HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 mågon som kan förklara för mig ?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/04/21 :  19:16:17  Show Profile Send buffy a Private Message
har en NAD 317 + NAD 214

Dessa går att bryggkoppla vad jag läst.
Jag ringer lite olika hifiklubbenbutiker och jag får flera olika hänvisningar om hur jag ska göra, vilket jag uppfattar som mycket förrvirrande.
En kille säger att jag inte borde brygga eftersom att stegen evetuellt
är olika starka, ( det är ju samma "slutsteg" i båda modellerna )
Jag testar mig fram, men när jag vrider blanace åt höger försvinner allt ljud.
Jag har läst i produktbladet på min NAD, men antagligen är jag dum i huvudet för jag får det inte att funka, och som det står i "NAD-bladet" blir jag inte ombedd att göra när jag fårgar om tips.

Kan någon förklara, mycket pedagogiskt om hur jag ska göra, eller ska jag ta med mig skiten till butik..


en annan liten fråga.. Är det alltid till fördel att köra Biampat om man kan ?.. bara att lyssna sig fram eller ?

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/04/21 :  20:41:40  Show Profile Send Bubben a Private Message
Buffy! Vad är meningen med detta?
Du lade ju in ett identiskt inlägg för ett tag sedan.
Och ja, det är bara att prova sig fram om biampat är att föredra, det är inte alltid fördel.
Varför starta en likadan tråd?


"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/04/21 :  21:09:24  Show Profile Send buffy a Private Message
Meningen med detta var att förhoppningsvis få en guidning om hur jag går tillväga. Kanske att någon har samma setup vad gäller drivkälla? Kanske att någon missade förra inlägget?

Själv ser jag mindre mening i ditt inlägg till mig än i min "kopia", så varför inte göra som de 90 andra som antagligen tyckte samma sak - låt bli att skriva något
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/04/21 :  21:51:32  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Jag har ingen aning vilka steg detta är men kolla så att ingångsimpedansen (tror jag) är samma. Om de har samma, sätt det svagare på mellan,diskant och det kraftigare på basen och kör biampat. Det är bättre med 4 steg än 2.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/04/21 :  22:18:17  Show Profile Send Anton a Private Message
Testa att använda sökfunktionen, exakt samma fråga har som sagt varit uppe förut.

/A
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/21 :  22:19:35  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Har du tex en tvåvägshögtalare med möjlighet till biwiring (dubbelterminal) så ska du endast koppla in diskanterna på detta steg (214) Inget ska ändras på steget eller 214. Det ända är att du får dra en kabel från Preout på 317 till input på 214.

Om det är en trevägs-högtalare med biwiringterminaler så kopplar du 214 till mellan och diskant medans 317 endast tar hand om basen. (höger/vänster-kanal)

Vill du brygga så ska du först koppla över steget till "mono" på omkopplaren bak. Sedan följt anvisningen bredvid/under terminalerna för du kopplar inte in kablarna på samma sätt som i stereo-läge. Tänk på det. Sen använder du ju bara "en" signalkabel som kopplas in i "R" tror jag det var, alltså höger ingång. Detta står också bakpå steget.

Du skall alltså ha ett steg till varje högtalare när du bryggar.

Hoppa det hjälpte

NAD - Johan

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/04/22 :  11:33:22  Show Profile Send buffy a Private Message
tack, hjälpte kanske lite :)
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/22 :  11:39:05  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Det hoppas jag!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/04/22 :  13:05:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Buffy. Förmodligen så är 214 det starkare av de två eftersom om jag inte är fel ute nu, så är det väl en ren effektförstärkare medans 317 är en integrerad. Du har förmodligen en bättre nätdel hos det här steget vilket betyder att det klarar av låga impedanser bättre än vad den integrerade gör. Därav anledningen till att den ena( läs effektförstärkaren) skall kopplas in på bas och den andra ( läs den integrerade)skall kopplas in på mellanregister och diskant. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2004/04/22 13:12:48
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/04/22 :  17:01:41  Show Profile Send buffy a Private Message
ok, men både den integrerade 317 och 214 är speccade till samma watt, själva "effektdelen" är ju identiskt av papprerna att döma.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/04/22 :  17:33:34  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jo, men förmodligen sitter det samma nätdel i de bägge maskinerna. Eftersom det också är ett försteg i 317 så äter ju den lite effekt.
Resultatet blir att stegen inte är identiska. Sedan om det är hörbart är ju en annan fråga.

VR-8, är det alltid bättre med fyra lite klenare biamp-steg, än 2 starkare fullregister? Jag håller inte med...förståss...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/23 :  05:35:38  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Bubben: NAD 317 har en separat trafo för försteget. Det är "störningarna" jag är ute efter...

Tycker absolut VR-8 är rätt ute. Visst med bryggning får du mer effekt min absolut inte mer välljud. tycker 214/317 låter disiga vid bryggning, inge bra alternativ om du inte har väldigt lågkänsliga högtalar kanske.

Det finns dom integrerade som delar den vanliga nätdelen med effektsteget och dom har oftast lägre effekt än det matchande steget i samma serie. Sen att inte NAD har lagt all världens kräm på trafon är kanske inte så kul men saken är ju den att den finns iallfall!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000