| Author |
Topic  |
|
Icedude
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2002/09/20 : 21:31:37
|
Hej alla!! 
har blivit intresserad av att bygga högtalare... dock inte för dyrt eller för stort...
och jag tänkte börja med att bygga en subwoofer... så fiiint ord  hehe
iaf... Det jag förståt är att jag måste ha följande: * Låda, som jag tänkte bygga själv * Element, som jag tänkte ta något 10 tums bas element... (rätt/fel??) * Slutsteg
-* Icke sluten låda, ett sånt där rör, basreflex rör? ...eller -* Sluten låda, vad tänka på då??
Säkert nåt mer jag glömt nu för subben!?
iaf frågor... på en subwoofer... blir det bra med 10 tums bas?? eller kan/ska man ha mindre/större? till ett ganska lågt pris förstås...
vilka märken på element ska man hålla sig till resp. hålla sig ifrån??
vilket är bäst?? sluten eller icke sluten bas låda? vad blir egentligen skillnaden??
hur ska man veta volymen på lådan som man ska bygga? följer det med instruktioner till högtalaren??
vilket material ska man använda för att bygga lådan?? trä förstås... men spånskivor? plywood? hugga ner en björk? 
vilket slutsteg ska man ha för t.ex.
vad är en talspole?? det är inte magneten va?? 
vad är rms??
ett exempel på ett paket högtalare jag hittat på BRL... kanske inte använder dessa sedan men bara för att jag ska förstå 
Fyra 10-tumsbasar • 20oz-magnet • 1-tums talspole i aluminium • Känslighet 90dB • 150W max • 75W RMS • 4ohm • Monteringshål: 232mm • Monteringsdjup: 97mm • Frekvensomfång 40Hz-4kHz • Fs 36,5Hz • Qts 0,87 • Vas 78,9 liter
448kr för 4 stycken element... är det bra pris eller är det dåligt?? förmodligen dåligt va??
det jag förstår: fyra stycken 10 tums basar (element) 150W max från slutsteget Monteringshåler för elementet ska vara 23,2cm stort i lådan F-Omfång 40-Hz till 4kHz... ska man köra bas så ska ju Hz vara lägre än 40Hz... typ nere på en 20-25Hz eller hur!? Vas är det typ det som är själva låd måttet eller? och isf hur åstadkommer man det?? 
berätta gärna om saker som jag kanske har fel om och även de saker jag inte skrev upp, eftersom de grejerna hajade jag inte 
vad ska man ha för slutsteg till dessa fyra högtalare??
vad ska t.ex. en receiver/förstärkare klara för att kunna driva dessa normalt??
om man nu har slutsteg... och inte har någon enskild receiver/förstärkare för just subben... kan man använda typ stereon eller datorn eller nåt och köra en utsignal och köra in i slutsteget på subben och stereon belastas typ ingenting??
att räkna ut det totala watten, om man använder fler högtalare på en utgång... hur gör man det?? bara att plussa ihop dem eller??
