HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare från Naim i Hifi & Musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2004/04/22 :  20:05:01  Show Profile Send Sudden a Private Message
Någon som vet om H&M har testat någon högtalare från Naim?

Dom tycker ju att elektroniken är av världsklass.
Det vore kul att se vad dom tycker om högtalarna.

BTW, någon som har åsikter/intryck utav en högtalare som heter
Naim SBL

/John

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/04/23 :  10:34:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
Dom eller nån anna tidning i sverige har inte testat nån på ganska länge nu faktsikt, lite synd då dom är riktigt trevliga om man gillar soundet...

SBL är en smidig högtalare som är tänkt att stå upp mot bakväg och försvinner bra i rummet, den är riktigt bra på röster och är rätt mjuk och varm i ljudet ( som de flest Naimhögtalare ), har dock inte lyssnat så mycket på den själv för att ge en riktigt bra bild av den, men det är en högtalare som om man får tag i den till ett bra pris kan ge mycket fina musikupplevelser....

/Martin
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/04/23 :  10:58:10  Show Profile Send Soulman a Private Message
Sudden -> Hifi & Musik har testat Naim SBL någon gång 1999. Tror att det var i nummer 2? De fick väldigt bra kritik. Jag tror att slutkommentaren var något i stil med "i drömvillan vill man definitivt att ett par Naim tronar för hur mycket tung hifi de andra rummen fylls med är det ändå i Naim-rummet som ens vänner kommer att samlas framåt småtimmarna." Typ något sådant (ja jag har läst numret ett par gånger Mest för att mina Jamo Concert 11 testas i samma nummer...) Har för mig att de fick 4 i betyg för ljudet. Jag har numret hemma så jag kan återkomma med vilket det var....

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2004/04/23 :  11:16:11  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Soulman har helt rätt, dom testades i Hifi & Musik nummer 2 1999

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/04/23 :  12:23:30  Show Profile Send marbrink a Private Message
De nya Ariva ser lite häftiga ut...nån som hört dom?

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/04/23 :  12:33:30  Show Profile Send MartinH a Private Message
Den har tyvärr inte släppts på marknaden än, men den har visats på lite mässor i england vad jag hört och fått rätt bra kritik...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/04/23 :  13:07:36  Show Profile Send marbrink a Private Message
En Naim fråga till MartinH..
Hur tycker du Nait 5i spelar i förhållande till Nait 5? Bättre eller sämre?
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2004/04/23 :  15:33:05  Show Profile Send Sudden a Private Message
Soulman du har inte möjlighet att scanna in testet?
Skulle vara oerhört snällt.
/John

Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/04/23 :  15:50:38  Show Profile Send Soulman a Private Message
Sudden -> Har tyvärr inte möjlighet att scanna. Kan försöka skriva av det viktigaste från testen istället... Men det blir någon gång i heögen i så fall.

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2004/04/23 :  18:52:36  Show Profile Send Sudden a Private Message
Tack men nej tack.
Inte ska du behöva skriva av det.
Tack endå.

Martin, vet du när Ariva väntas komma till HifiArt?

/John
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/04/23 :  20:00:19  Show Profile Send Per G a Private Message
Jag har hört Naim SBL ett flertal gånger på olika ställen och med olika Naim elektronik. Den kräver ordentligt med drivning och om man pratar Naim slutsteg så tycker jag att NAP 250 är minimum för att dom ska komma till sin rätt och med NAP 135 monoblocken så rockar det på bra!
Det som jag tycker är negativt är att dom verkar vara rumskänsliga, i vissa uppsättningar låter dom kalasbra och i andra mera tveksamt och att dom låter inte riktigt bra förrän man skruvar upp volumen ordentligt.
Positivt är att dom, placeras mot vägg dvs tar nästan ingen plats, har en tight och bra bas, hög rocknroll faktor och kan inhandlas beg till priser runt 20K eller däromkring.
Finns föresten ett par hos Lasses Hifi i Falun och då kan man jämföra med mina favoriter Royd som dom ju har hela nya RR serien hemma.
/Per

You're nobody without a Naim

Edited by - Per G on 2004/04/23 20:08:10
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2004/04/23 :  22:52:24  Show Profile Send Peter J a Private Message
Är du intresaserad av naim burkar så kan jag rekomendera naim allae. Riktigt bra mellan och diskant med en rund och go bas som kan bita ifrån vid behov. Lite tunt att lyssna på i basväg vid filmtittande men man kan inte få allt för dessa pengar antar jag. Driver för tillfället med en nait3ā och det funkar bra. Detta tack vare att dem är lättdrivna samt naimen är ganska strömstark.

