HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur utvecklar man moderna högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/24 :  19:46:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
När man ibland läser om tillverkare av high-end högtalare så får man ibland känslan av att det är en slagt utökad DIY hobby-verksamhet. Man har en eller möjligtivs två tongivande designers som sköter i princip allt: Elementval, design av låda, filterdesign osv.
Helst ska också den som tillverkar högtalaren ha en bakgrund i något helt annat än teknik/akustik.

Detta stämmer säkert för en del små tillverkare, men hur är det med de större (B&W,API m.fl)? Är processen mer lik "vanlig" produktutveckling där? Alltså med flera personer med olika specialiteter, testgrupper osv.

Bakgrunden till min fråga är en kort intervju med en konstruktör hos B&W appropå designen av lådeorna till den nya 700-serien. Tydligen användes laser-stödd mätning kombinerat med FEM beräkninar för att göra kabinettet så "dött" som möjligt. Detta är vanliga verktyg i "vanlig" produktutveckling som utförs av ex. utbildade ingejörer (båda är ju standarn inom ex. bilindustrin) men det är sällan man läser om denna typ av "strukturerad" utveckling av hifi annars (det kräver ju en hel del bakgrundkunskaper). Jag gissar på att förklaringen är att en stor tillverkare som ex. B&W har rätt många "vanliga" ingejörer anställda och detta resulterar i en mer "normal" produktutveckling, eller?

Hur gör mindre tillverkare? Konsulter? Eller är det örat som gäller?
Mårten Design lade väl ut designen av lådan till Coltrane på en extern firma om jag inte minns fel.

Och jo, jag är fullt medveten om att det inte nödvändigtvis blir bättre ljud med en massa mätningar och beräkningar men det är en annan diskussion.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/24 :  19:51:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag förmodar att du läst den här artikeln: http://www.hififorum.nu/artiklar/coltrane.htm
Det är ju ett exempel, generellt har jag ingen aning om hur tillverkarna arbetar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/24 :  22:39:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Japp, den har jag läst även om det var ett tag sedan. Artikeln stämmer ju rätt bra men vad jag skrev ovan, hos MD designas högtalarna i mångt och mycket efter en enskild persons "smak", och när man vill använda ett "avancerat" material måste man använda externa konsulter vilket blir rejält dyrt.

Jag gissar på att MD helst hade tagit fram tio olika prototyper av lådan istället för en, men antagligen skulle kostnaden blivit för dhög. Jag tror inte Coltrane säljs i såna volymer att det motiverar sådana utvecklingskostnader, men det är som sagt var bara en gissning. Alla små tillverkare har antagligen samma problem.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/04/26 :  09:59:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Bland de stora tillverkarna är jag ganska säker på att man noga går igenom konstruktionen kopplat till det mål på kundpris man tänkt sig. Ett team av tekniker gör konstruktionen.
Bland de små är det oftast (vad man kan läsa) bara en eller högst två som gör konstriktionen och sedan är det bara rationell tillverkning/marknadsföring som gäller. De mäts/ och lyssnas så mycket man kan men mycket få har råd att gå djupare och idga grundforskning.
Små tillverkare kan det dessutom vara så att ägaren inte jobbar heltid utan det är ett helg/kvällsjobb.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/26 :  10:19:27  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

Jag vet inte hur stora företag gör, men jag kanske kan få spekulera?

Jag tror att serier och modeller plockas fram för att möta en väl specifiserad kundgrupp. Kundgruppens krav på högtalare sammanställs vad gäller estetik (storklek, färg, stil), vart vill dom köpa sina produkter (skall vi anpassa våra produkter till Maxi eller Euronics eller en renodlad hifihandlare) och inte minst priset. Kravlistan på ett par högtalare är nog rätt lång. Hifi vs hembio är säkert ett av kraven...

Processen för att plocka fram högtalarna räknar jag med att det putsas på för varje gång en modell eller serie plockas fram. Man letar synnergieffekter och förenklingar.

Vad sen gäller tekniken och ingenjörsskapet hos de stora företagen har jag svårt för att säga/skriva nått generellt. Jag tycker mig se att iaf vissa stora företag har nån eller ett par "stora" ingenjörer och till dessa kommer säkert vanligt "fotfolk" som hjälper till. De stora ingenjörernas namn ser man självklart till att komma fram.

Stora företag plockar fram ideer, tekniker och mätmetoder iom sina supermodeller. Dessa ideer, tekniker och mätmetoder kan sen användas i större eller mindre grad för de enklare serierna.

f95toli:
quote:
Tydligen användes laser-stödd mätning kombinerat med FEM beräkninar för att göra kabinettet så "dött" som möjligt

Utrustningen kostar säkert en del, men det imponerar endast föga på mig. FEM beräkningarna är troligtvis nått deras CAD-program kan hjälpa dom med. Förtydligande: det är säkert jättebra att dom gör det, men det är inte säkert att det är så imponerande.



Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/04/26 :  10:50:59  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Mårten Design testade olika material i form av skivor pch även med mindre lådor som det provades ut innan det bestämdes hur slutlösningen skulle bli.
Första gången jag var hem till Leif Olofsson för lite över 2 år sedan fanns det en helt hög av olika provbitar i kolfiber med olka material i fyllningen mellan kolfiberskikten.
Detta hade Leif hållit på med långt innan dess.
Så dom material som Coltranelådorna byggs av kom inte till av en slump.

