HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur funkar en display ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/04/22 :  14:46:44  Show Profile Send Guru a Private Message
Tjo !

Håller på med en förförstärkare och tänka att jag skulle sätta dit en display som kan visa ingång samt volym.. Finns det någon "displayer for dummies" på nätet eller vill någon annan förklara grunderna ?

Mvh

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/22 :  14:57:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag antar att du menar en display med inbyggd kontrollkrets (Det är dt vanligaste), dessa är i regel gjorda för att styras från en mikroprocessor (typ PIC, eller Atmels AVR).

Man använder ett speciellt kommunikationsprotokoll som är rätt enkelt, i princip så talar man om för displayen att man vill skriva till den, var på displayen man vill ha tecknet samt slutligen vilket teken man vill skriva. Tecken väljer man genom att skicka ett tal mellan 0-255 (i binär form, man använder en port på processorn). I databladen till displayen finns tabeller för vilket tal som svarar mot vilket tecken.

Det finns en del sidor på nätet om detta+färdiga projekt. Det enklaste är nog att först bestämma sig för vilken processor man vill använda och sedan leta upp något färdigt projekt för denna som man kan modifiera. För AVR processorerna finns ex. www.avrfreaks.net och liknande sidor finns för de övriga processorfamlijerna.


Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/04/22 :  16:45:05  Show Profile Send Guru a Private Message
Kikade lite på denna (se nedan) som fanns för 350kr vilket borde vara ett ok pris.

Den ska ha en kontrollerkrets som heter KS0108B.
Vad behöver man mer ?
Hur kopplar jag ihop den med min volympot, antar att det ska sitta nån manick mellan kontrollkretsen och volympoten.. ? ?

http://www.fractronics.com/128x64bla.shtml

Edited by - Guru on 2004/04/22 16:49:47
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/22 :  17:01:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
I likhet med alla andra displayer måste du även här ha en mikroprocessor som i sin tur skickar data till kontrollkretsen, den modell du länkar till är dock grafisk vilket gör den betydligt mer komplicerad att programmera än en vanlig alfanumrerisk.
Exakt hur man gär vet jag inte(har inte sysslat med grafiska displayer) men det är i princip en något mer avancerad variant av metoden jag beskrev ovan.

I praktiken bör man nog programmera en sådan displaydriver i C eller något annat högnivåspråk, att försöka göra det i assembler biir väldigt jobbigt på en RISC processor.

Vilken typ av volympot tänker du använda? TÄnk på att du på något sätt måste få låta processorn veta positionen på poten, altenrativt kanskem man skulle kunna använda en A/D-omvandlare och direkt läsa av signalnivån.
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/04/22 :  20:06:27  Show Profile Send Freddie a Private Message
quote:
Vilken typ av volympot tänker du använda? TÄnk på att du på något sätt måste få låta processorn veta positionen på poten, altenrativt kanskem man skulle kunna använda en A/D-omvandlare och direkt läsa av signalnivån.



En (i mina ögon) snyggare lösning är att använda en pulsgivare (optisk enkoder eller liknande). Enkelt att få igång en sådan. Elfa har en del billiga, dock ger dessa enbart 24pulser/varv vilket kanske kan vara lite för lite. http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2030.htm

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/22 :  20:23:19  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jupp, det är vad jag planerar att använda i mitt förförstärkbygge. Volymen kommer regleras med reläer som styrs av en Atmel Mega16 via en relädrivare.
Men om man vill hålla allt analogt, dvs inte låta processorn sköta volymkontrollen direkt utan "bara" inidikera volymen på displayen blir det lite svårare, jag vet faktiskt inte hur man löser det snyggast.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/04/23 :  09:18:46  Show Profile Send Guru a Private Message
Hmm...jag kanske sköt lite över målet med den displayen.

Vilka displayer är enklast att få till ? Eftersom jag bara ska visa volym och ingång till att börja med så skulle det funka med enklare.

Finns det inga halvfärdiga byggsatser ?
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/04/23 :  09:47:16  Show Profile Send iffe a Private Message
http://www.apoxcontrols.com/ finns ju iaf.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/04/23 :  10:13:10  Show Profile Send Guru a Private Message
Hmm...Volymkontrollen är en Elma. ställer det till det ? Man borde väl kunna få nån form av signal via varje motstånd ?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000