vad händer om man överskrider max watt?? pajar slutsteget då??
iaf... lite frågor jag gärna skulle vilja ha svar på  dessa frågor är totalt noob... men om ni skulle vilja hjälpa mig skulle jag blir super glad  om ni har någon sida där alla mina frågor står, får ni gärna posta dem 
mvh // Chris JCF@chello.se
- None Available - |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 12:53:50
|
Vet inte riktigt var jag ska börja svara, men kolla först in denna länk:
http://hem2.passagen.se/drkrupp/gk/hifi/index.html
Den borde svara på allt om lådberäkningar, filter mm.
Vas är INTE rekomenderad lådvolym utan den volym som trögheten i konupphängningen motsvarar.
Du borde använda dig av ett separat slutsteg till subwoofern. Antingen ett typiskt subslutsteg eller vilket som helst tillsammans med ett aktivt delningsfilter.
4 st 10" för drygt 400 spänn... Är det märket Pyramid vi talar om?
/Marcus
_________________________ Mmmm... kaffe... |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 13:05:36
|
Tror det skulle vara vettigast för dig att bygga efter ritning till att börja med, det kan vara svårt annars att få det bra om man inte är van att beräkna lådor. Sen tror jag att det skulle vara bättre att satsa på lite mer kvalitet på elementen (jag vet dock inte vad det är för element du nämner men för 100kr st så får man nog inte så mycket kvalité...) Satsa på 2st lådor med varsit element istället, då kan du köpa lite bättre element. Har ingen koll på vart det finns nån ritning, men det kanske nån annan vet? |
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 13:39:59
|
Slutna lådor är ju annars lätta att beräkna om du inte hittar någon ritning.
/Marcus
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 13:51:55
|
n00b det är ju jag =))
sorry kunde itne låta bli =)
//jonas
...... |
 |
|
|
Icedude
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 20:00:25
|
hehe n00b 
tack för era svar!! och lets see the answers...
japp det var pyramid jag snackade om... glömde ta med det 
har BRF eller någon annan bra "ljud"-affär i sthlm något bra subslutsteg då?? behöver man något "aktivt" delningsfilter om man har riktigt subslutsteg? vad är ett aktivt delningsfilter? och vad är motsatsen??
det som de på BRL sa var bra är ett "Veres Audio HA-300" slutsteg... 1x150W RMS. 4ohm. 1x300 W max. THD 0,1%. F-Omfång 25-180Hz. Ställbart lågpass delningsfilter. 40-180Hz 12db/oktav. Fasomkopplare 0-180 grader. Pris 1788:- är den bra??
vad är: THD 0,1% ?? Ställbart lågpass delningsfilter. 40-180Hz ??
tänkte nämnligen använda ett element enligt detta:

