HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bra musik!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

primere
Member

447 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:19:51  Show Profile Send primere a Private Message
Jag ser att många snöar sig in på en vis schanger inte för att det gör något men "hifi" riktiga skivor finns det många av dock inte alltid särskilt musikaliska

Men prova tex Daniel Lemma- morning train *mumma*

Sen har vi Outcast, som gör si och så musik men relativt så sjysst när man vill lyssna efter visa saker.

Massor med film musik som tex LAst of the Mohikans och Gladiatorn, sju år i Tibet eller en riktigt häftig pjäs som Tchaikovskis 1812 i dsd inspelning men var försiktig den har dödat många annlägningar om ni är intresserade av denna skiva "som är väldigt ren" så se till att det står dsd eller dsp inspelning med en lite varning på!

Så det var allt jag ville!

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/15 :  21:04:38  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Ok, vill ni verkligen ha grym testmusik så lyssna på Richard Bona · Reverence (2001)
Denna platta blev utnämnd till årets (2001) ljudreferensplatta av nån amerikansk organisation jag inte minns namnet på :)

Men faktum kvarstår, av alla mina tusentals plattor så är det denna som står ut, inte bara ljudmässigt, utan det är även en otroligt behaglig platta. Iaf om man gillar jassrock/fusion/rockjazzfunk ;)

/Vecc
Go to Top of Page

ypolt
Member

91 Posts

Posted - 2003/08/24 :  17:02:08  Show Profile Send ypolt a Private Message
Personligen använder jag alltid diverse live-skivor av Pink Floyd som referens.
Fick även en platta gjord av Daniel Lanois vid namn "Shine" som faktiskt var
ganska bra ur test-synpunkt, även om jag inte är lika nöjd med musiken

Har också lagt märke till att många blues-musiker lägger manken till lite extra
och Stevie Ray Vough kan rekomenderas

Frågar man inget så får man ingenting veta.
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/05 :  18:35:12  Show Profile Send J-son a Private Message
Det går inte och säga att "X" och "Y" är bra plattor. Det beror givetvis på vad betraktaren tycker om för musik. Det viktiga är att det är bra inspelningar....

Go to Top of Page

ozzy osmond
Member

73 Posts

Posted - 2003/10/23 :  23:25:12  Show Profile Send ozzy osmond a Private Message
Jag har hört att vanligt Piano (okej..Steinway eller varför inte en Bechstein flygel)
ska vara avslöjande för en anläggnings kvalitet.

Tipsa om detta. Bra Pianoinspelningar !!

Mitt eget spontana tips är en skiva jag skaffade helt nyligen...

Samuel Barber "Complete Published Solo Piano Music" NAXOS 8.550992
Jag hade hört "Excursions Op.20 " spelas på Sveriges Radio P2 och beställde skivan
omgående från Skivhugget.se

Jag gillar annars Chopin och Schuberts Pianomusik och Samuel Barber spelar i samma division !!!

Kunskap , Glädje
ock så mycket Sabbath
Go to Top of Page

ozzy osmond
Member

73 Posts

Posted - 2003/10/23 :  23:30:49  Show Profile Send ozzy osmond a Private Message
Ett tillägg till primeres första inlägg;
Tchaikovskys 1812 handlar om KANONER.

Kunskap , Glädje
ock så mycket Sabbath
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/10/24 :  00:49:52  Show Profile Send redestad a Private Message
John Taylor "Rosslyn", släppt i år på ECM och mer behöver kanske inte sägas. Sanlöst bra ljud, inte minst för den som gillar piano. Det rör sig om en modern, men inte alltför avant-gardistisk, jazztrio (piano, trumma och bas), rätt lugnt och melankoliskt med en oerhörd dynamik i både komposition och ljud. Klangen och närvarokänslan är helt enorm. Ett mycket hett tips!

Förresten skulle jag uppskatta om någon insatt kan rekommendera liknande artister/alster på ECM, eller andra bolag för den delen.

