HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pioneer PD-S06, hur står sig den mot nyare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2002/09/20 :  23:11:08  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej

Hur står sig den gamla referensen PD-S06 mot nyare CD-Spelare..

Kan man få höra lite åsikter om detta mästerverk!

Marcus

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2002/09/20 :  23:22:02  Show Profile Send Jonas N a Private Message
En åsikt om denna CD-spelare är att den har något artificiellt över sig. Något (åsikten) som förmodligen kan härledas till dess legato-link teknik.

Jag har dock ingen åsikt om PD-S06 som ljudförmedlare. Jag har inte hört maskinen ens. Däremot kan jag ha en åsikt om dess utförande rent kosmetiskt. Guldfinish har aldrig utövat någon tilldragelse på mig.

Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2002/09/21 :  13:54:03  Show Profile Send escape a Private Message
Jag har en 06:a som iaf jag tycker låter bra. Upplever den inte alls för ljus som många andra. Min är visserligen moddad (nätdel & klocka) och det gör ju sitt till Bor du i närheten av gbg får du gärna komma och lyssna

//Christoffer

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/09/21 :  15:21:23  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag vill inte klanka ner på er osm är nöjda PD-S06 ägare men kan i alla fall dela med sig av min erfarenhet.

Min morbror köpte PD-S06 efter Hifi & musiks lysande recension. Förstaintrycket av spelaren är att den imponerar, men efter en stund infinner sig en viss lyssningströtthet.

Jag tog över denna PD-S06 efter honom men behöll den bara någon vecka. Orsaken var den just nämnda. Min Marantz CD67-se var betydligt trevligare och behölls därmed. PD-S06 skeppades vidare till en kompis i Partille. Där har den gått samma öde till mötes och den befinner sig numera i Arvidsjaur. Alla har vi gillat byggkvalitén och ljudet de första 15 minuterna. Efter 30 minuter börjar man mer tänka på tv tittande.....

En anna kompis i Gbg hade en PD-S06 ett tag men den såldes av just de orsaker jag nämner.

PD-S06 kanske låter bättre då den är lite modifierad, det vet jag inte. De är ju rätt billiga nu så omman får en för 2500 kr, modifierar den för 3000 kr, så kanske man har en bra och välbyggd spelare. Original är den i alla fall inte "my cup of thea".

Vänligen

Stefan B

"Går den att tweaka?"
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/09/21 :  15:23:52  Show Profile Send Nagra a Private Message
har 06:an digital utgång av coaxial typen? den är säkert bra som transport

enrich life through technology
Go to Top of Page

Niklas_Pson
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/09/21 :  17:20:45  Show Profile Send Niklas_Pson a Private Message
Hej!

Jag tycker den har förmågan att trolla fram s-ljud och annat fuffens. Men på det stora hela sprider den rätt mycket välljud i mitt vardagsrum för tillfället. Men jag byter nog strax ut den dock pga det lite kantiga ljudet.

/ Niklas
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/21 :  17:26:37  Show Profile Send Timbre a Private Message


Skulle detta ha något att göra med Legato Link?
Har för mig att någon lustigkurre döpte om mekaniken till "Legato Lunk"...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/22 :  17:32:41  Show Profile Send dax a Private Message
Jag har faktiskt en sådan, iofs med moddad klocka! Köpte den för cirka ett halv-år sedan. Först hade jag den hemma på prov, men kan helt hålla med om Stefan B's synpunkter. Det var wow, ok ,njae, undrar vad det är på TV... Sedan bytte jag signalkablar (jag är en skeptiker i grund och botten, även vad gäller kablar)och det blev helt plötsligt bra/ok. Jag var dock tveksam till köp och lämnade tillbaka den. Tiden flöt fram och jag provade diverse andra prylar, men efter ett par veckor tänkte jag att jag testar pioneer'en (samma)i alla fall, den var ju ändå ganska billig (ingen stor förlust affär om jag ville sälja). Sedan dess har den fått spela och gör det ganska bra, säkert sämre än mycket annat, men för begagnatpriset helt ok. Dessutom är det ju ett stabilt bygge så eventuell uppgradering med separat DAC kan vara trevligt.



Go to Top of Page

Niklas_Pson
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/09/23 :  09:41:07  Show Profile Send Niklas_Pson a Private Message
Hej!

Fråga till Dax. Vilken signalkabel bytte du till för att det skulle låta bra/ok? Kanske kan vara en vettig investering för mig oxå.

/ Niklas
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2002/09/23 :  09:43:49  Show Profile Send escape a Private Message
Jag har en egi´d. Clou´s "ungdomskabel"

Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2002/09/23 :  09:44:52  Show Profile Send escape a Private Message
tycker jag fungerar bra...

Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/23 :  10:35:11  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Är det bara jag i hela världen som har en helt omoddad PD-S06:a och som är nöjd med den?? Ser iofs en hel del film oxå, då på en DV-545:a som oxå har Legato Link! TV ser jag på ibland, kan inte nån fixa lite bättre program!?

Jag använder Transparent Link 100 som signalkablar, kan det spela roll?

/P
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/09/23 :  10:43:48  Show Profile Send ayayay a Private Message
Även jag har en PD-S06:a och jag är jättenöjd.
Kör iochförsig med rörförstärkare, så det värmer o mjukar upp ljudet något. Men annars så är det en superb cd-spelare.


---...---
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/23 :  20:24:55  Show Profile Send dax a Private Message
Angående signalkabel!

Först hade jag Supra DAC, sedan bytte jag till Biltemas super-light-red! Det blev inte lika spretigt då!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000