Gas Silver 1220DD 12 tum. Polypropylenmembran. Kraftig butylgummiupphängning. Kornad plåtkorg. 2-tums dubbel high-temp talspole. Impedans 2x4ohm. Känslighet 90dB. F-Omfång 24Hz-2kHz. Effekttålighet 600W max. 300W RMS. 2x40 oz magnet. Monteringshål 282mm. Monteringsdjup 151mm. Magnetdiameter 142mm. Vas 101 liter. Fs 24Hz. Qts 0,43. BL 19. Guldpläterade skruvanslutningar.
Lådtips: Passar bäst i en basreflexlåda på 39 liter med 4-tumsrör, längd 50cm. 1220DD spelar även bra i en sluten låda om man vill ha lite mer hifi-karaktär på ljudet. Röravstämning 43Hz. Pris 998:-
så nu säg mig detta om denna bas... är den bra för föregående slutsteg? vad är:
talspole?? (2-tums dubbel high-temp talspole) RMS?? Fs 24Hz?? Qts 0,43?? BL 19??
Den passar allså bäst i en basreflexlåda på 39 liter... ok... men enligt sidan jag läste på, den jag fick länken till utan e96mlo, så säger den att basreflexlådor är svåra att bygga, och gör man fel kan basen gå sönder...
ok... men jag tänkte göra något liknande som "Audio Pro" tror jag de heter... deras sub... en sådan där med element riktad framåt, basport undertill och slutsteget där bak... är det svårt att göra en sådan??
för port-röret ska vara 4-tum, som man mäter elementen!? och det ska vara 50cm långt... bara att fråga efter eller hur? och röravstämningen ska vara 43Hz... också bara att säga till om!?
är priset bra för denna högtalare? fungerar slutsteget och högtalaren tillsammans och det ska inte bli några problem??
dessa ingår även i en byggsats som BRL har... Högtalarbyggsats: Aktiv subbashögtalare. Impedans 8ohm. Effekttålighet 300W max och 150W RMS. Känslighet 92dB. F-Omfång. 25-180Hz. Byggsatsen innehåller: En GAS silver 12.20DD 12 tums bas. En HA-300 subbasförstärkare. En påse dämpull. Byggbeskrivning. Yttermått på färdigbyggd låda 480x350x404mm. Låda ingår ej! Pris 2288:-
ok... är detta en bra byggsats?? för pengar och kvalité alltså...??
Yttermåttet på färdigbyggs låda... är det på utsidan utav lådan det ska vara de måtten?? vad ska det vara för tjocklek på träet då?? eller är det insidan av lådan de menar?? hajar inte riktigt dära 
är allt med i byggsatsen som måste vara med för att kunna börja bygga o sen köra järnet?? förutom lådan då förstås...
och det här med placering utav porten i en basreflexlåda... i "Audio Pro" subben så sitter ju porten precis i mitten utan lådan... dock är det en 6.5" bas i den... men går det att göra samma för 12" ?? köra porten i mitten...?? fast i en lite större låda dårå 
ojojoj vad jag frågar... men det känns så jäkla kul med att ha fått idén att bygga en högtalare  och hittat ett forum där alla svarar snällt snabbt o enkelt... det känns super 
fråga mig om det är nåt ni inte förstår utav texten 
mvh // Chris
- None Available - |
 |
|
|
Icedude
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 20:02:42
|
just det ja... vilket material av trä ska man bygga i??
- None Available - |
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 02:36:18
|
Har ingen aning om kvaliteten på Veres steg. 0,1 % THD är väl inte superbra precis men, som sagt, jag har inte lyssnat på steget.
THD = Total Harmonisk Distorsion, dvs mängden övertoner som produceras trots ren insignal.
Ställbart lågpassfilter 40 - 180 Hz = filter som tar bort alla toner över den inställda (40-180 Hz) och bara lämnar kvar basen.
fs, Qts osv är data för elementet, se länken i min tidigare post.
Röravstämning på 43 Hz blir det om du har rätt längd och diameter på röret i förhållande till lådvolymen. Se länken.
Bygg i så tjock material som möjligt, minst 22 mm MDF.
Du kan i princip placera porten var du vill. Se länken.
/Marcus
 |
|
|
Icedude
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 19:07:30
|
okies tackar  men som sidan sa, MDF är lite dyrare... vart hittar man MDF?? och vad ungefär kostar det??
och lågpassfiltret... om jag ställer det på 40Hz, allså lägsta... så om elementet klarar ner till 25Hz så hör jag allså toner på frekvensen 25Hz-40Hz !? har jag förstått rätt??
tack för alla svar!! 
- None Available - |
 |
|
|
Dazzin
Member

