HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 ADAM A.R.T Compact ... en slags recension
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2004/03/22 :  23:07:48  Show Profile Send x2000 a Private Message
ADAM A.R.T. Compact

Hejsan!

Första gången jag kom i kontakt med Adam var för ett knappt år sedan hemma hos mr K
(se bild nedan) hann bara lyssna en kort stund.
Det som slog var den fina upplösningen, detaljrikedomen och snabbheten och här talar vi verkligen snabbhet
Nästa gång jag hörde Adam var på mässan i Stockholm nu i februari på Sheraton
Det var inne på klubben.net’s rum under ledning av den alltid så sympatiske Robert.
Det lät bättre än vad jag kom ihåg, nu drivet av rörförstärkare från Italien, många ansåg t o m att det var ett av mässans bästa rum
Jag gick hem och funderade, uppgraderingsspöket hade dykt upp igen
skulle jag byta ut mina Electa Amator 2 mot dessa tyska högtalare?
Svåra beslut men angenäma, tiden gick och jag besökte Hiend of Sweden
här i Stockholm för ytterligare en lyssningssession.
Jo, de lät lika bra den här gången också, nu med lite annorlunda elektronik, tror att slutsteget var ett digitalt dito och försteget var rörbestyckat.
Lånade hem högtalarna över en helg i slutet av februari för att höra hur det lät i mitt lyssningsrum (se bild nedan), jo det lät lika bra hemma som de hade gjort på de andra platserna.
Jämfört med Electa Amator så är Adam mer engagerande, detaljrikare, mer högupplösta och som jag tidigare sagt väldigt snabba. Lyssna gärna på slagverken på ”Black magic woman” från Patricia Barbers skiva Companion.
Amatorerna är en mer förlåtande högtalare medan Adam ärmer avslöjande.
Amatorerna går lägre i basen (35hz istället för 40hz), men Adams bas är mycket rappare och distinktare.
Ringde Hiend efter helgen och beställde ett par Adam i cherry.
Fick tyvärr till svar en dag senare att Adam bara hade svarta kvar så jag fick ta Hiend of Swedens demoex i lönn, samma som de hade haft på mässan och samma som jag hade lånat hem.
Tyvärr ska Adam sluta att tillverka modellen som den ser ut idag.
Enligt de rykten jag har hört så kommer den nya inte bli lika snygga som nuvarande enligt mig i alla fall och dessutom säger ryktet att de ska ha basreflexporten framåt istället den som lever får se.
Det som gör Adam till en, i mina öron, så fantastisk högtalare är dess fina element och givetvis ljudet som dessa element levererar.
Jag är mycket glad att jag kom över dessa högtalare och har ni möjlighet att någon gång lyssna på dem, gör det.

Som en amerikansk sida säger:

“THE MUSICAL SPEAKER FOR DETAIL FREAKS!”

Se gärna ADAM’s hemsida

http://www.adam-audio.de/hifi/frameset/start.htm









Mvh
Thomas

Edited by - x2000 on 2004/03/22 23:15:49

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/03/23 :  01:10:10  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Väldigt trevlig recension och har själv testat dom som hastigast och redan då lät det väldigt trevligt. Du har ju tom dom som jag testade =)

Ditt slutsteg kan föresten jag hämta vilken dag som helst =)

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/23 :  11:50:23  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Visst är det en underbar känsla när "allt stämmer" i en anläggnig?! På mässor och för all del även i hi-fi butiker så brukar 80/20 regeln gälla, 80% är tråkigt ljud och 20% får nackhåret att resa sig. Jag känner igen känslan i recensionen från min demo av Wilson Benesch ARC stativare med Anatek A50 förstärkare och Full Circle skivspelare. Man kom på sig själv sittandes med ett löjligt flin i hela ansiktet.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/03/23 :  12:21:27  Show Profile Send matså a Private Message
Då skall man ha en kamrat med. När kamraten ser att man har ett löjligt flin. Ja då har man skaffat rätt saker.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/23 :  14:48:56  Show Profile Send henricsson a Private Message
Trevligt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/03/23 14:52:37
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2004/03/24 :  18:53:33  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Trevlig recension. =)

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/25 :  23:51:07  Show Profile Send Bravo a Private Message
Grattis till fyndet.

Bravo
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/03/27 :  10:27:40  Show Profile Send Aton a Private Message
Fin recension!
Funkar de lika bra till all musik?
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2004/03/27 :  21:57:21  Show Profile Send Neon Park a Private Message
X2000:Jaså,har mina gamla SF EA2 fått respass.
Mvh
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2004/03/28 :  11:33:21  Show Profile Send x2000 a Private Message
Neon Park>

Ja, men de har hamnat hos en sann Sonus Fabervän i södra Stockholm.
Ytterligare ett skäl till att jag sålde mina SF EA2:or var att de är, som du känner till, lite knepiga när det gäller placering i rummet.
De trivs ju bäst ett bra bit från alla väggar vilket ställer till det när man ska möblera...'

Aton> Till den musik jag lyssnar på så har det funkat bra
dvs jazz, blues, rock, pop, singersongwriters och för att glädja Neon Park: Little Feat
Skulle man lyssna på musik med väldigt mycket lågbas så kanske ADAM inte är det bästa alternativet

Mvh
Thomas

Edited by - x2000 on 2004/03/28 11:39:42
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2004/04/02 :  09:13:04  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Snygga stativare, lite avalon i miniatyr över designen.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2004/04/17 :  10:57:57  Show Profile Send mabron a Private Message
Någon som kan recensera golvarna från ADAM - Pencil Column.
Nyfiken på dom .

Ingen?

Edited by - mabron on 2004/06/18 12:01:21
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000