HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ni med Dyra anläggningar, vad använder ni den till
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Rega RB 1000
Member

55 Posts

Posted - 2004/04/29 :  21:46:27  Show Profile Send Rega RB 1000 a Private Message
Hej har en hyggligt dyr anläggning, åtminstonde för närmare 200 tusen.
Lyssnar främst på vinyl samt radio på den.
Lyssnar väl åtminstonde 3- 5 timmar per dag om det räcker, hinner därför inte med att titta på alla dokussåpor etc!
Min familj lägger också ned en hel del tid på lyssnandet.
Cd avlyssning är det främst det yngsta barnet som lyssnar på.
Mvh
Vinyl

Krell vad är det?
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/29 :  22:49:09  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Min stereo är verkligen inte dyr, nu snackar vi diy-högtalare och ghetto-elektronik men jag spenderar nog faktiskt största lyssningstiden i sweetspot trots att den platsen inte är attraktiv i något annat avseende!
Har inte så stor skivsamling heller men det funkar ändå, det är tur att begagnad vinyl är billigt så man kan köpa lite nytt då och då(blir inte så mycket kvar efter att man spenderat allt på diy-projekt! :D )

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/04/29 :  23:34:42  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Man flyttar ju såklat fram datorn i sweetspot. Annars kan man ju inte forumsurfa! Ni sitter väl inte o lyssnar på mp3 när ni hifi surfar????
Go to Top of Page

sonus
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/04/30 :  21:40:05  Show Profile Send sonus a Private Message
quote:

Ni som har riktigt dyra anläggningar hemma (>20kkr),
Vad använder ni den till........"
quote:



Ok...

Ni som har Ferrari,Porche,Aston Martin....kör ni race
varje dag?

Att ha hemma stereo för 100tk och ha den på i bakgrunden
är som att bjuda Pavarotti hemma och städda huset samtidigt...
tänk litte !!!

Alla har rätt att leva sitt liv så som de vill ha det......
"dont question things.....you might get
questioned".....



ps: Stupid questions stupid answers........!!!!
Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2004/05/01 :  10:55:40  Show Profile Send bing a Private Message
Har en anlägning för ungefär 50-60 tusen ,lyssnar nästan varie dag och tycker att det värt varje krona . En hobby och ett intresse måste få kosta pengar.

alla öron är olika
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/05/01 :  17:13:23  Show Profile Send Adagio a Private Message
Förutom det givna svaret "Lyssnar till musik"?
Jag funderar lite kring uppsåtet med frågan, jag väljer att tolka det som att frågeställaren vill veta vad som motiverar oss att lägga mer pengar på stereon än vad en ny mellanklass bil kostar. Blir musiken bättre, är det inte den man vill åt? Jo.. det stämmer.
Personligen måste jag säga att jag föredrar aktiv lyssning framför passivt "brus" i form av musik. Tystnaden mellan musikstunderna är även den värd mycket. Ibland undrar jag varför detta "musikmissbruk" är så utbret, måste vi ha en matta av ljud runt omkring oss?
Vad är det i tystnaden som skrämmer folk?
Jag har bakgrunds musik ibland om jag vill sätta stämning på saker tex att laga mat, då fungerar Vivaldi eller opera bra. Eller när man ska på eller ha fest, gå ut eller så. Musiken sätter stämningen så att säga.
Att ha huset för sig själv några timmar och bara lyssna på musik, inga barn som stör, inget dåligt samvete som gnager att man kanske borde vara social med sin bättre hälft, det är lyx.
En annan sak är att bara känna på dyrare maskiner, tyngden, strukturen varje detalj är ägnad tanke och osorg, mil från billiga massproducerade anläggningar. Ibland kan jag bara studera de läckra linjerna i ljudskulpturerna från sonusfaber, hur ljuset leker med linjerna i den högblanka svarta lacken.
Detta kan antingen uppfattas som lyrik, perverst eller bara helt normalt, om det senare känns rätt är ni på rätt forum om inte byt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/05/01 :  17:21:11  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Du tog orden ur munnen på mig, Adagio...även fast jag inte har High-End...än.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/01 :  17:29:23  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Adagio: Det är precis det jag också tycker, har nästan aldrig på anläggningen för "passiv" lyssning. de stunder jag lyssnar på musik är nästan alltid aktivt. Ibland är det 1-2tim varje kväll och ibland kan det gå flera dar, ja ibland en vecka el mer innan jag slår på anläggningen igen. Tycker tystnad är något oerhört uppskattat, bor själv i den delen som är mer glesbefolkad, och att bara åka ut vid älven (fiskemanisk också) och sitta ensammen och höra på den "mekaniska" tystnaden och bara höra naturliga ljud är det bästa jag vet.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/05/01 :  17:49:51  Show Profile Send Joakim F a Private Message
quote:
Ok...

