HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dvd vs Cd-spelare, vid digital signal
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stralis
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/04/26 :  23:55:29  Show Profile Send Stralis a Private Message
Jag undrar hur mycket det kan skilja mellan olika spelare, dvd som cd, om man ändå tar ut signalen digitalt?

Jag har just nu en yamaha dvd s-540 också som cd-spelare (tar ut signalen digitalt), skulle jag vinna mycket på att satsa på en bättre cd spelare?
I övrigt har jag en Yamaha 1400 rds samt audio pro högtalare.

Det känns som att cd eller dvdn bara används till att läsa av skivan utan att behandla signalen(man utnyttjar inte de mer avancerade D/A omvandlare som finns i dyrare spelare).

Har jag varit lagom otydlig?

mvh Stralis

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/27 :  00:13:29  Show Profile Send krippe a Private Message
Om du ska vinna något på att använda en bättre cd-spelare så måste du ta ut signalen analogt. Annars är det hugget som stucket.
Go to Top of Page

Stralis
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/04/27 :  00:15:21  Show Profile Send Stralis a Private Message
Misstänkte nästan det.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2004/04/27 :  00:26:32  Show Profile Send jos a Private Message
Krippe,

Så du menar att alla transporter låter lika..?
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/27 :  00:34:19  Show Profile Send krippe a Private Message
Nej jos, självklart inte, men jag tror inte frågeställaren funderade på att köpa Krells värsta transport heller, tror du?
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/04/27 :  01:03:23  Show Profile Send Matrixen a Private Message
De första DVDspelarna hade extremt högt jitter. Är det inte aktuellt längre?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/27 :  03:56:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
CD-transporter låter olika, och en CD som används som transport kommer givetvis att fungera som en sådan med sina egenheter.
Däremot hur stor skillnad man upplever är nog individuellt.

Bravo
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/27 :  07:40:59  Show Profile Send krippe a Private Message
Matrixen, vad jag har hört så ska dvd-spelarna numera var t o m bättre i egenskap av transport (jitter, stabilitet) än motsvarande cd-spelare i samma prisklass, pga att den känsligare avläsningen av dvd kräver det.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/27 :  07:49:05  Show Profile Send krippe a Private Message
Bravo, visst låter olika cd-spelare olika i egenskap av transport. Mitt svar grundade sig på att cd-spelare upp till säg 15000 kr oftast använder omodifierade standardtransporter, dvs samma som sitter i spelare för säg 3000 kr och uppåt (jmför Philips och Sony som sitter i nästan alla cd-spelare oavsett prisklass). Customise dämpning av transporter, chassin och dylikt brukar leta sig in hos spelaren först i de övre prisklasserna. I mångt och mycket är alltså transporterna, vad jag har förstått iaf, i mellanskiktet mer eller mindre identiska även med de i de billigare prisklasserna. Vad man betalar extra för är i huvudsak mer avancerad DAC och analogförstärkning. Har man en dvd-spelare för ca 3000 kr som man använder som transport så tror jag inte man vinner speciellt mycket välljud på att köpa en cd-spelare för t ex 6000 kr eller ens 10000 kr om det enbart är transporten man är ute efter
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/04/27 :  07:50:47  Show Profile Send s60761 a Private Message
Enligt en del engelska tidningar, som mäter upp jitter på CD och DVD, har bara för något år sedan DVD-spelare över ca:2000kr extremt lågt jitter.

Vad kan skilja mer på transporter än jitter och förmågan att läsa av skivorna. Jitter är idag obetydligt på spelare över 2000kr. Förmågan att läsa av skivor kan idag vara bättre på billiga japanska märken än på dyrare engelska.

Vill du få ett anorlunda ljud (bättre eller sämre smaksak) så får du ta ut ljudet analogt från en spelare, som du tycker "färgar" ljudet i din smak.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/27 :  08:20:07  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag håller fullständigt med "krippe", att köpa en ny dyrare CD-spelare bara för att använda den som en transport låter som en rejäl felsatsning. Skillnader finns dock, men självfallet motiverar inte en prisökning på 200% den marginella förbättring du möjligen kan erhålla i dessa prisklasser.

Bravo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/27 :  09:09:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lustigt att alla DVD-transporter ser så enkla och skramliga ut jämfört med äldre tiders cd-spelare med skivplattor eller fasta laser-pickuper och annat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/04/27 :  12:28:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle kanske se om det går att hitta en begangnad cd-transport, då får man nog med största sanorlikhet ett bättre ljud som transport än de flesta dvdspelare som ligger i lägre prisklasser ( under 10-15000:- ), och som nån sa dagens dvdspelare är oftast rena skämten när det gäller bygkvalitet i chassien och dylikt...
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/27 :  12:51:54  Show Profile Send krippe a Private Message
MartinH:

Om du vill hitta en cd-transport som är bättre än vad en dvd-dito erbjuder i prisklassen 10-15kkr, ja då blir det nog ruggigt dyrt även begagnat. DVD-spelare i den prisklassen är ju inte direkt dåliga. Att dagens dvd-spelare skulle vara rena skämten gäller kanske upp till 3000 kr, men därefter stämmer det faktiskt inte. Som alltid så får man det man betalar för och 10-15 lök får man rätt mycket dvd (och transport) för.
Go to Top of Page

Stralis
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/04/27 :  13:37:21  Show Profile Send Stralis a Private Message
Jag har faktiskt provat att koppla in en arcam cd73 både digitalt och analogt, jag måste säga att det var oerhört svårt att höra någon skillnad på ljudet.

Jag tyckte det var en liten besvikelse att skillnaden inte var större faktiskt. Så jag sitter nog nöjt kvar med min yamaha dvd.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/04/27 :  21:08:34  Show Profile Send Uniper a Private Message
Att själva mekanismen är plastig och sladdrig är inget problem i sig. Det ordnar man till med bättre reglerteknik. Resultatet kan bli bättre än den solida tunga varianten, eftersom de lätta plastiga detaljerna kan styras snabbare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000