HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tips: Yo La Tengo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/04/21 :  11:14:15  Show Profile Send sisko a Private Message
Hej alla!

Jag har äntligen kommit mig för att skriva om ett av de band som gör åtminstone mitt liv värt att leva nämligen Yo La Tengo hemmahörande i Hoboken, New Jersey, USA.

Yo La Tengo (fr o m nu förkortat till YLT) består(2004) av det äkta paret Ira Kaplan och Georgia Hubley, samt basisten James McNew. Ira och Georgia startade bandet 1984 och byggde så sakta upp sin ryktbarhet inom undergroundkretsar. Då som nu spelade YLT en Velvet Undergrounddoftande rock med starka avantgardistiska och psykedeliska inslag. En skiva kan ha låtar som är mjuka som sammet och skira som knypplad spets för att i nästa stund gå loss på en låt som kan liknas vid att hela bandet mals genom en stenkross.

Nåväl första gången jag hörde något av bandet var 1993 när jag slötittade på MTV:s 120 minutes om det nu är någon som kommer ihåg det programmet. Det var videon till låten Big day coming från skivan Painful som spelades. Jag kommer ihåg att jag blev sjukligt fascinerad av passagen där Ira Kaplan lägger sig över orgelns klaviatur och hela låten vibrerar en stund i ett kluster så mäktig att det hotar av förstöra högtalaren.

Min glädje blev stor när jag så i Roskildefestivalens program för 1993 såg att bandet skulle spela . Äntligen skulle jag få en chans att höra bandet. Ni får komma ihåg att på den här tiden, dvs. innan Internet, var det svårt att provlyssna obskyra skivor i obygden där jag då bodde.

Roskildefestivalen var sitt vanliga helvete av rock’n’roll, sprit, urin, och jazztobak med undantaget att det inte regnade det året. Väl på plats i festivaltältet och utan några egentliga förväntningar bjöds jag på en spelning som ingen hittills har kunnat knäcka, inte ens YLT själva. Från första början var det bara helt underbart och jag kände i varje fiber i min kropp att jag hade hittat ”mitt” band. Väl tillbaka i Sverige beställdes det skivor på löpande band och YLT tillhör de ytterst få band vars skivor aldrig har samlat damm i min skivsamling.

Vilka skivor ska man då börja med? För förstagångslyssnaren kan jag rekommendera Painful (1993), I Can Hear The Heart Beating As One (1997) och varför inte den senaste, Summer Sun (2003).

Jag själv är så skadad att jag tycker att alla skivor är underbara men de här tre kan ge en bred bild av den musik som YLT representerar. På www.yolatengo.com finns några MP3:er att ladda ner.
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000