Ni som har Ferrari,Porche,Aston Martin....kör ni race
varje dag?

Att ha hemma stereo för 100tk och ha den på i bakgrunden
är som att bjuda Pavarotti hemma och städda huset samtidigt...
tänk litte !!!

Alla har rätt att leva sitt liv så som de vill ha det......
"dont question things.....you might get
questioned".....

ps: Stupid questions stupid answers........!!!!

Nåja, nu behöver vi inte vara elaka.
"Alla har rätt att leva sitt liv så som de vill ha det."
Självklart, ingen har påstått något annat. Inte i denna tråd iallafall.

Tycker du att mina frågor är dumma, håll det för dig själv, tack.

---------------

Och till er andra, trevligt med intressanta svar.
Jag har förstått nu att musiklyssning är för många en hobby / "en om dagen"-grej.


Musik i bakgrunden "hjälper" mig på många sätt, bl.a att koncentra mig, det gör mig lugnare, det får tiden att gå fortare när jag har tråkigt, det gör mig på bättre humör osv. Så har det alltid varit, ända sedan jag var under 10 år. Det är konstigt vad musik kan göra mycket..
(Trots "musikmissbruket" så betyder det inte att jag inte kan njuta av musik. Tvärtom, jag sitter ofta och ryser till vissa låtar. Livet hade inte haft samma värde utan musik)

Tystaden som ett kolsvart rum tycker jag inte om, det är bara obehagligt. Däremot är naturens "tystnad" underbar. Naturens egna ljud likaså, Vindens sus, porlande vatten, prasslande löv.

Jag måste berätta en lite kort om något mäktigt jag var med om.
Jag var ute och gick en kväll, det regnade lite smått, smattret mot paraplyet är så rogivande. Efter en stund började det åska riktigt mycket. Och det var det mest läckra jag varit med om. Ovädret (åskan) var bara ca 1 km ifrån där jag var, och det dundrade så att marken skakade, kläderna fladdrade och hela kroppen vikade bakåt. (Det var verkligen så, ingen överdrift). Det blixtrade så att allt blev kritvitt och man tappade synen för en sekund.
Kan ni tänka er känslan, och trycket? Naturlig bas, Runt 10hz (!)
Då var jag säker på att jag varit på jordens bästa konsert, någonsin. Och det är jag fortfarande övertygad om.

Jag hoppas att jag inte är den enda som upplevt detta, (åska har vi alla hört, men åska som gör dig blind för en stund, får marken att skaka, och kläderna att fladdra?) det är en Underbar upplevelse!
Berätta gärna..

Edited by - Joakim F on 2004/05/01 18:11:54
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/05/01 :  18:00:23  Show Profile Send pesa a Private Message
Adagio: Ett av de, i mitt tycke, bättre inläggen jag någonsin läst här på forumet. Håller med dig, från första ordet till sista...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/05/01 :  21:45:26  Show Profile Send bebop a Private Message
Jag tillhör dom som struntar i bilar, husvagnar och golf. Jag har lagt mer på min anläggning än vad en t.ex. Volvo V70 kostar. Dels för att jag har råd med det efter mer än 30 års hifi-intresse och byten uppåt, dels för att jag värdesätter det mer än något annat.

