HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare eller Linn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stranna
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/04/23 :  08:17:04  Show Profile Send Stranna a Private Message
Hej
Är nyregistrerad medlem här på forumet (har tjuvläst förr :o)) och har ställts inför en fråga om jag ska överge Linn efter 15 år till förmån för en Primare cd?
Sitter idag på ett enkelt system i form av en classik mivie DI med ett par ninka, en Basik skivspelare via ett project riaa steg samt ett aiwa och ett technics kassettdäck.
Primare cd´n/dvd´n heter heter 25 någonting.
Detta är ett begköp så då undrar man om det är några problem med dessa spelare?
LÅter dom "bättre" än en linn cd?
Jag har insett att jag är rätt insnöad på linn men eftersom jag gillar deras produkter är det inte något problem :o)

Någon som vill ge mej några konstruktiva åsikter?
Tack på förhand

Peter

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/04/23 :  09:04:50  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nu har ju jag knappt lyssnat på Linn, men eftersom du är nöjd som jag tyder det, med den klang som din Linnanläggning har så verkar det i mina ögon som dumt att satsa på något annat.

Sedan så är Primare mycket prisvärda iom att de är svenska. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/04/23 :  09:21:50  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hej!

Vet flera som kör med Primare-prylar i sitt system och är helnöjda med det. Så hel dödfödd kombo verkar det ju inte vara.

Däremot är jag tveksam till att du får bättre ljud med en Primare V25 jämfört med en CMS Di. Vad är du missnöjd med hos Di:n? Det kanske inte är en ny CD-spelare du är ute efter, utan i själva verket lite mer krut i förstärkeriet?

Måste bara nämna också att du är välkommen att lufta dina åsikter även på Linn-forumet [http://www.selleri.de].

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2004/04/23 09:22:12
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2004/04/23 :  10:06:22  Show Profile Send Klanters a Private Message
Jag tror att det Ayn försökte säga i första meningen var att det finns flera som kör Primaregrunkor i sitt linn-system. M.a.o. så verkar kombinationen Primare/Linn fungera.

Vilken spelare som är bättre kan nog bara du (eller någon som du vet har samma preferenser som du) avgöra.

Edited by - Klanters on 2004/04/23 10:07:20
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/04/23 :  10:24:49  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hehe oops Det var precis vad jag försökte säga ja. Man ska inte försöka vara smart innan 10 på förmiddagen (om ens då)

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/04/23 :  10:33:27  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jag skulle nog behålla linn´en och ev. uppdatera med bättre signalkablar.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2004/04/23 :  10:49:44  Show Profile Send Terratec a Private Message
"Jag tror att det Ayn försökte säga i första meningen var att det finns flera som kör Primaregrunkor i sitt linn-system. M.a.o. så verkar kombinationen Primare/Linn fungera."

Jajamensan, kör Linn Genki tillsammans med Primare A30.2. Mkt bra kombo med mina öron.

Go to Top of Page

Stranna
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/04/23 :  11:03:27  Show Profile Send Stranna a Private Message
HAr suttit och lyssnat på Classiken och den låtert i mina öron förbaskat bra men man blir ju lite låst med ingångar, biwiringsmöjligheter osv.

Kanske man ska behålla den och köpa ett försteg och ett slutsteg istället ( när ekonomin tillåter)
HAr tidiare haft ett LK140 till min förra Classik och det lät trevligt.
NAckdelen med Linns steg är ju prislappen, vore roligt att hitta något som funkar ihop med Linn fast till kanske lite trevligare priser.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/04/23 :  11:10:10  Show Profile Send Larsho a Private Message
Stranna

Men du kan väl koppla på ett slutsteg på den ?? och så
få ingångar är det väl inte ?? i och för sig finns det mesta
i maskinen redan Har själv haft tankar på den, det är ju himla
smidigt med allt i ett om bara ljudet är OK

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/04/23 :  11:28:31  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Begagnade lk140 finns ju för (om du frågar mig) rätt så rimliga pengar, kommer nog inte vara ovanliga på begagnatmarknaden eftersom de slutat tillverkas nu också. Fast ska du driva till alla kanaler måste väl ett 5125 till och då bör kanske andra alternativ/märken övervägas. Tror att cd:n är riktigt bra i movie DI, är nog mer osäker på om förstärkardelen riktigt räcker till. Värt att testa Priamre-cd:n är det säkert dock, oavsett om det är en uppgradering eller inte så blir du ju en erfarenhet rikare.

// Daniel

www.linnforum.se
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/04/23 :  11:33:17  Show Profile Send yalpa a Private Message
Den starkaste delen i alla Classikar är själva cd-delen. Vill du byta ut den, då är det lika bra att du säljer hela Classiken. Enda vettiga uppgraderingen till en Classik är ett extra slutsteg som man antingen biampar med eller kör ensamt. Jag har inte Linn högtalare, så jag får ett enormt lyft med LK140(6500kr), om det blir lika stor skillnad med Ninka, vet jag inte. Du kanske kan sträcka dig till en Klout för 10kkr?
Go to Top of Page

Stranna
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/04/23 :  12:42:49  Show Profile Send Stranna a Private Message
Det är endast 2 analoga ingångar samt en analog ut.

Ang flerkanalssystemet så är det något jag inte använder utan kör enbart stereo.
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/04/23 :  14:39:41  Show Profile Send weezer a Private Message
Blanda ! Kör själv Primares SP31.7 samt DVD30 med Linns 5125 och Ninka, funkar ypperligt i mina öron.
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/04/23 :  18:45:43  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Håller med Yalpa, Jag skulle satsa på ett separat slutsteg antingen på Linn AV5125 eller Linn 2250

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000