HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp! luft under faneret
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

e6jonas
Starting Member

20 Posts

Posted - 2004/04/23 :  15:59:53  Show Profile Send e6jonas a Private Message
Hej,

jag har lyckat att få lite luft under faneret på mina proac cloner och hoppas att det ska gå att få bort innan lackering. Finns det några bra tips?
Luftbubblorna gör att faneret reser sig 0.3mm ungefär och faneret är fågelöga lönn och limmat med casco vattenbaserat trälim.

Mina alternativ så här långt är

Alt 1:
slipa så det blir slätt, men då försvinner ju inte luftbubblorna och faneret är bara 0.6 mm så man kanske slipar igenom faneret.

Alt2:
blöta upp faneret och försiktigt sticka hål på "bubblorna" och pressa igen, men kan gamalt lim blötas upp och fästa igen eller måste man få in nytt lim, tänkte att man kanske kan spruta in lim med en sjukhus spruta, var man nu får tag i en sån.

Alt 3:
Slipa rent (och rakt) och lägga på helt nytt faner.

Någon med liknande erfarenheter.

Föresten är det någon som vet om man kan hitta en bra lacknings guide på nätet, jag har tillgång till tryckluftspruta och lackerings lokal men har inte lackat förut ?

Mycket tacksam för tips!!!

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/04/23 :  16:03:54  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Själv hade jag nere mina lådor i källarn en natt och då bildades det bubblor pga. den höga luftfuktigheten som var där. Jag värmde upp ett strykjärn och efter eket tycke så strök jag på de områden där det var luft. Funkade finfint. Ta det försiktigt och värm bara lite i taget.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

e6jonas
Starting Member

20 Posts

Posted - 2004/04/23 :  16:18:41  Show Profile Send e6jonas a Private Message
Bubblorna bildades då jag inte fick tillräckligt tryck på faneret när jag limmade på det, trots 9-10st limknektar. Hur fungerar det här med stryckjärn och värma, får det redan härdat (vattenbaserat)lim att fästa igen ?
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/04/23 :  16:28:59  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Inga problem...
De fäster superbra. Ett varaningens ord dock, faneret kan krympa om man värmer för mycket. Jag själv har kört med en handuk emellan och på tvåan på strykgärnet. Handuken är bara för att inte bränna faneren.

Lycka till

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

e6jonas
Starting Member

20 Posts

Posted - 2004/04/23 :  16:35:43  Show Profile Send e6jonas a Private Message
Tackar!

Då ska jag testa att försöka och sticka ett litet hål med nål eller dyl och försöka fukta lite på faneret där bubblorna var och sedan värma försiktigt med strykjärn och handuk.

Stort tack.
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/04/23 :  16:45:39  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Njaaa jag behövde inte sticka hål på faneren... Inte heller fukta den behövdes.
Hur funkar det?
Frågar du kanske; för att fanern innehåller fukt som gör att träet utvidgarsig och kan bildar bubblor på de ställen där kontaktlimmet inte har fixerat fast faneren vid underlaget. Så genom att värma kontaktlimmet så biter det igen och fäster fast vid faneren som då fixeras.

Kan det finnas fallgropar?
Jooo det kan det, om tex du inte fått nåt kontaktlim på en bit så hjälper det inte om du värmer mer än tillfälligt(faneret krymmper=mindre bubbla) då när denna bit får fukt (från tex lack eller luften) så kommer bubblan tillbaka...


/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

e6jonas
Starting Member

20 Posts

Posted - 2004/04/23 :  17:10:48  Show Profile Send e6jonas a Private Message
Audio Nicke

Jag har inte använt kontaktlim utan vattenbaserat trälim Casco 3305.
Jag tycker att luften måste ut först, sedan ska faneret fästa på MDF'en det är där fuktningen kommer in. Om fukten kan lösa upp limmet igen och göra att faneret fäster eller om man måste in med nytt lim.Problemet är (var) att jag inte kunde använda den hydraliska pressen när faneret skulle på topparna och fick därför använda plattor och limknektar men det räckte inte. Det är inga stora bubblor det är frågan om men det blev så bra i övrigt att det vore synd att falla på upploppet sas.
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/04/23 :  17:20:44  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Ok då förstår jag
Dock skulle jag testat först utan att göra hål... Jag har gjort hål en gån och jag gör det nog inte igen(svårt att genomföra bra och lätt att få faneren missfärgad)

Lycka till

N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/04/24 :  02:37:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message
e6jonas det som Audio Nicke beskriver kan du även göra på vattenbaserade limmer, ta det lugnt med värmen bara.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000