989 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 19:11:03
|
Jag och en polare byggde en subb precis innan sommaren som ett arbete i skolan, som vart jäkligt bra!
Var till hifi&musik å mätte upp den, han var rätt imponerad av den faktiskt.
Den är bestyckad med två st Seas 10" P25 REX, i en isobarik liknande konstruktion. Jag jobbar då jag är ledig frn skolan som fräsare på farsans jobb, så fräs hade vi tillgång till oxo =D.
Du kan kolla själv, förhoppnings vis så kanske du blir lite inspirerad. Lådan är helt "designad" av oss, inkl. fötterna mm.
Här har du det: http://w1.885.telia.com/~u88504578/basen/
Material: 19mm MDF, dubbel på baffeln.
Son, this is the road, to hell. |
Edited by - Dazzin on 2002/09/22 19:12:18 |
 |
|
|
Icedude
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 21:11:25
|
den var ju rätt snygg  men, det fyrkantiga hålet.. är det för slutsteget? såg lite mysko ut, men har säkert sin förklaring  sen, den där trästaven mitt i... vad gör den?? bara håller ihop lådan eller ??
hur sätter man lämpligast ihop en låda?? tänkte detta, är det bra? går det?? 
- None Available - |
 |
|
|
Dazzin
Member

989 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 21:20:56
|
<fyrkantiga hålet>
Ja det är till stärkaren. Min polare som finansierade projektet, behöll den såklart, I fredags skulle han hämtat den från "lacken". Svart pianolack *mums*. Får fixa lite mer bilder på den färdiga produkten. Total byggkostnand ca 4500:- Hifi&Musik värderade den till, som han sa, "absolut INTE under tio". Den spelade ner till 22Hz när vi mätte upp den. Nu är den inspelad, skulle vara roligt och testa igen!
<Hur sätta ihop låda>
nja tror det är snyggast och göra så om du har nått fint träslag, men jag tror det är hållfastare å plugga som igjorde.
edit: jo just d, träpinnen, den sitter för att "hålla i" locket på lådan, dvs minska resonansen.
Edited by - Dazzin on 2002/09/22 21:24:47 |
 |
|
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 22:35:31
|
Hmmm, många frågor! Kan nog bara hålla med övriga talare. Hur hifi-sidan är värd en titt på! Satsa på någorlunda kvalitét. Första gången man bygger något - KISS; Keep It Simple Stupid, en mycket bra regel!
Överdimensionera gärna lådan, så kan du mecka i lite utfyllnad och på så sätt efterhandsjustera volymen!
|
 |
|
|
xt3rm
Member

77 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 23:31:56
|
Dazzin, om du nån gång skulle få för dig att sälja....
hehe
|
Dazzin
Member

989 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 23:56:41
|
ja du... den är ju inte min... =)
lägg ett bud, så ska jag snacka med han =) skulle vara roligt å bygga en annan =)
 |
|
|
xt3rm
Member

77 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 15:49:49
|
Jag återkommer när jag har nån form av inkomst. Barnbidrag känns lite futtigt. ;)
|
Icedude
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 17:48:41
|
hehehehe 
hur mycket värderade de basen till då?? över tio ok... men hur mycket över tio??
pianolack... det är ju mumsigt värre 
var inne i BRL och lärde mig lite mer idag... de är jäkligt schyssta där... förklarar bra, visar vad som är bra o allt... känns skönt för en nybörjare 
men jag skulle oerhört gärna vilja se färdiga bilder Dazzin 
- None Available - |
 |
|
|
Dazzin
Member

989 Posts |
Posted - 2002/09/25 : 16:00:50
|
Han sa att ska man hitta något liknande så får man börja i 12000 kronors klassen. (alltså rent ljudmässigt, för den var inte lackad, kanske lite mer nu när den fått en bra "finnish" oxo.)
Färdiga bilder here they come, dock inte speciellt bra, får be han fixa nya nån da. http://213.89.94.119:6000/dir.asp?mapp=/BASS/finish
Ang. att sälja den, så kan han tänka sig det, dock lite dyrt för vanliga dödliga =) Ett pris på ca 8-9000 skulla han kunna tänka sig, lite billigare om ni är väldigt intresserade. En liten redogörelse för vad den är bestyckad med:
Element 2 st SEAS P25 REX á 755kr = 1510Kr (hifikit)
Förstärkare Zachry DSW150, 1500kr (hifikit)
Material 19mm mdf ~500kr (trähandel)
Lack Svart pianolack 1500:- (lackeringsfirma i fittja)
Övrigt Monster Cable Z1 kablage, dämpning, basreflexrör mm.
Kan tilläggas att varenda del i bygget är fräst/nedfasat med en datorfräs för ca halvmiljonen.
Naturligtvis finns även mätningarna från HiFi&Musik till allmän beskådning. http://w1.885.telia.com/~u88504578/matning/
"Subban" finns i sthlms-trakten.
Ha d fint!! //Dazzin
Edited by - Dazzin on 2002/09/25 16:02:14 |
 |
|
|
Icedude
Starting Member
14 Posts |
|
|
Dazzin
Member

