HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vem ska betala?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/20 :  13:16:30  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Om det nu anses ok att ladda ned musik och film (pirat alltså),
då kan man väl lika gärna sno stereon!!!!!!!!

(appropå uttalanden i andra trådar)

//StefanZ
"Art is just short for Arthur"

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/09/20 :  13:20:55  Show Profile Send n/a a Private Message
Angående mp3 tror jag det gunnar musikindustrin i längden. Ungefär som att piratkopiering har gynnat microsoft. Fast inte riktigt på samma sett då. An.g filmer, så ja, kopierat har väl folk gjort ända sen videobandspelaren kom. Likaså med musik. Lite spill får man räkna med ...





<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/09/20 :  13:58:37  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by Ranefjord

Angående mp3 tror jag det gunnar musikindustrin i längden. Ungefär som att piratkopiering har gynnat microsoft. Fast inte riktigt på samma sett då. An.g filmer, så ja, kopierat har väl folk gjort ända sen videobandspelaren kom. Likaså med musik. Lite spill får man räkna med ...



Jag tror inte ett ögonblick på att det gynnar musikindustrin. Hur förklarar du isf den minskade skivförsäljningen?? Och hur i hela friden har piratkopiering har gynnat Microsoft??

/Stefan

-- Life sucks, then you die -
Go to Top of Page

StefanN
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:21:54  Show Profile Send StefanN a Private Message
Inte sno stereon kanske, men låna hem den för provlyssning! Om man sedan gillade vad man hörde så köper man den.

Så gör i alla fall jag med skivor. Tycker inte MP3 duger för finlyssning precis. Dancemusiken kör jag som MP3 på datorn, men jag skulle aldrig komma på tanken att köpa musiken, även om jag inte hade tillgång till den via nätet.

Att skivförsäljningen går ned är väl ganska självklart när skivpriserna går i höjden. Det funkar ju inte som en lyxbil precis, att den säljer för att den är dyr och vissa gillar att skryta med en dyr bil. (Rätt hårt draget, men ändå)

Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:24:31  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Soulman: Genom att (nästan) varenda privatanvändare har piratkopierat exempelvis microsoft office har det utvecklats till en defactostandard. Klart it-chefen köper in office till kontoret om han är bekant med det hemifrån. Samma sak med alla ljusskygga datateknologer på högskolorna. De lär sig visual developer hemma genom piratkopiering vilket gynnar försäljningen när de sedan skall ut på företagen och producera kod. Så det finns en viss poäng...

en ytintegral now&then håller hjärnan i trim
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:26:07  Show Profile Send HMartin a Private Message
Piratkopieringen har gynnat microsoft pga av att mjukvaru industrin är ett naturligt monopol. M.a.o. har din kompis MSword vill du också ha MSword eftersom du vill läsa vad din kompis skrev. Detsamma gäller cd-standarden m.a.o. alla tjänar på att använda samma standard, däremot tjänar ingen på att folk laddar hem filmer och musik från nätet istället för att köpa dem. (utom möjligtvis de som laddar hem den).

Det värsta tycker jag det är att det är vi som älskar musik och bryr oss om hur den låter som straffas. Dels genom att vi får betala mer för cd/dvd skivor. Dels genom att skivindustrin inför kopieringsskydd på cd-skivorna som dels försämrar ljudkvaliteten och dels genom att den förmodligen gör att skivorna får en tiondel så lång livslängd. (eftersom kopieringsskyddet utnyttjar felkompensationen i cd-standarden och därmed gör att det finns mindre marginal för andra fel så som repor mm). Och tror någon allvarligt att svenne vid sin dator som tycker att mp3-128 är höjden av ljudkvalitet bryr sig om ytterligare något sämre kvalitet på sina nedladdade låtar.

Nej, piratkopiering är stöld, inget annat, nätet gör bara att folk kan göra det i sina hem isället för på någon bakgata.

/h Martin
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:31:27  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by DasKapital

Soulman: Genom att (nästan) varenda privatanvändare har piratkopierat exempelvis microsoft office har det utvecklats till en defactostandard. Klart it-chefen köper in office till kontoret om han är bekant med det hemifrån. Samma sak med alla ljusskygga datateknologer på högskolorna. De lär sig visual developer hemma genom piratkopiering vilket gynnar försäljningen när de sedan skall ut på företagen och producera kod. Så det finns en viss poäng...



