HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lämplig förstärkare till B&W CM2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/04/15 :  10:23:43  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag ska köpa förstärkare till mina B&W CM2 stativare och undrar om någon har en lämplig rekommendation. Två alternativ just nu är Arcam A65 plus, eller Rotel RA-02, bägge runt 6500kr.

En försäljare jag pratade med (som hade både Rotel och Arcam) sade att Rotel inte alls passar till B&W, men Arcam är som klippt och skuren (ljudmässigt alltså).
En annan försäljare (som inte hade Arcam) sade att Rotel är som klippt och skuren till B&W - det är ju samma företag.

Det gjorde mig lite förvirrad. Innan jag börjar släpa hem förstärkare kanske det finns någon som har lite input i frågan?

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/15 :  12:07:04  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag skulle satsa på Rotel faktiskt. Tror att Arcam ihop med CM2 kan bli lite väl ljust och klent.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

kevlu
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/04/15 :  12:45:21  Show Profile Send kevlu a Private Message
Hej Calle

Jag får nog hålla med Sampix om att Rotel skulle passa bättre till dina högtalare. Annars skulle det nog tendera att låta lite ljust.Rotel är ju också känd för sin kraft under huven och kanske skulle det behövas till dina högtalare. Är du ute efter att spela högt och länge så kanske Rotel är mera för dig. Bägge förstärkare har gjort bra i från sig i testerna. Det enda riktiga man hade att klag på när det gällde Arcam var just kraften under huven. Du har inte tittat närmare på NAD som också kan vara ett alternativ.

MVH // Kevlu

Edited by - kevlu on 2004/04/15 12:46:47
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/04/15 :  13:09:28  Show Profile Send Calle G a Private Message
Sampix - bra att du fortfarande månar om dina CM2'or. :) Jag har slängt ut surroundförstärkaren efter en massiv ommöblering som gjorde att det helt enkelt inte fungerar med surroundljud längre, så nu är det 2-kanals-fokus. Jag är väl egentligen inte jätteledsen över det faktiskt!

Tack för Rotel-stödet - jag tycker dessutom dom är snyggast. :) Jag håller med om att Arcam låter ljust, det var därför jag blev så förvånad över försäljarens val av Arcam över Rotel. Särskilt högt spelar jag väl inte normalt men det känns som att högtalarna behöver ha lite kontroll på sig, också där känns Rotel komfortablast.

Jag har inte varit inne på Hifiklubben ännu men ska dit inom kort. Är dock lite tveksam till Nad - jag tycker dom är FULA! ;)
Förstärkare+CD+Radio kommer att stå på en (kanske glas-)hylla snett ovanför CM2'orna på en fondvägg med Magnoliemotiv, så det kommer att synas väl, då vill det till att det är lite stil på prylarna också. :)

Ett sidospår: Hur kan en fjuttig liten radiodel kosta 5000kr??? Jag ska ju bara slölyssna på reklamfinansierad skvalradio....

Så ska jag bara hitta nån som vill byta till sig mina TaraLabs-högtalarkablar som blivit för korta.. tänk vilket ståhej för en ommöblering. :)
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/04/15 :  14:04:11  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Calle G:
Jag har visserligen inte lyssnat på CM2 tillsammans med någon av de förstärkare du nämner. Men jag har gett dem en ordentlig provlyssning tillsammans med Denon AVR 3803 och DVD 2900 och nog tyckte jag att de lät i ljust. Har också provlyssnat lite på den Arcam du nämner och tyckte att den också lät ljust med de högtalare som jag provlyssnade med. Aktuell Rotel har jag aldrig tyckt varit ljus öven om jag inte givit den någon ordentlig genomlyssning. Jag stämmer således in i övriga synpunkter om att Rotel borde vara det bättre valet.

Lite om NAD också: Har du kollat in NAD:s titanfärgade förstärkare? Har en helt annan - och i mitt tycke bättre - framtoning än den klassiska ljussvarta. Dessutom kostar inte NAD:s radiodel "mer" än knappt två och ett halvt lakan.

För övrigt har du ett PM från mig.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/15 :  16:23:02  Show Profile Send Poe a Private Message
Röstar helt klart på Rotel!