989 Posts |
Posted - 2002/09/25 : 18:17:41
|
Jo visst går det att snåla, men med lack å allt han betalt så gick det nog på 5500:- Den gick ned till 22Hz oinspelad, nu du...
ang. den där basen på mds så bör du nog dra öronen åt dig. Upplever inte MDS så specielt seriösa. exempel; "detaljrikedom" på en subbwoofer?? annat exempel; en av deras centrar har bra stereobild... *suck*
en annan sak, 400W rms? ner till 17Hz... Känns som en liten grej med bra siffror, tror den låter mindre harmoniskt. Dessutom, en 15":are, kan tänka mig att den är mer mullrig än snärtig. (Kanske det du vill ha??)
Köp istället Peerless XLS bas å bygg en sjysst låda till den!! Blir nog lite dyrare, men tror du får mycket bättre ljud.
Men har du inga större krav så duger nog mds subban..
Du kan ju få måtten på den vi byggde, ritningar och sånt, å bygga själv. Då har du ju en jävligt bra bas!!
Edited by - Dazzin on 2002/09/25 18:40:27 |
 |
|
|
Icedude
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2002/09/27 : 22:52:58
|
ahh det låter ju bra... med ritningar på eran låda  vilken storlek var det på den basen??
iaf... var inne på MDS idag... de var inte speciellt villiga att provköra de saker de hade... det stod de där två sub byggsatserna som finns på websidan... men neeeeeeeeeeee... de skulle köra iväg dem nästa vecka så då kunde de inte koppla in dem... verkade snobbiga också... sa helt andra saker än vad alla andra sagt om bygge osv...
han sa att 22mm spånskiva var bra att bygga med också... bättre en MDF eftersom det är dyrare... vad säger ni??
15" lådan var ju satans stor... får nog nöja mig med 12" eller kanske ner till 10" men jag vill ha ner till minst en 20Hz... något bra någorlunda billigt element för de specsen?
vad ska man ha för slutsteg? till det elementet då... och det ska gärna också vara någorlunda billigt...
går fortfarande i skolan vet ni 
aja, tackar för mig så länge  mvh // Chris |
- None Available - |
 |
|
|
Dazzin
Member

989 Posts |
Posted - 2002/09/27 : 23:40:45
|
den vi byggde är på ca 95 liter.
Annars så har juh peerles XLS 10" ett fs(resonansfrekvens) på 18Hz *MUMS*. |
Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge... |
 |
|
|
Icedude
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2002/09/28 : 13:48:05
|
ok... vart köper man den 10":aren?? för 10 är nog mer bra storlek för mitt rum...  (kollade på 15" den va biiiiiiiiiig )
mitt rum är ca 40 m2... hörde att de på MDS frågade hur stort mitt rum var... och basen de hade där klarade 22 m2... beror det på förstärkaren då eller?? |
- None Available - |
 |
|
|
Dazzin
Member

989 Posts |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/28 : 15:21:01
|
Icedude, du ska inte lyssna för mycket på MDS-killarna. De snackar mest smörja om sina "riktiga watt" och allt vad de hittar på.
I ett större rum kan du lättare återge lägre bastoner, men samtidigt så minskar ju ljudtrycket med avståndet. Det sistnämnda behöver du förmodligen inte bry dig om i ett vanligt rum, dock.
Jag flyttade från ett litet korridorrum till en 3:a och gissa om det blev skillnad i ljud! Rumsresonanserna hamnade lägre i frekvens och blev svagare och behagligare.
/Marcus |
 |
|
|
xt3rm
Member

77 Posts |
Posted - 2002/09/28 : 15:44:22
|
quote: Originally posted by e96mlo
Icedude, du ska inte lyssna för mycket på MDS-killarna. De snackar mest smörja om sina "riktiga watt" och allt vad de hittar på.
I ett större rum kan du lättare återge lägre bastoner, men samtidigt så minskar ju ljudtrycket med avståndet. Det sistnämnda behöver du förmodligen inte bry dig om i ett vanligt rum, dock.
Jag flyttade från ett litet korridorrum till en 3:a och gissa om det blev skillnad i ljud! Rumsresonanserna hamnade lägre i frekvens och blev svagare och behagligare.
/Marcus
Hur stort är rummet du lyssnar i nu? Hao männi kvadratmeter? |
 |
|
Topic  |
|