Och du tror inte att det faktum att typ alla datorer idag levereras med Windows spelar in i MS dominans?? Att tro att piratkopiering är nyckeln till MS framgångar är inget annat än naivt om du frågar mig. Dessutom; ljusskygga datateknologer använder UNIX och Linux. Det borde jag veta eftersom jag är en själv... Datateknolog alltså; inte ljusskygg

/Stefan

-- Life sucks, then you die -

Edited by - Soulman on 2002/09/20 14:33:34
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:34:04  Show Profile Send Qvist a Private Message
Om inte piratkopieringen funnits det vill säga att det inte gått att piratkopiera program hadde datorn inte utvecklats på samma sätt som i dag.
Utan piratkopieringen hadde inte alla haft råd ens med en dator efftersom att programmen kostar för mycket redan i dag att köpa om man vill ha en dator.
Ingen av dom jag känner skulle haft en dator om det inte gick att få tag på program,spel och sådant.
Betala 700 Kr för ett spel till en dator eller ett program för 20000 tusen kronor skulle ingen ha råd med i längden.
Tack vare piratkopierarna så går datorn framåt med en ruskig fart och vi har väldigt många duktiga programerare som kan utveckla program offtast före detta hackers.
Så vist gynnar det microsoft utav bara H, se hur mycket dom tjänar är inte det tillräckligt eller måste dom tjäna mer ?
quote:
Originally posted by Soulman

quote:
Originally posted by Ranefjord

Angående mp3 tror jag det gunnar musikindustrin i längden. Ungefär som att piratkopiering har gynnat microsoft. Fast inte riktigt på samma sett då. An.g filmer, så ja, kopierat har väl folk gjort ända sen videobandspelaren kom. Likaså med musik. Lite spill får man räkna med ...



Jag tror inte ett ögonblick på att det gynnar musikindustrin. Hur förklarar du isf den minskade skivförsäljningen?? Och hur i hela friden har piratkopiering har gynnat Microsoft??

/Stefan

-- Life sucks, then you die -




Edited by - Qvist on 2002/09/20 14:36:10
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:35:18  Show Profile Send dole a Private Message
Att kunna ladda ner musik för att se om man gillar den tycker jag är en utmärkt möjlighet. Sen om man gillar vad man hör så går man och köper skivan. Bara det att man slipper stå i en kö för att få lyssna är mycket värt.
När kompakt kasseten kom oroade sig skivindustrin för sin undergång när det med facit i handen blev precis tvärtom. De sålde mer skivor en någonsin.
Ska bara poängtera att jag inte har en enda skiva med mp3 låtar brännd. Jag vill alltid ha orginalet.

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:36:43  Show Profile Send ekman a Private Message
precis samma här mp3 är ju jättebra om man vill höra hur en skiva som man är lite intresserad av låter sen finns det ju självklart dom som bränner ut mp3 direkt till skiva men det är väl oftast sånna som inte hade köpt skivan ändå eller?

Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:37:11  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
För det första: jag är INTE för piratkopiering!

För det andra: jag läste nånstans att man i USA hade gjort en undersökning angående skivförsäljningen. Man fann att skivförsäljningen minskade när Napster stängde...

/P
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:37:58  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

precis samma här mp3 är ju jättebra om man vill höra hur en skiva som man är lite intresserad av låter sen finns det ju självklart dom som bränner ut mp3 direkt till skiva men det är väl oftast sånna som inte hade köpt skivan ändå eller?




Förmodligen inte.

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:39:34  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Per Berger

För det första: jag är INTE för piratkopiering!

För det andra: jag läste nånstans att man i USA hade gjort en undersökning angående skivförsäljningen. Man fann att skivförsäljningen minskade när Napster stängde...

/P



Det stämmer försäljningen gick ner massor,menjag minns inte med hur mycket.

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:43:17  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by Ezo

Om inte piratkopieringen funnits det vill säga att det inte gått att piratkopiera program hadde datorn inte utvecklats på samma sätt som i dag.
Utan piratkopieringen hadde inte alla haft råd ens med en dator efftersom att programmen kostar för mycket redan i dag att köpa om man vill ha en dator.
Ingen av dom jag känner skulle haft en dator om det inte gick att få tag på program,spel och sådant.
Betala 700 Kr för ett spel till en dator eller ett program för 20000 tusen kronor skulle ingen ha råd med i längden.
Tack vare piratkopierarna så går datorn framåt med en ruskig fart och vi har väldigt många duktiga programerare som kan utveckla program offtast före detta hackers.
Så vist gynnar det microsoft utav bara H, se hur mycket dom tjänar är inte det tillräckligt eller måste dom tjäna mer ?



Det var som f--n att de flesta programmerare är fd hackers?!?! Varken jag eller någon på mitt jobb är det.. Fast det är klart det vara ju de duktiga programerarna som var fd hackers. Vi här är väll rätt sunkiga då

Att hackers driver datautvecklingen framåt är en myt, inget annat. Vad MS tjänar är knappast relevant eller?? Stöld är stöld!

/Stefan

-- Life sucks, then you die -
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:47:07  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag har inte en aning om vem som skall betala.....Kanske dom som väljer vilken skit som skall spelas i tv och på radio ??????

Jag laddar ner så mycket jag orkar och kommer att fortsätta med det så länge det går. Jag köper music som är bra men det kanske handlar om 1% av det jag laddar ner !!

Kanske det är fel av mig när jag är olaglig ?? orkar inte bry mig faktiskt lika bra att leecha på !!