Jag tillhör dom som låter anläggningen stå tyst om jag inte lyssnar. När jag lyssnar, vilket sker i stort sett varje dag 1-3 timmar, så är det aktiv lyssning. Det är mer än vad de flesta sitter i bil varje dag, ändå anser många att det är värt 250.000. Men om man spenderar samma tid med musik, anser många att man är en knäppgök. Det är helt OK för min del, men samtidigt skiter jag ett stort stycka i andras prioriteringar.

Jag har kommit till insikt att jag inte får ta med mig något när jag grävs ner, möjligen en CD eller LP-skiva runt halsen. Därför är det dags att njuta medan livet fortfarande tillåter.

Bebop

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/05/02 :  10:52:32  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Adagio: Håller med Pesa... MYCKET bra svar!


Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/05/02 :  12:11:00  Show Profile Send Otto a Private Message
Adagio; Just precis så !
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/05/28 :  21:11:53  Show Profile Send JonasV a Private Message
Jag har alltid varit fascinerad av ljud av alla dess slag.
Därför har jag en del elektronisk musik.
Jag har varit arbetslös länge tidigare och fått nöja mig med bärbart och microstereos men med stor behållning.
Jag var en datornörd tidigare också och det slutade med en dator för 70.000:- som fortfarande gick sönder då insåg jag vad hopplöst det var att få en dator man blir nöjd med

Istället infriade jag en annan gammal dröm om en stereo man kan göra nästan allt med och som har hög kvalitet, nu är den uppe i ca. 230.000:-
Det blir betydligt mer kvalitetslyssning nu med en sådan anläggning.
Man kan lyssna om alla sina gamla skivor som jag är väldigt fäst vid.
Har bara ca. 165 CD, (min fru har ca 230 CD), 70LP, 50 singlar och 200 kasseter men jag anser mig just bara börjat samla nu när man har fast jobb och ett system som ger rättvisa.
Nu med högupplösande högtalare så har jag också märkt vad mycket dåliga inspelningar jag har.
Det blir väl 1 - 5 timmar aktiv lyssning minst från CD, radio eller kassetter. LP åker också på någon timme i veckan.
På radio är det inte så mycket skval utan aktiv lyssning av nyhetsprogram och klassisk musik, samt min favorit Soulcorner med Mats Nileskjär som jag har bandat ända från åttiotalet.
Jag låter ofta CD-växlaren tugga på, är det en favorit så sätter jag mig i sweetspotten annars pysslar jag med något annat.
Jag har tid eftersom jag arbetar hemma.
Det har höjt min livskvalitet mycket och ibland upplever man ett saligt lyckorus när musiken dansar genom kroppen!
Jag anser att det blivit en för dyr hobby men vill inte backa tillbaka för jag hatar kompromisser så det får jag väll ta
Tycker att pengar är ett medel och inte ett mål.
Hoppas bara den håller många år nu när man lever på krita.
Just det fungerar bra med film/flerkanal också.
Har ca. 80 DVD + 14 Star Trek boxar, 10 DVD-A, 3 SACD, 3 DTS mm.
Det skulle vara kul att veta vad ni har för medier också men det kanske finns en lämplig tråd för detta.
Ibland händer det att jag bara njuter av vilka fina produkter jag lyckats samla på, sådan Hifinörd man blivit.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Edited by - JonasV on 2004/07/11 01:59:09
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/05/29 :  00:54:51  Show Profile Send NtR a Private Message
Ja, dyr och dyr, det vete tusan. Bra mycket över 20 är det väl iaf. Dock mindre intressant.

