HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Tacksam för råd.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/04/20 :  12:50:43  Show Profile Send cofra a Private Message
Hej på er,

Börjar med vad jag har för prylar så ställer jag frågorna sen:

2st NHT 2.5i som frontar.
6st NHT VS-2 som center och surround (två centrar, en driven av recivern och en på separat slutsteg via preout).
B&K AV 5000II slutsteg 5 x 125W
+En jättesub (18") med separat slutsteg.

Detta hade jag tänkt driva på följande sätt och det är här frågetecknen dyker upp. Jag hade tänkt köpa en Yamaha RX-V650 http://www.yamaha.com/yec/products/RECEIVER/RX-V650.htm# och sen använda det femkanaliga slutsteget via preout på recivern....frontarna biampas och matas med 2 x 125W vardera och ena centern får den kanal som blir över.

Orkar de interna stegen i den nya Yamahan driva de resterande kanalerna, bakkanalerna + den andra centern...? Recivern belastas alltså med 5st VS-2 som alla kommer att köras i läge "Small", dvs. dom får inte hela frekvensomfånget.

Jag har inte riktigt koll på vad det innebär för förstärkarens last om man ändrar från "large" till "small", mindre borde det iaf. bli.

Ställ gärna följdfrågor.... vart lite rörigt och jag har kanske missat nämna något väsentligt. Två centrar har jag bara av den anledningen att jag har högtalare över...

Tack på förhand.

PS. Jag har alltså inte köpt recievern än men till 80% sannolikhet så blir det den.

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/04/20 :  14:44:02  Show Profile Send AndersP a Private Message
Varför ska du ha 2 centrar?
Hursomhelst går det säkert bra. Annars kan du köpa nåt litet beggat stereoslutsteg att bakkanalerna med. Enligt min erfarenhet går det åt väldigt lite kraft till bakkanalerna.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/04/20 :  19:27:02  Show Profile Send cofra a Private Message
Jag har haft så ett tag och tyckt det funkar fint. Har en ovanpå tv'n och en direkt under. När jag ändå har en högtalare över så har det blivit så.

Är det så att krämen inte räcker så tror jag att jag skaffar ett saftigt slutsteg till frontarna och kör alla bakkanaler + center med det femkanliga jag nu har. Men jag hoppas ju att recievern klarar av det hyfsat... tänkte bara om det var någon här som hade erfarenhet av liknande reciever. Själv har jag aldrig haft någon.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/04/21 :  13:16:50  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Om du ändrar från Large till Small bestämmer du att subwoofer skall ta hand om alla frekvenser under, låt säga 50 hz ifall dina surrounder klarar att gå så lågt, vilket verkar troligt. I det andra alternativet så för för stärkaren jobba mer och det kan ge en högre risk för distorsion. mvh Kristofer
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/04/21 :  13:27:21  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Borde inte vara några problem - speciellt i SMALL-läget. Sen är det ju lite skillnad på om man spelar väldigt högt då det kan låta ansträngt. I min erfarenhet så skall man inte snåla på kvaliten i centern varesig på förstärkarsteg eller högtalare. Kör själv splittat med ett separat steg till frontarna för musiklyssning, vilket fungerar bra för mig - fast det är ändå bäst med samma steg till frontarna som då har större chans att låta lika.
Hade jag varit Du skulle jag möjligtvis ändå kunna tänka mig att ta en lite större Yamma eller varför inte en begagnad förstegsprocessor som brukar ha väsentligt bättre ljud. Sen kan du lägga till de steg du behöver.
Lycka till!
/Shaft
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/04/21 :  17:10:46  Show Profile Send cofra a Private Message
Jag hade ett separat surroundförsteg men nu blir det så här... vill ha mer finesser att leka med och lite fler kanaler...

Var ett tag på väg helt till tvåkanal igen men då skulle det bli ett sånt jobbande med att få iväg alla prylar och värdeminskning mm. Nä, det blir nog som jag tänkt, att jag köper den där recievern och är det så att den inte orkar fullt ut så köper jag till ett tvåkanaligt slutsteg till frontarna. Jag gillar effekt så det lär väl bli så innan det är färdigt.

Är det förresten någon som skulle kunna berätta nyttan och fördelarna med att ha ett aktivt filter istället för att använda det som sitter i recievern...? De flesta recievrar har ju justerbara nivåer idag istället för som gammalt en fast på tex. 80Hz.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000