter mycket bra

Jag har snabbat upp nätdelar och det har lätt till att elektroniken blivit snabbare och jag hört mer detaljer men tyvärr har jag ibland fått offra lite i homogeniteten....

Jag har testat nätfilter i min anläggning och det har varit katastrof - klart begränsad dynamik när det gällt försteget och slutsteg som "pumpat" dvs inte fått tillräckligt med saft från nätet

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/27 :  21:05:21  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Rydberg:
quote:
ekar det här?


japp...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/27 :  21:05:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
Från min erfarenhet med "vanlig" elektronik har jag lärt mig en sak om elförsörjningen: Den är viktig.

MEN

Vad som är viktigare är jorden, har man en lågbrusik jord tillgänglig och undviker jodloopar fungerar det oftast väldigt bra ändå. På min lista när jag letar källan till störningar (vilket jag gör ofta, inte det roligaste jag vet) står i tur och ordning

1) Jordloopar. Undviker man dessa genom korrekt jordning försvinner 90& av problemen

2) Jorden, om den inte är tillräckligt tyst så får man använda isolationstrafo. Ev. kan isolationstrafon kombineras med en "hembyggd" jord. Nu senast kabel ut genom fönstret till ett kopparör nedbankat i rabatten. Fungerade utmärkt och tog bort rätt mycktet skräp, man bör dock tänka sig för både en och två gånger innan man börjar laborera med säkerhetsjorden.

3) Skärmade kablar av rätt typ (med skärmen korrekt inkopplad för att undvika jordloopar).

4) Nätfilter, behövs ytters sällan (isolationstrafos har dessutom rätt bra "filterverkan") och används inte om inte utrustningen är väldigt känslig och hanterar väldigt små signaler; i dessa fall är batteridrift oftast att föredra.

Det är inte självklart att dessa "regler" också gäller för hifi, men punkt 1-3 kostar ju inte så mycket att pröva (undantaget isolationstrafon) innan man springer iväg och köper ett dyrt nätfilter.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/28 :  09:00:15  Show Profile Send krippe a Private Message
Jax, det stämmer! När jag vänder på stickkontakten så "vibrerar" chassit mer än tidigare när man rör vid det. Alltså brum som går ut till chassit antar jag, så som du skrev. Men, någon ljudskillnad hörde jag inte (bas som går djupare, bättre transparens m fl "floskler" som brukar användas om fas). Rent teoretiskt skulle detta brum alltså kunna skapa mikrofonieffekter i kondensatorer o dyl? Eller påverkar detta brum på något annat sätt?

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/04/28 :  12:08:11  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag har ett närfilter i min anläggning. Det här gör helt klart skillnad men det kräver som andra här varit inne på, att anläggningen är högupplöst för att man skall få ut en effekt av att använda ett nätfilter. mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2004/04/29 08:15:07
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/04/28 :  12:21:07  Show Profile Send Per G a Private Message
Krippe,
Verkar vara olika resultat med olika apparater, vissa reagerar positivt på "rätt fas" med andra hörs ingen skillnad. Varför har jag ingen aning om men eftersom det är gratis det är värt att prova.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/04/28 :  12:40:38  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag tänker skaffa mig strömrening... gör så mycket att man måste helt enkelt ta sig råd till detta!! Jobbigt att det kostar en rätt stor slant dock...
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/28 :  14:16:03  Show Profile Send qsecofr a Private Message
återigen köp en bra ups i stället, för 20 000 kr får du en hur stor som helst.

Bara för att det är hifi produkter så kostar det onödigt mycket.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/28 :  14:34:29  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Jag tänker skaffa mig strömrening... gör så mycket att man måste helt enkelt ta sig råd till detta!! Jobbigt att det kostar en rätt stor slant dock...
Har Du hört det
Bättre kablage från förgreningsdosan är alltid bra men jag har hittills aldrig hört en förbättring med nätfilter utan alltid en klart hörbar försämmring. Har man enklare apparater så kanske man hör förbättring

- Detta hindrar inte att jag är nyfiken och gärna skulle testa med PS Audio eller Bladelius apparater

Det jag definitivt tror på är att koppla till ett filter i nätdosan intill som har låg impedans vid högre frekvenser och som då kommer att jorda all högfrekvent skit - och filtret ligger inte i serie med nätkabeln. Det finns några tillverkare av sådana apparater (MIT var först, tror jag!).

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/04/28 :  15:56:34  Show Profile Send freann a Private Message
eliot - kolla på russandrews.co.uk.
Kör själv med en PS Audio Ultimate Outlet som hos mig är ett absolut måste. Jag har väldigt skräpig el.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/04/28 :  16:10:52  Show Profile Send Neodynium a Private Message
eliot: Jag har hört det .. och nej.. tycker mig inte ha någon enklare anläggning.. beror väl iof vad man jämför med! Dock så måste man skaffa ordenliga saker.. finns mycket som hämmar dynamiken etc. Kvalite!! Tyvärr så kostar det en slant.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000