HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 ESI Waveterminal 192M
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/04/22 :  00:54:30  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Så är då äntligen min HTPC färdig. Idag satt jag å min vän Jens och konfiguerade de sista bitarna. Tyvärr är det specialkablar på ljudkortets breakoutbox. Så vi fick köra en övergång och lakritskablar in i hans Holfi. Som högtalare hade vi B&W 805:or. Vi började med att se till så att vi körde ASIO. Dvs ingen mixer inblandad utan bara rakt ut till Dacen som sitter inbyggd i breakout boxen. Cd som fick ställa upp som försöks kamrat var den kritikerrosade Marantz CD 17 MKII. Muisken som spelades var Sting, Norah Jones, Tracey Chapman och Jens Lekman. Först spelades Maranzen sen körde vi HTPC:n. Maranzen har mycket mjukt och soft ljud medans den kanske rundar av lite på toppen. Så var det dags för HTPC:n. Snacka om att man var nervös. Över 10tkr investerat på en grej som kanske skulle visa sig värdelös!

Vi blev instället chockade. Det varma ljudet fanns fortfarande kvar dock med en enormt ökad detaljrikedom. B&W högtalarna växte enormt i storlek på ljudet. Basen blev djupare men ändå stram. Ja kort sagt allt blev flera klasser bättre. Helt plötsligt lät det som artisten stod mycket närmre. Detta med Lakrissnören. Imorgon skall iallafall jag in och försöka hitta bättre kablar till detta ljudkort.
Jag tror på rak arm att det ger en cd för 20tkr en riktig match. Kanske mer.

http://www.swedenmidimusic.com/catalog/product_info.php?cPath=8&products_id=209

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2004/04/22 00:55:26

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/04/22 :  11:24:44  Show Profile Send iffe a Private Message
Riktigt kul! Med ljudkort har man ju dessutom möjligheter till digital rumskorrigering och diverse andra saker som man inte kan göra med en vanlig cd-spelare. Bor du nära Uppsala vore en jämförelse mot mitt RME-kort intressant. Även jämförelser mot fler CD-spelare vore kul. Du har ju lite bättre högtalare än mig att testa på, så det verkar ju lovande att du uppskattar ljudet.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/04/22 :  14:49:52  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag bor i Malmö.....
JAg har dessutom bestämt mig för att byta till 192x som skall vara bättre. Fick göra detta och insåg att jag ej behöver midi-bracket....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2004/04/23 :  14:09:33  Show Profile Send bernu a Private Message
Detta har jag missat helt. Jag kör med ett likadant ljudkort i datorn men jag använder det "bara" till att spela in musik i Cubase... Kan jag få lite mer info vad det är du har gjort?

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2004/04/23 :  14:27:03  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag hittade tråden ang. ljudkort nu :)


/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/04/23 :  17:33:07  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Testa kortet med att spela musiken i en spelare som stödjer Asio-drivrutiner. Jag kör mitt i J.media center. Du kan även använda Foobar som har Kernel streaming. Då går inte ljudet genom win trista mixer. Resultatet kommer förbluffa dig.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/04/23 :  17:54:55  Show Profile Send iffe a Private Message
...och se för guds skull till att du INTE kör CD genom kabeln mellan CD och ljudkort om den möjligheten ens finns på det ljudkortet.
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2004/04/23 :  22:22:54  Show Profile Send teflon a Private Message
Sen kan du ju byta upp dig till LynxTWO A/B/C som har samma D/A som i Waveterminal 192x, fast ännu bättre komponenter. ;)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000