Sen så om programvara... adobe släppte piratkopior själva för att konkurera ut andra bildredprogg och det lyckades dom fint med ??

Tänk vad våran kompetens hade sjunkit om inte pelle 15år kunnat sitta hemma och bli grym på photoshop...inte #/&(%¤((# hade han önskat sig photoshop för typ 10k av mamma och pappa ??

//jonas

"#hififorum på dalnet"
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:49:56  Show Profile Send ekman a Private Message
finns ju två sidor att se på det hela för det är ju trots allt olagligt oavsett om det för samhället framåt eller inte så det är väl både på gott och ont antar jag =) å andra sidan kanske det är lagen det är fel på?

Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:55:32  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Vi - dvs "Medelsvensson" - gör ofta misstaget att blanda ihop juridik, moral och "min moral"...

/P
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/20 :  15:06:21  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Jag antar att det kan verka ok att provlyssna mp3 och sedan köpa det som man tycker är bra (som många här tydligen gör), men vem provtittar på en nedladdad film och köper den sen!?

Det som förundrar mig lite är att många, här och annorstädes, lägger ned 30.000:- eller mer på en bra anläggning och sedan tycker att mp3 och Div-X duger?


//StefanZ
"Art is just short for Arthur"
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/20 :  15:10:16  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by SZR



Det som förundrar mig lite är att många, här och annorstädes, lägger ned 30.000:- eller mer på en bra anläggning och sedan tycker att mp3 och Div-X duger?


//StefanZ
"Art is just short for Arthur"



Nej det duger inte

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/20 :  15:10:30  Show Profile Send ekman a Private Message
varför är det konstigt????

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/20 :  15:16:12  Show Profile Send n00b a Private Message
hmmm.... Jag tycker inte heller att mp3 duger, tror inte att jag sa det heller ???

Jag laddar ner och lyssnar på väldigt mycket men köper bara det som är bra. IOFS så är det helt ok när man festar eller något !

//jonas

......
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/20 :  15:21:00  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

varför är det konstigt????





Jo, eftersom jag finner det onödigt att kosta på sig dyra apparater (2-kanal eller bio) om man sedan kör mest sunkiga kopior!
(fattade jag dig rätt nu?)

//StefanZ
"Art is just short for Arthur"
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/20 :  15:23:32  Show Profile Send ekman a Private Message
aha du får förlåta mig jag lästa igenom ditt inlägg lite slarvigt håller med dig dock men har aldrig träffat någon med en så dyr anläggning som sitter och lyssnar på mp3

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/09/20 :  15:23:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Har väl ca 100mp3 som inte går att få tag på på varken cd eller vinyl. Ljudkvaliten räcker för att kunna njuta iallafall. Och visst är man kräsen med ljudet, men det får inte gå till överdrift. Man kan ju knappast sitta o spela Opus3 skivor hela dagarna. Då blir man ju knäpp efter ett tag. Sen har jag ett rejält gäng vanliga mp3or som jag aldrig skulle få för mig att köpa på cd eller på vinyl, helt enkelt för att artisten ifråga inte gjort tillräckligt mycket bra material. Att köpa en hel skiva för en låt??!! Helst inte! Hade det varit på 80-talet hade jag haft samma låt på kasettband istället för mp3. Då skall det vara riiiktigt bra. Sen är mp3 ganska smidigt som bärbart format. De som reser med en bärbar pc och vill lyssna på musik har ett val: Mp3. Man kan ju knappast bära med sig halva cd-samlingen. Jag tror fortarande att mp3 är bra för musikmarknaden. Själv kommer jag inte att sluta köpa cd o vinyl bara för att mp3 finns. Men mp3 är ett suveränt komplement. Köpa Zoolander på DVD? Knappast! Apocalypse now?? Definitivt värt DVD pengarna!

Annars kan vi ju försöka få skivbranchen att gå tillbax till vinyl. Du blir kopieringen inte lika lätt-tillgänglig. Nej, mp3 vill jag ha kvar!


<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/20 :  15:24:36  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

hmmm.... Jag tycker inte heller att mp3 duger, tror inte att jag sa det heller ???

//jonas

......



Nej, du sa inte det!
Och jag är inte ute efter dig eller någon annan person. Jag är en snäll människa och ingen copy-polis .

Jag tycker bara att det är konstigt att personer som tycker att det är prisvärt med en ht-kabel för 5-siffrigt belopp, tycker att en laglig kopia av en film (som kostat xxx miljoner att göra) för 229:- är dyrt!

//StefanZ
"Art is just short for Arthur"
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/09/20 :  15:31:11  Show Profile Send n/a a Private Message
Och här har vi en grupp som jag hoppas får skivkontrakt så att jag kan KÖÖPA deras CD (eller vinyl, men risken är väl liten) ENBART pga ljudkvaliten och omslaget. Tills vidare spelar jag mp3''orna.

http://www.machinaesupremacy.com/

Som sagt mp3 är bra för artister som vill presentera sin musik för omvärlden... vare sig de får pengar eller inte....




<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000