Leif Oloffson lyssnar inte enbart själv. Han har ett antal lyssnare i en lyssnarpanel som han testar nya konstruktioner på innan han bestämmer sig för vilken väg han skall gå.
Nya högtalarkonstruktioner testas också med olika förstärkare.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/26 :  11:02:46  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Jag tror inte så mycket på massproducerade högtalare.............................
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/26 :  12:34:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
epkpeng: Jag håller delvis med dig vad gäller FEM beräkningarna, jag gör rätt mycket FEM beräkningar själv så jag blir inte heller så imponerad (dock kräver numeriska beräkningar en hel del kunskap om det ska bli bra, det är INTE så att programmen "bara gör det" för då spottar det bara ur sig goja) .

Min poäng var bara att FEM är ett rätt naturligt hjälpmedel när man utvecklar någoting som ska vara styvt, och för en högskoleutbildad ingehjör är det så att säga naturligt att använda pga att man tränats att tänka så. Att sätta sig ned och använda ett FEM-program är dock kanske inte lika naturligt om man har mer typisk "DIY bakgrund"?
Jag vet inte vilken metod som är bäst, FEM var mest ett exempel för att vissa att det nog finns två sätt att tänka när man utvecklar högtalare: en mer typisk ingenjörsmetod med FEM, massa mätninar och sedan en mer DIY-lik metod som mer är en "trial-and-error" samt provlyssningar i det oändliga.

Jag TROR dock att den "ingejörsmassiga" metoden har vissa fördelar om man försöker få så mycket högtalare/krona som möjligt, en mer "strukturerad" utveckling gör det nog lättare att identifiera svagheterna så att man vet var man ska spendera pengarna. I B&W fallet (700-serien) ett nytt bättre kabinett som antagligen inte kostar mer att tillverka än det gamla.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/04/26 :  17:31:13  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Intressant, jag har fått för mig att det förekommer mycket mystik och förskönande av högtalartillverkarnas metoder att ta fram olika högtalare.

Personligen tror att "kunden" vill höra att just de högtalare han valt är mycket speciella i sättet de är framtagna vilket säkerligen till viss del serveras kunden via återförsäljare och produktblad, detta kallas antingen "lögn" eller "marknadsföring".

En skicklig konstruktör kan säkert uppnå mycket fina resultat med relativt enkla medel, andra kanske behöver ta mer hjälp av tekniken för att komma lika långt vad det slutresultatet beträffar, tid är ju som bekant pengar och ju mer du vet desto mindre behöver du prova, simulera och göra kvalificerade gissningar och därmed spara pengar.

Det är precis lika dant med högtalare som med allt annat massproducerat, ju fler mäniskor du når med din produkt desto bättre är det, detta begränsar dock möjligheten för kunden att hitta just "sin" högtalare, det är en industri ingen välgörenhet och det finns verkligen ingen mystik.

Vad det produktutvecklingsprocessen (där ja :) betvivlar jag att det är särskilt "high tech", vissa undantag finns ju dock, men detta är ingen garanti för ett resultat som återspeglar tekniknivån och kostnaden rättvist.

Enbart tankar från min sida rörande ämnet, ta dem inte för allvarligt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/26 :  17:41:24  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:
Jag TROR dock att den "ingejörsmassiga" metoden har vissa fördelar om man försöker få så mycket högtalare/krona som möjligt, en mer "strukturerad" utveckling gör det nog lättare att identifiera svagheterna så att man vet var man...

Precis! Företag, och i synnerhet STORA företag, är av förklarliga själ oroliga för att en dag skall gå åt till ingenting. (Stora) företag söker förutsägbarhet, annars går det inte räkna ihop.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/26 :  19:33:56  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fast å andra sidan ger det ju fördelar för kunden också så länge som besparingarna åtminstone till viss del resulterar i sänkts pris.

Om större produktion och mer rationell produktutveckling resulterar i en bättre högtalare till ett lägre pris så är det väl bra?

Visserligen är det säkert kul att äga "unika" prylar men personligen gör det mig inget om den högtalare jag äger tillverkats i stora serier (äger själv ett par N803, en relativt "vanlig" högtalare), jag missunar ingen bra ljud
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/26 :  19:42:51  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

Jag hoppas att jag inte har påstått nått annat, f95toli.

Jag ville mest belysa att jag tror att stora företag på detta sättet - söker synnergieffekter, förutsägbarhet map R&D, målinriktade produkter och tydliga krav per produkt.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/27 :  05:18:52  Show Profile Send Aton a Private Message
En annan sak är väl att massproduktion alltid fokuserar på att minimera tillverkningskostnader. Många sålda produkter = mycket stor betydelse om tillverkningskostnader blir +/-10%. Utifrån den logiken tror jag tyvärr att optimal i det här sammanhanget alltid innebär optimal till en mkt låg prislapp (tillverkningskostnad). Och då kan det kanske kvitta med ingejörskunnandet, när filterkomponenter, element, låda och interkablage ändå håller minimal kvalitet. Här tror jag många "DIY-företag" (utifrån uppdelningen ovan) satsar lite mer friskt på komponentkvalitén. Det blir deras marknadsföringsövertag i jämförelse mot jättarna.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/27 :  05:22:10  Show Profile Send Aton a Private Message
Det jag säger skall naturligtvis sättas i relation till produkternas prislappar. Jag menar inte att alla massproducerade högtalare har dålig komponentkvalitet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000