HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Volym på sub ej linjär mot högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/04/23 :  11:21:56  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Har en Rel quake som är kopplad via högnivåkontakt parallellt med ett par Linn Katan. Jag inbillar mig att volymen på subben inte ändras på samma sätt som den på högtalarna. När jag spelar på lite lägre volym känns det för bastungt men det blir lagom när jag sedan spelar på lite högre lyssningsvolym. Kan det vara så att signalförändringen ger större skillnad på högtalarna än på subben, eller är det jag som inbillar mig??

// Daniel

www.linnforum.se

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/23 :  11:25:32  Show Profile Send Poe a Private Message
Borde inte vara så. Subben är ju ansluten på högtalarkontakterna. Har själv en Quake som fungerar kanonfint på alla volymer. Kan det vara rumsresonanser? Vad har du för delning på subben?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/04/23 :  11:30:44  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Delad på omkring 26 Hz, en kille från butiken var hemma och donade med den nyligen och ställde in den så.

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/23 :  12:17:38  Show Profile Send Poe a Private Message
Hm.. nog för att jag förepråkar låg delningsfekvens, men 26Hz låter väldigt lågt. Det är ju så lågt som subben klarar. Själv delar jag strax över 30Hz på min. Kör du bi-ampat till högtalarna?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/04/23 :  12:23:43  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Nix, de är passiva. Men han menade på att det borde bli lagom eftersom subbens filter sjunker med 12 db/oktav och likadant med högtalarna --> båda på halv volym runt 30-50 Hz --> lagom volym. Ska givetvis prova att vrida lite på den ratten, tror du att det kan vara en orsak?

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/23 :  12:40:07  Show Profile Send Poe a Private Message
Nej, egentligen inte. "Installatörens" resonemang kring filtert verkar iofs helt riktigt, men det är ju du som avgör vad som låter bäst. Grundproblemet kvarstår ju dock, att du upplever basen som ojämn beroende på volymen. Hade det varit tvärt om, dvs ok på låg volym och värre när du skruvade upp, hade ju rumsresonanser kanske varit mer troligt. Min egen (lilla) erfaranehet när det gäller Quaken är att ju lägre delningen sitter ju svårare blir det också att justera volymen. Det blir lättare att dra på för mycket på subben. Ett tips kan vara att höja delningen lite och samtidigt sänka volymen på subben för att se hur du upplever ljudet. Om subben är korrekt justerad skall du när du höjer delningen med ett snäpp också sänka volymen ett snäpp och omvänt. Testa och se hur det låter.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/23 :  13:13:27  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tänk också på att örat INTE är linjärt i volym mellan olika frekvenser, titta i en bok om psykoakustik (eller i en bok om inspelningsteknik) så hittar du grafer som visar hur hög en baston måste vara för att upplevas lika hög som ex. en 1 kHz ton, jag har för mig att skillnaden är rätt stor vid riktigt låga frekvenser.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/04/23 :  16:36:01  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Tackar för svaren båda två

Ska spela lite fler skivor innan jag gör någonting mera, en del skivor kan ju helt enkelt kännas ganska bastunga medan andra är tvärtom. Sedan provar jag nog att vrida ner volymen på subben ett snäpp, frekvensen tror jag jag har kvar ett par dagar, känns som att det är bättre att ändra på en sak i taget, blir nog förvirrad ändå. Efter 1 ½ år med små stativare så ska örat vänja om sig också..

Jag ska prova mig så sakteliga, det är ju jag och inte "installatören" som ska lyssna på stereon, men det är ändå bra att ha som utgångspunkt, och schyst att de kommer hem och mixtrar lite. Har aldrig ställt in en sub förut så...

www.linnforum.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000