HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bryggkoppling av flera parallellkopplade LM3886!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/13 :  08:58:20  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Hej!
Jag har ett par nätdelar till övers som jag funderar på att använda.
De ligger på +-46VDC och just nu är det bara 1st 300VA/nätdel men jag funderar på att sätta i 2st till/låda, kondensatorbanken består av 2st 22000uF per kanal med en liten RClänk efter för att ge en stabilare förstärkare vid konstiga laster och för att filtrera lite induktans.

Nu är frågan denna... På DIY audio såg jag att de har kopplingsschema och bilder på Jeff Rowlands Model 12 förstärkare som använder 12st opare där 6 sitter parallellt och de 2 "6-bryggorna" är bryggkopplade mot varandra.

Mina frågor...
Kan man skicka in mer spänning till en krets som är bryggkopplad/parallellkopplad på detta viset eller är det fortfarande runt +-33V som blir rekomenderat att använda till kretsen?

förlorar man något annat än att kunna driva i låga laster ifall man går ner till 4opar/Brygga¨så att det totalt är 8 opar/monoblock?

Jag har bara sett parallellkretsens layout på denna förstärkare så jag vet inte hur de 2 sidorna är ihopbryggade med varandra, är det en svår nöt att knäcka hur man gör detta?

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/13 :  10:28:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Din fråga har dykt upp ungefär 934 gånger och svaret kan du hitta i länkarna.

Matningsspänning och last har ett starkt samband, speciellt vid bryggkoppling. Enligt Thomas Madsen vinner man inte mycket på att ha 6 LM3886 jämfört med 4 st (tänk i decibell!). Har du verkligen 4 ohms last OCH +- 46 VDC då måste man titta noggrant på kylning och lämpligt antal kretsar OCH hur steget ska användas, typ hemma eller för disko.

Min Gainclon har bara 2 st LM3886 och det ska bli intressant att se hur mycket man får ut i musikeffekt.

http://www.national.com/appinfo/audio/files/Overture_Design_Guide13.xls
http://www.national.com/appinfo/audio/files/Using_Overture_Design_Guide.pdf
http://www.national.com/an/AN/AN-1192.pdf
http://www.national.com/pf/LM/LM3886.html

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/02/13 :  11:11:10  Show Profile Send Guru a Private Message
Vart hittade ni schema till Jeff Rowlands model 12 ? Finner den icke...

Mvh
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/13 :  11:32:44  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Tack Peranders men jag förstår fortfarande inte hur man kan se hur många extra V man kan lägga på för att man kopplar in x antal opampar extra :/
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/13 :  11:34:36  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Hinner inte gå dit och leta nu men jag har tagit hem den filen så ifall du pmar din mailadress så mailar jag den till dig
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/02/13 :  11:37:10  Show Profile Send Guru a Private Message
Halloj !

Du kan väl maila schemat till magnus.forsberg@cgey.com
Tack på förhand :)

Mvh
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/13 :  11:39:34  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Tänk så här: Vid bryggkoppling så "ser" varje LM3886 halva lasten. Det betyder att om du har 8 ohms last så ser LM3886 en 4 ohms last. Då kan du använda kalkylarket och effekten blir alltså då gånger två. Kalkylarket har med även bryggkoppling fast jag ser inte hur man får en fler IC i beräkningarna. vad jag kan se finns det bara för ren parallellkoppling. Klart är i alla fall att du får ut 200 W vid 8 ohm och 4 st kretsar och det är kontinuerlig effekt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/04/21 :  23:08:41  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Hej
Lite sen reaktion, jag fick ju oxå ett schema av LZWM, men jag tror inte att schemat från DIY audio är en model 12. Jag har tittat på bilderna från innanmätet av jr model 12 och jr concentran och fått fram ngt som borde likna detta här under.

Kanske lite otydligt men ändå.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/04/24 :  12:30:28  Show Profile Send radelius a Private Message
Hej!
Vad fyller potten för funktion i schemat. Har den med DC nivå att göra eller? Om jag inte missminner mig så är jr 12 uppbyggd av 6 3886:or per kanal, är potten till för att matcha stegen mot varandra?

maila gärna schemat till mig med:
staffan.radelius@teknikenshus.se
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/04/24 :  19:31:29  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Potten nollar eller likställer offseten på utgångarna. Jag har simulerat kretsen och kommit fram till att potten faktiskt kan sitta mellan V+ och GND. (Detta eftersom jag tror att LM3886 bara kan få positiv offset, men det kan förstås vara fel.)
Concentran har 6 per kanal och model 12 har 12 förståss , Concentran verkar sakna potten.

Ovan nämnt schema finns i länken, bilder på innanmätet av model 12 finns på sidan 3 i tråden.
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=fea41343c2aa0e559ada99e491c247e8&threadid=13608&perpage=15&highlight=&pagenumber=4

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2004/04/24 19:39:46
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000