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/15 :  17:23:35  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej Calle, Jag kan tipsa om Harman/kardon HK670 om det inte måste vara rotel eller Arcam. Den har definitivt tillräckligt med kraft för att driva dina högtalare och kostar 4500kr.
Mellan rotel och arcam så håller jag på roteln men du måste ju ändå provlyssna....Nad C320BEE kan också vara av intresse...

MVH

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/15 :  19:01:25  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Hej Calle, Jag kan tipsa om Harman/kardon HK670 om det inte måste vara rotel eller Arcam.


Ajabaja, ljuuust
Högtalarna är alldeles för avslöjande och kliniska för denna förstärkare.

Som du säger Calle G, jag har själv haft "dina" CM2 (de är fortfarande mina gamla hjärtebarn) ihop med Rotel-elektronik. I detta fall rb/rc 980-kombinationen. Tycker Rotel är smått överlägsen i den klassen du låter prylar i. Musikglädjen flödar ur denna kombination

Jag har även (självklart) lyssnat på CM2 ihop med Nad-elektronik. Tycker inte dessa presterar direkt övertygande ihop. Eller tydligen tillräckligt för att jag köpte högtalarna iofs Men det blev andra bullar när jag kom hem med dem. Förutom den hemskt långa inspelningen som krävs..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/04/15 :  19:25:21  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Här föreslås naim till cm4:
http://www.hifichoice.co.uk/review_print.asp?ID=2110

kanske kan nya instegsserien vara nåt?
Go to Top of Page

schull
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/04/15 :  20:45:05  Show Profile Send schull a Private Message
Hej! Efter som dessa högtalare anses som "kliniska" så tycker jag att du ska prova med en Vincent sp 331,, som har en lite mjukare karaktär!
MVH:L:S
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/04/16 :  10:40:13  Show Profile Send luften a Private Message
Jag är också en av rotel förespråkarna =) Dock så tänkte jag mest kommentera, att kanske den där ra-02 är lite i klenaste laget. Att föredra vore en modell ur den större serien (med skilt försteg/slutsteg) eller eventuellt en begagnad rotel (9xx serien), med skilt försteg slutsteg. Har själv ett par b&w dm602s3, som jag driver med en rotel kombo (rc/rb970) och det spelar helt ok, speciellt med tanke på att dessa steg är relativt billiga. En 980 kombo kanske vore något passande?

//air
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/16 :  11:10:48  Show Profile Send Poe a Private Message
Tycker verkligen inte att RA-02 är en klen förstärkare (Glöm bort de låga specarna). Snarare tvärt om. Har bl a hört den spela mycket övertygande med ett par Audiovector M3 golvare.

Edit: Ett annat tips kan kanske vara NAD's nya C352. Har dock inte hört den själv, men ska enligt recension i Hi-Fi Choice ha all den kraft och värme som kännetecknar NAD, men nu även med riktigt bra och välupplöst i de högre registren. (Något jag personligen tyckt saknats tidigare i många NAD-förstärkare jag lyssnat på).

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2004/04/16 11:14:21
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/16 :  11:50:29  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Tycker verkligen inte att RA-02 är en klen förstärkare (Glöm bort de låga specarna). Snarare tvärt om. Har bl a hört den spela mycket övertygande med ett par Audiovector M3 golvare.



Jag håller med. Denna rotelmodell skulle säkert klara jobbet utmärkt. De B&W-högtalarna är inte direkt svårdrivna, utan lite mer kinkiga på vad för ljudideal förstärkeriet har

Jämförde RA-02 för nåt år sen mot deras 1070 (? osäker). Kostade några slantar till, men den var en hel del bättre också. Så har du pengarna kan jag rekommendera den förstärkaren.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/04/16 :  13:08:38  Show Profile Send luften a Private Message
Angående svårheten i att driva dessa högtalare, så har jag inte testat dem, så jag har ingen egen uppfattning om detta. Dock, om man kollar på specifikationerna på B&W´s hemsida, så ser man att känsligheten för CM2 ligger på 89dB, och effektrekommendationen är: 50-120w @8ohm. Jämförelsevis, så har 602 (som inte är känd för att vara riktigt lättdriven) 90dB känslighet, och effektrekommendationen är: 25-120w @8ohm.
Ännu en orsak till att jag rekommenderade större förstärkare, är att rotelhandlarna här i helsingfors rekommenderade att jag istället för just denna ra-02, skulle handla en begagnad kombo i 9xx serien (inte av dem, dom sålde inte begagnat). Enligt dom var denna nya "budgetmodell" inte riktigt samma kvalite som dom tidigare varit. Jag har inte själv testat denna förstärkare mer än en snabb test i en affär, så jag kan dock inte hävda min egen åsikt om den kvalitemässigt. Försäljaren själv hade också ett par slutsteg från 980 serien hemma, och sa att dom internt är ganska lika som den nyare 1070. Detta är förstås endast IMHO.