Fast elektronik sidan skall uppgraderas och byta märkesinriktning så snart plånboken tillåter!

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/04/26 :  08:47:47  Show Profile Send Per G a Private Message
Raceman,
Naim Allae verkar vara en populär högtalare, speciellt ihop med Naim förstärkare i samma prisklass eller högre. Nait3 är en fantastisk integrerad men kanske i tunnaste laget för Allae?
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/04/27 :  12:42:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
marbrink, Ja det man känner är väll just den lite större effekten som gör att den känns lite mer oansträngd om man spelare högre och om du har trögare högtalare, dock är Nait5 bättre på detaljer och har ett lite mer lugn över sig.. Sen så kan man ju koppla på en flatcap och då kör Nait5 om "i" direkt...

Men jag skulle nog säga att Nait5i är en bättre förstärkare på de punkter att den är mer anpassad till att fingera med andra märken, driva lite bättre, en mer komerionel förstärkare, dock inte på ondo utan den är riktigt bra för pengarna...

Ariva vet jag inte när den dyker upp, vet att det ligger beställning på den så vi får se....

/Martin
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/04/27 :  12:47:32  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tackar för svaret!
Det låter ju ganska trevligt...kanske inte att den är sämre på detaljer dock...jämfört med andra förstärkare i 10-20 kkr klassen hur tycker du den står sig då?
Vilka kablar trivs den bäst med? fortfarande Nac a5? signalkablar?
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/04/27 :  13:28:40  Show Profile Send mapem a Private Message
Nait 3 är underbar. Både värme, rytm och detaljer. Orkar mer än man tror. Jag är inte så begeistrad i Naims högtalare dock, tycker dom är lite hårda i klangen, i a f dom jag hört. Det kan ju ha berott på rummen de stått i också.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/04/27 :  17:06:46  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nja inte saknar den detaljer, de nya i grejerna är lite ljusare i klangen än de gamla, vanliga Nait kanske har en mer känsla í men det är inte så jättestora skillnader mellan Nait5 och Nait5i och det är ju inte det heller i pris mellan dom...

Jag tycker dock att ser man upp till 10000:- så är Nait5i en klar kandidat att lyssna på om man vill ha en engagerande, livlig förstärkare som gör att det är KUL att lyssna...

Högtalarkablar, visst gärna NACA, men det går med andra och signalkablar kan man köra vad som helst då det nu finns RCA OCH DIN på den, det går med andra ord att använda lite vad som passar i resten av anlägningen.

/Martin
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2004/04/27 :  18:20:55  Show Profile Send Peter J a Private Message
Jo Per G, nog skulle mina burkar må bättre av en kompetentare elektronik allt!
Fast dem funkar riktigt bra med en liten nait3a också! Dem är väldigt lättdrivna och verkar inte vara en speciellt krävande i fasväg heller!
Med tiden kommer det att bli bättre förstärkare som får äran att driva mina burkar!
Det verkar bli Krell elektronik som får den äran, Krell KAV-400xi samt Krell SACD. Anledningen till detta är Björn Wiman`s samt Lasse-Hifi`s fel, dema sådana trevliga produkter när jag hämtade mina Chord kablar som jag har i bilen nu;) En potent bilstereo måste ha potenta kablar också! Så nu håller jag på att slita ihop lite extra pengar så jag kan handla detta så snart som möjligt.
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/04/27 :  20:22:50  Show Profile Send Per G a Private Message
Raceman,
Nait3 är en fantastisk integrerad och jag tror säkert att den driver Allae utan problem men för att få ut den sanna potentialen så krävs det nog ett par snäpp till på Naim-stegen för såväl cd som förstärkeri.
Jag förstod på Lasse att Krell cd'n är en trevlig upplevelse, själv har jag inte hört den ännu men jag ska nästa gång jag kommer till Falun.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000