Hälsningar

redestad
Go to Top of Page

mikemusic
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/11/04 :  14:59:15  Show Profile Send mikemusic a Private Message
Betr pianomusik finns det mycket roligt. Sitter på jobbet just nu och har inte full koll på alla titlar i hemmet men följande slår mig:
1. Det finns några som kallar sig "Piano Circus" som bl a givit ut en cd där sex pianister spelar på varsin Steiway i ett par olika kompositioner. Spännande klanger!
2. Som själv pianospelande sedan många år tycker jag att det ur den synvinkeln finns ett par passager på Mike Oldfields senaste (Tubular Bells 2003 vilken dessvärre är kopieringsskyddad, låter dock ovanligt ok trots detta) Det roliga här är att han, beroende på den skilda klangen, använder två olika Steiwayflyglar en 6´ och en 8´, båda från 1920-talet men den ena helrenoverad. Lyssna på detta och fundera över hur en flygel låter/ska låta! Sen är det en annan bonus att det på skivan används idel godis när det gäller gitarrer!!! Lägg spec märke till klangen hos de akustiska Ramirez gitarrerna

Musik ska vara kul!
Jadis, EAD, Audionet, JMlab Utopia, Audience, Burmester
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/04 :  15:24:02  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett "problem" med pianomusik som "referens" är att pianon/flyglar kanske mer än andra instrument (i alla fall för mina otränade öron. piano är det enda jag har någon koll på) kan skilja sig VÄLDIGT mycket åt i ljud även "på riktigt". Det skiljer rätt mycket mellan ex. Bösendorfer och Steinway, så om man föredrar det ena märket så kan musik med det andra låta "dåligt" oavsett hur bra inspelningen är. Lyckligtvis håller sig många pianister till ett märke.
Jag har dock inspelningar där det låter som någon stoppat ull i flygeln trots att resten av instrumenten låter bra, jag tror det beror på flygeln själv.

Go to Top of Page

mikemusic
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/11/05 :  12:05:38  Show Profile Send mikemusic a Private Message
Precis vad jag ville illustrera med exemplet ovan. De båda där (TB 2003)använda Steiwayflyglarna låter väldigt olika, vilket de ifs också bör göra! Jag tror, trots eller kanske pga mycket eget pianospelande, att det inte finns något verkligt referensinstrument. Det handlar mer om att kommunicera ett innehåll, en känsla etc. Inte ens ett och samma instrument låter ju lika oberoende av vem som spelar...
Däremot finns det vissa grundklanger som tar fram egenheterna hos enskilda instrument. För att åter ta TB2003 som exempel´- i de akustiska gitarravsnitten är det inga som helst problem att höra vilken gitarr (eller t o m vilken Ramirezgitarr) som det spelas på. Det är också mycket lätt att höra att det är M Oldfield som spelar...
...detta exempel kan naturligtvis mångfaldigas till olika instrument och musiker, ingen ytterligare nämnd och ingen glömd.

Musik ska vara kul!
Jadis, EAD, Audionet, JMlab Utopia, Audience, Burmester
Go to Top of Page

mathiasejohnson
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/04/14 :  20:42:34  Show Profile Send mathiasejohnson a Private Message
Jag tycker personligen Joe Cocker, Toto, Carlos Santana, låter jäkligt bra. Framför allt att det är riktig musik, och inte fuskbas.

MJ
Go to Top of Page

Meganeoman
Starting Member

19 Posts

Posted - 2004/04/15 :  16:32:12  Show Profile Send Meganeoman a Private Message
Vilken Joe Cocker samling rekommenderar du om man ska köpa en? Vilken har bra ljud?
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/04/21 :  13:45:30  Show Profile Send shaft a Private Message
Tipsar gärna om Rippingtons utmärkta CD "Curves Ahead". Stoor ljudbild, massor med detaljer och en djup och en aning fet bas! Perfekt testmusik!
/Shaft
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000