Som vanligt, så brukar ju enda riktiga sättet att bestämma sig på vara: Låna hem förstärkarna, och jämför dem med varandra. Eventuellt kanske effekten är precis lagom.

EDIT: Sampix: såg nånstans att du ägt ett par förut, det betyder väl att det antagligen räcker med den "lilla" förstärkaren då.

//air

Edited by - luften on 2004/04/16 13:25:27
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/04/16 :  16:40:53  Show Profile Send Calle G a Private Message
Tack för alla bra tips! Verkar som Rotel-spåret inte är helt fel...

Dock börjar jag bli lite tveksam till kraften - räcker 02-seriens ynka 40W till att driva mina CM2'or? Jag har ett rätt stort rum (7x4m)... men bor i lägenhet, så det är ju inte fullt ös hela tiden. Dock lär man väl kunna vilja rocka loss ibland iallafall...

Jag provlyssnade Roteln på Reference Audio och där lät det jättebra, men det var i ett mindre rum och inte med mina högtalare.

Problemet är som sagt att det ska se snyggt ut och jag tycker faktiskt 02-serien ser mycket läckrare ut än den gamla svart-gråa designen. Plus att den tar mycket mindre plats. Men det går väl alltid att svälja om så skulle vara förståss...
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/04/16 :  16:56:15  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Själv skulle jag köra på Rega. Går du upp lite i pris så låter holfi alldeles förträffligt till B&w.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/16 :  18:04:34  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
EDIT: Sampix: såg nånstans att du ägt ett par förut, det betyder väl att det antagligen räcker med den "lilla" förstärkaren då.

Men det beror alltid på vad man menar med "räcker". Klart att ett starkare förstärkeri inte är en nackdel alls. 980-serien är perfekt ihop med dessa högtalare. Men ja, finns säkert snygga burkar

Calle G>
Kanske bäst att du lånar hem en Rotel-förstärkare och kollar om den räcker till för ditt rum

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/04/16 :  20:21:40  Show Profile Send Calle G a Private Message
Råkar nån ha lite länkar till Rotel-saker med bilder? Rotels sajt är bra men jag hittar inte några bilder på äldre delar.. deras namnstandard tar ett tag att lära sig också. :) Tex 9xx-serien som omnämns ovan...

Holfi verkar spännande - i trä?!? Verkar vara lite svårare att hitta begagnat dock.. liksom Rega-förstärkare. Jag har en förhoppning att landa på max 10000kr för CD+Förstärkare+Radio - eller åtminstone under 12000. Eller kanske 15000 då om det känns rätt. :) Begagnat är helt OK men jag känner mig lite vilsen tyvärr. Plus att jag har en förkärlek för silver...
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/04/16 :  20:34:46  Show Profile Send luften a Private Message
Här finns en billig kombo till salu. 9xx serien finns tyvärr bara i svart.

Annons och förstegsbild: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=13927
Slutstegsbild (rb980bx): http://www.elektronikverkstaden.se/Begagnat/ra980.jpg
Slutstegsbild (rb970bx): http://www.kanonsajt.nu/annons/970bx1.JPG


//air

Edited by - luften on 2004/04/16 20:37:03
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/04/16 :  20:59:28  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Verkar som Rotel-spåret inte är helt fel...

Det får man hopas eftersom B&W använder bl.a Rotel i sitt demo-rum.
Men jag tror faktiskt att RA-02 är för tanig i vilket fall.

Jag använde själv arcam-förstärkare till 600-serien tidigare. Men det var s2-serien och är (var) lite mörkare än CM. Kanske kan det vara för ljust, kanske inte...

quote:
...max 10000kr för CD+Förstärkare+Radio - eller åtminstone under 12000. Eller kanske 15000 då...

Så börjar det...