Avkoppling eller slölyssning? Nästan aldrig. Jag ryser, svettas, fryser, gråter, ler, skrattar, knyter näven, analyserar (aldrig ljudet numera, bara musiken och arrangemangen, sångstämmorna och tekniken, harmonierna) skriker ibland rakt ut av lycka eller sorg över en lyckad formulering eller harmoni. Jag är sån torsk på bra musik att jag helt enkelt inte klarar att göra något annat när jag lyssnar.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/29 :  02:02:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Förutom att jag sällan slölyssnar som jag sagt tidigare, så beklagar jag att jag har för liten möjlighet att lyssna ordentligt.
Tänk att kunna få lyssna 1-2 timmar om dagen. ( Då kunde jag nog slänga ut tvn på kuppen.)

Bravo
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/05/29 :  03:41:25  Show Profile Send Joakim F a Private Message
Hihi, NtR det låter härligt.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/05/29 :  11:44:23  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Just nu blir det mest rosa brus, men det beror på att jag är i full färd med att prova ut horn. Annars så spelar jag musik i kanske 2-3 timmar varje kväll. Om en aläggning är dyr har inte med priset att göra. Att folk bara har hittat hit tyder nog istället på att deras anläggningar inte är dyra. Dock kanske dom inte är perfekta ännu oavsett prisklass och man byter och fixar för en hel del pengar men det är en annan sak.
Nä dom som har dyra anläggningar är inte här, Oavsett vad anläggningen kostar är den dyr om den inte facinerar och fängslar, inte kan förmedla musik och alla dessa känslor.
Dom som säljer dyra anläggningar är on-off, elgiganten osv. Anläggningar som oavsett pris låter illa, eller i bästa fall inte störande.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2004/05/29 :  17:46:28  Show Profile Send juha a Private Message
Passion för musiken driver mig framåt med både system/rum/musikstycken. Frigör så många endorfiner med musik så jag klarar mig helt enkelt inte utan musik, tror tom jag är beroende av det. Idag spelar det ingen roll vad för sorts musik som spelas, då och då går jag genom mina skivor för att se om inte de finns en gnutta kvar att ge..det finns där alltid! Mellan 3-6 timmar om dagen aktiv lyssning är ett måste.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/05/30 :  02:43:26  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Min "huvudanläggning" i vardagsrummet överstiger Nameless kriterium på 20Kkr, men i mitt gårdshus jag har också min "loppisanläggning" ( Lenco L75/ Sansui AU101/ M Persson MP6) som jag gett hela 500 spänn för! Givetvis är det roligare och njutbarare att lyssna i huvudanläggningen men musikupplevelsen är faktiskt helt OK även i loppisanläggningen. Så på Nameless fråga om tystnad eller 1000-kronorsanläggning väljer jag det senare ( det är ju en uppgradering ;-)!)
Skulle det börja brinna är skivorna det första jag bär ut...apparater är det gott om men vissa plattor är ju ovärderliga!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/11 :  09:16:32  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag tittar på min annläggning och så lyssnar jag också

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/07/11 :  12:07:34  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
For min del er audiosystemet utelukkende et verktøy til å formidle MUSIKKEN på en så naturtro måte som overhodet mulig. Benytter nesten en hver ledig stund til å sette meg ned og lytte til musikk, og gjøre bare det. Ikke noe annet.

At man også kan bruke anlegget som en "stemningsskaper" i sosiale sammenhenger og få noen "kicks" med DVD-filmer, er helt sekundært, men det er jo morsomt det også...

MITT SYSTEM:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30505

Mvh Morten
HighEnd

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no

Edited by - MONTANA on 2004/07/11 12:10:22
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/07/11 :  12:14:19  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag använder min stereo enbart som skrytobjekt.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/12 :  13:43:02  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jag använder min dyra stereo som ögon godis!!

Någon gång då och då spelar jag cd-skivor med den och ibland tittar jag ochså på film med den.


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/07/12 :  21:51:40  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Ja jag finner en enorm harmoni ända in i skälen, genom att lyssna ca 2 timmar om dagen & lite mer på helgerna.( helst riktigt högt )
Sen är det harmoniskt att bara se den .



Mvh Jawen

Edited by - JAWEN on 2004/07/12 22:00:16
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000