HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 linda drosslar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2004/04/22 :  22:36:41  Show Profile Send Lundahl a Private Message
Hej,

Håller på att linda drosslar till delningsfilter. Jag undrar vad man ska tänka på, dvs hur innerdiameter och ytterdiameter förändrar kvaliteten på resultatet? Jag kan ju uppnå rätt induktans med flera olika geometrier, men vad är att föredra?
Och gör det något att tråden kommer lite snett och vint ibland?
Använder lackisolerad koppartråd från elfa med diameter 1.6mm.

/Kalle

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/04/23 :  12:09:39  Show Profile Send cittroman a Private Message
Det enda du behöver tänka på är att få så lite luft mellan lindningarna som möjligt.
Vilken dimension man börjar med spelar nog mindre roll.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/04/23 :  13:36:35  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Siktar man mot bra Q-värde brukar det bli bäst om spolen är dubbelt så lång som lindningen är tjock.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2004/04/27 :  21:44:32  Show Profile Send Lundahl a Private Message
jag kommit på att:

om minimera resistans=så kort och så tjock tråd som möjligt.
Endast antalet varv påverkar induktansen

Detta innebär att jag vill linda med så liten innerdiameter som möjligt, och endast ett lager, vilket resulterar i en oändligt smal och lång drossel, typ solenoid om jag inte minns fel.

Om jag inte vill linda endast ett lager (och få en mycket märklig geometri) blir det ett optimeringsproblem med tjockleken på tråden, eftersom ju längre ut jag kommer desto mer tråd går det åt och diametern på spolen växer mer för varje lager jag lindar om jag har tjockare tråd.

Alltså: Det bästa vore med nån slags folie som lindas fantastiskt hårt och med liten innerdiameter, men som fortfarande har låg resistans.

HU. Jag är kemist, inte elektriker....
Go to Top of Page

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2004/04/27 :  21:45:12  Show Profile Send Lundahl a Private Message
tack för era svar förresten
Go to Top of Page

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2004/04/27 :  21:45:23  Show Profile Send Lundahl a Private Message
tack för era svar förresten
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/04/28 :  16:19:07  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej, du nämner folie, har du kikat på tex mundorfs foliespolar, de har använt den tekniken du pratar om

http://www.mundorf.com/english/bauteile/frspule.htm

h
micke
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/04/28 :  16:54:37  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Endast antalet varv påverkar induktansen

Detta innebär att jag vill linda med så liten innerdiameter som möjligt, och endast ett lager, vilket resulterar i en oändligt smal och lång drossel, typ solenoid om jag inte minns fel.



Din slutsats är inte riktig, induktansen är krafigt beroende av antalet varv, (kvadratiskt) men också av spolens diameter och längd. Ju större diameter desto större induktans per varv, ju längre spole ju lägre induktans.

Induktans för en flerlagrig spole med N antal varv är approximativt:

L = 0.8d2N2/(12d + 36l + 40t) uH http://www.du.edu/~etuttle/electron/elect20.htm

där:
d är diameter
N är antalet varv
l är längd
t är tjocklek på lindningen
alla mått i tum

För en mer exakt formel se http://www.ee.surrey.ac.uk/Workshop/advice/coils/air_coils.html

Det är bättre att göra en spole med stor diameter och kort längd eftersom det blir färre varv och mindre tråd men som Jax skrev så brukar Q-värdet bli högst när längden på spolen är ca 1.5 - 2 gånger diametern.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare

Edited by - tubetvr on 2004/04/28 16:56:49
Go to Top of Page

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2004/04/28 :  21:07:54  Show Profile Send Lundahl a Private Message
Aahh...nu börjar vi snacka!!
Tack för all hjälp, nu skall här lindas världens bästa högtalardrosslar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000