"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/04/16 :  21:15:02  Show Profile Send Calle G a Private Message
Ja tack alla vänliga människor som gett mig ännu mer att tänka på. :)

En alternativ möbleringslösning har framkommit där elektroniken placeras i en bänk under TV'n (där hembion stod förut). Denna bänk står dock på andra sidan en dörröppning, så kabeldragningen fram till högtalarna blir ju ett lite större problem (det är knappt 8m till ena högtalaren och knappt 12 till andra).

Under bänken är färg inte lika känsligt så en för/slutstegskombination i svart är inte fel. Man får dessutom möjligheten att placera slutsteget närmare högtalaren och dra 10m signalkabel mellan för- och slutsteg.

Och så kommer då frågorna. :) Är det bättre att dela för/slutsteg eller ska man ha lång högtalarkabel? (Jag inser att det finns två skilda skolor i ämnet men jag är inte ute efter något flamewar här utan lite allmän praxis, om det finns. Annars kan man alltid kasta tärning. :)) Jag har tänkt lägga max 1000kr på kablar än så länge.

Under soffan är det ca 20cm till golvet. Kan jag ställa tex ra980 under soffan? Jag kommer inte åt några knappar, fjärr är bara att glömma, värme.. spelar det nån roll?

Aaaah jag har alltid velat ha separat för- och slutsteg.. spännande. :)

Edit: Glömde - Radio och CD då? Vad blir lämpliga kombattanter här? Jag har en viss förkärlek för att matcha märken, men det kanske är onödigt eller till och med dumt?

Edited by - Calle G on 2004/04/16 21:24:07
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/04/16 :  22:00:34  Show Profile Send luften a Private Message
Bara en kommentar om rotels benämningar, från gammalt. RA = integrerad förstärkare, RB = slutsteg, RC = försteg. dvs, bildnamnet är felaktigt, det är en rb980. Instruktionsböckerna till alla äldre rotelgrejer finns ju att ladda ner direkt från rotels hemsida.
RB980BX --> http://europe.rotel.com/support/pdfs/manuals/rb980bx.pdf
RC990BX --> http://europe.rotel.com/support/pdfs/manuals/RC990BX.PDF

Angående kabeldragning, så är det ju alltid att föredra så kort kabellängd som möjligt. Är det inte möjligt att placera försteg, slutsteg, cd och sånt, nånstans emellan högtalarna, för att reducera kabellängder? Radio och cd går att köpa samma märke om man vill. Vet inte vilken kvalite rotel håller på såna grejer, har inte själv haft några iaf.

//air
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/04/16 :  22:02:42  Show Profile Send Calle G a Private Message
Sådär: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14116 :)

Så får vi se vad det kan bli för förslag. Inget är dock spikat, jag vet fortfarande inte vad jag egentligen tycker om träförstärkare (holfi). :) Tack för hjälpen alla, fortsätt gärna tråden - jag inväntar pengar från hemmabioförsäljningen innan jag egentligen kan slå till fullt ut på allting.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/04/16 :  22:12:25  Show Profile Send Calle G a Private Message
Äsch ODBC error.. blä.

Jag har svårt för RA = Integrerad förstärkare... A som i Amplifier associerar jag med slutsteg. Nåja.

Kabellängd... Jo hmmm asså mellan högtalarna står det en soffa. *duckar*
Nej, den är inte tänkt som lyssningsposition, men den står där ändå, punkt slut. Min ursprungliga ide var att hänga elektroniken på väggen bakom ena högtalaren, men då kräver rummet och inredningsavdelningen att prylarna är silverfärgade. Detta begränsar ju urvalet kraftigt, särskilt på begagnatmarknaden.
Under TV'n är det inte lika känsligt men då är alltså problemet lång högtalarkabel kontra delat för/slutsteg och lång signalkabel.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/04/22 :  19:38:42  Show Profile Send luften a Private Message
Hej, hur går det? Hittat någon förstärkare? Eller testat någon?

//air
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/04/22 :  20:07:02  Show Profile Send Calle G a Private Message
Nej, jag har sålt av lite andra prylar och skrapat i kassakistan och köpt in allt utom slutsteg, jag har dessutom bestämt mig för hur jag ska placera det hela. Se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24274. Tanken är att köpa tex en RB970 och se hur den funkar. Det blir "långa" högtalarkablar - ca 6m, tvärs under mattan, så snart jag hittar några - jag har blivit avrådd från Nordost som inte funkar bra klangmässigt med Rotel och B&W, så vi får väl se.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000