HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 fördelning av dämpvadd i HFLS-1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2004/04/19 :  17:36:17  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Hej,
Hur skall man fördela dämpvadden i lådan (HFLS-1)? Skall det finnas vadd mellan inre portöppning och diskant eller bör det vara fritt kring portöppningen (vadden fördelad i nedre delen av lådan)?
Ledsen om svaret på min fråga redan finns i någon tråd, men jag hittade inget.

Mvh,
Rickard

Ino Audio for life

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/20 :  04:48:48  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Det jag brukar utgå ifrån är ett lager på varje vägg utom baffeln. Sen brukar jag ibland lägga ett lager till på bakstycket eller precis vid elelemtet (runt om).

om du fyller upp en stor bit (som tex bakom diskanten och röret) så får du en svagare basåtergivning.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2004/04/20 :  07:35:03  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Tackar. Från början var det nämligen duktigt mycket vid portöppningen, så porten inte alls kunde andas (varför jag gjorde så vet jag ej...). Sedan prövade jag att trycka ned det i lådans nedre del med bättre bas som följd. Skall pröva ditt sätt, med fördelnings kring innerväggarna, i eftermiddag.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/21 :  22:40:08  Show Profile Send edison a Private Message
Hmmmm...är det inte så att just på lådans väggar (alltså närmast väggarna) har dämpmaterialet minst verkan, medan det gör mest nytta i "fria luften" inne i lådan, utom då framför basrörets inre mynning?

Jag avser nu dämpningen av ljudvågornas hastighet, som görs med vadd eller fårull, inte den "väggdämpning" man gör med bitumengummi som sätts direkt på väggarna för dämpning av lådans egna resonanser.

Eller ska man kanske ha vadd/ull både "fritt i luften" i lådan OCH utmed dess väggar??? (fortfarande med porten fri naturligtvis)

(Min fråga är allmän, och inte enbart relaterad till just HFLS-1, men jag tyckte det passade att ta det i denna tråden)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/04/21 22:42:15
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/22 :  15:38:12  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
E en mellanregisterlådan kan man prova det du föreslår "edison".

mvh

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/22 :  22:01:31  Show Profile Send edison a Private Message
Max Martin:
"E en mellanregisterlådan"
Vad menar du med det??? Kanske det ska stå: "i en mellanregisterlåda" ???
-------------------------------------------------------------------------
Jag tänkte på hur man placerar/fördelar det akustiska dämpmaterialet (vadd/ull) i en tvåvägare, alltså i en låda där bas/mid spelas av ett element, typ HFSL-1 eller min egen golvare & kommande stativare.

Skall jag tolka ditt svar som att det senare av mina antaganden i mitt förra inlägg är det "korrekta", även i en vanlig tvåvägslåda?
Alltså att man placerar dämpmaterialet både "i luften OCH utmed väggarna"?
(då bortsett från evt. resonansdämpning typ bitumen på väggarna)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/23 :  02:42:02  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Det ska stå "i".

Resultatet varierar från låda till låda. För det mesta, kanske 95% har det blvit bäst (bäst bas och mellanregister) när man bara satt på väggarna.

Vill du prova extra rek. jag en extra skiva på bakväggen och lite mer runt ellementen (närmsta vägg).

Mvh

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/23 :  10:50:52  Show Profile Send edison a Private Message
OK.
Tack MM.
Ska prova lite variationer med andra ord.
Dröjer iofs ett tag, lådorna är ju inte precis färdiga ännu...(stativarens)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000