HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Apropå inköp från Kina
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2004/04/20 :  09:15:26  Show Profile Send linkan a Private Message
På Audioasylum ber en användare att alla ska sluta handla stereogrejer från Kina efter denna artikel:
http://www.boston.com/news/world/asia/articles/2004/04/18/china_sees_surge_in_factory_accidents/

Man kan ju fråga sig vad de skulle göra om de inte fick 96$ i månaden för att tillverka t.ex. stereoprylar?

Linkan

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/20 :  09:35:46  Show Profile Send krippe a Private Message
Nu är jag visserligen ingen anhängare av kinesisk hifi, men jag tror att den kinesiska tillverkningsindustrin inom just elektroniksegmentet kan se lite annorlunda ut än vad som beskrivs i artikeln, dels med tanke på att det ofta handlar om precisionstillverkning som ställer högre krav på maskinerna, dvs att de är hyfsat moderna, tillförlitliga och oftast automatiska, dels kräver kvalificerad personal för lödning och dylikt, dvs den typen av personal som inte är så lätt utbytbar.

Men inom tillverkningsindustrin rent allmänt i Kina ger nog artikeln en ganska bra bild av rådande förhållanden.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/20 :  09:38:01  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jösses. Låter lite som om västländska hifi-aktörer börjar darra på allvar.

Då ska man nog sluta köpa märkes prylar i alla former..

IKEA, Nike, etc, etc, etc

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/04/20 09:41:06
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/04/20 :  09:41:45  Show Profile Send dekengren a Private Message
"A majority of the accidents occur in metalworking and electronics plants".
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/20 :  09:43:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Att arbetsförhållandena många gånger är dåliga i Kina är knappast någon nyhet. Å andra sidan gäller det definitivt inte bara stereoprylar, förhållandena är knappast bättre vid de industrier som tillverkar produker med lägre förädlingsvärde (kläder, leksaker osv), eller för den delen råvarututvidgning (gruvor). Elektroniktillverkarna är knappast de värsta syndarna.

En stor del av världens elektronik i Kina, vare sig märket är "Kinesiskt" eller från Europa/USA så kommer en stor del av apparates komponenter vara tillverkade eller monterade i Kina.

I någon mening kan det till och med vara bättre att köpa kinesiska märken, på så sätt kanske en del av industrin i Kina komma uppåt i "näringskedjan": Från underleverantörer med okvalificerade jobb till egen utveckling och produktion, detta är ju vad som hände i Japan och på senare i år i ex. Taiwan, Singapore och Syd-Korea.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/04/20 :  10:05:41  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Ja jag köpte bara för Jämställdheten...

Nej allvarligt, marknaden i kina är en oforskad del av planeten. Och där finns fynd att göra. Så man kan förstå att vissa känner sig hotade...
Go to Top of Page

durand
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/20 :  11:00:33  Show Profile Send durand a Private Message
quote:
Nej allvarligt, marknaden i kina är en oforskad del av planeten. Och där finns fynd att göra. Så man kan förstå att vissa känner sig hotade...

Lika så måste man inse att Kina är ett land fyllt av barnarbete och FRUKTANSVÄRT låga löner. Ser man inte det är man för naiv för sitt eget bästa.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/20 :  11:17:31  Show Profile Send henricsson a Private Message
Det var sämre förr. Nu när marknaden blir mer o mer global så kommer länder som Kina, Indien, mfl att bli rikare. Då kommer löne-läget också bli bättre. Fackföreningar mer utbredda, osv.

Det kommer nog bli ett tronskifte i ekonomin. Tycker vi förtjänar det efter haft det så bra sålänge.

USA har tappat löjligt mycket export för att ta ett exempel.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/20 :  12:13:37  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Kina går igenom samma fas som väst har gjort fast ca 1000gr snabbare..
Att tillverka High end med den precision och byggkvalitet som VISSA firmor där borta gör kan inte göras med halvtaskiga verktyg och stampat jordgolv. Sedan finns säkert där som här bättre och sämre fabriker.

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2004/04/26 20:17:04
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/20 :  12:28:05  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
.. och stampat jordgolv


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/20 :  15:35:41  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
96$ i månaden!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/04/20 15:36:00
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2004/04/26 :  20:05:06  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Här är ett litet bildrepotage från Cayin/Spark http://www.my-hiend.idv.tw/machine/spark/spark.htm det är på Kinesiska men det går att översätta med http://babelfish.altavista.com/ Stolarna dom sitter i ser inte överdrivet ergonomiska ut men som Dan misstänkte så har dom ej stampat jordgolv ;)

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/04/26 :  23:26:17  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej linkan! Om den där lönen stämmer är det ju inte konstigt att kinesisk hifi är billig. Sen kan man ju som sagt fråga sig vad dom anställda gjort om de inte hade haft det jobbet, kanske inte haft ngt jobb alls? Hur som helst, det finns säkert en del sanning i den artikeln även om den kan vara färgad av en industri som känner sig hotad från Kina. Men jag skulle nog tänka mig för och ta reda på lite mer om hur en viss produkt produceras i Kina innan jag köpte den.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/26 :  23:47:43  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Det finns inga omoraliska aspekter i att köpa Hifi från Kina, det finns mängder med varor som produceras under tvivelaktiga förhållanden varor som vi alla (de flesta iaf) använder i princip dagligen. Hur deras Hifi produceras är egentligen mindre väsentligt, det är nog leverbrödet för många och de är bara glada att vi pumpar in våran västvärlds pengar till dem.

Sverige är ett fritt land, det råder fri handel inom EU vilket gör att jag kan utan problem handa där. Jag har också valmöjligheten att handla från hela vida världen för den delen. Handlaren runt hörnet som hitills haft sin marknad ganska ohotad har sin anledning att känna oro. De får vi hoppas finns kvar även i framtiden, och det finns en kundgrupp som aldrig överger dem. I slutänden måste vi gå till oss själva och avgöra var vi vill handla..det är inget omoraliskt att handla där man själv tycker man gör bästa affären.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2004/04/27 :  00:21:56  Show Profile Send jos a Private Message
"Lika så måste man inse att Kina är ett land fyllt av barnarbete och FRUKTANSVÄRT låga löner. Ser man inte det är man för naiv för sitt eget bästa."

Jo kanske, men tror man att bojkott är en lösning är det än värre...
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/27 :  00:30:25  Show Profile Send krippe a Private Message
mangew:

det är väl självklart att det är omoraliskt att stödja slaveri och barnarbete om och när det förekommer. Det faktum att vi västerlänningar dagligen använder varor som tillverkas under tvivelaktiga former pga att vi är okunniga eller bara anser det vara det mest ekonomiska alternativet för oss själva gör det inte mindre omoraliskt. Det är både omoraliskt och oetiskt och är ett personligt ansvar som man själv måste välja att ta eller ej. Därför är det var och ens moraliska plikt att försöka skaffa information om vilka produkter det är man köper och istället försöka stödja den industri i Kina och övriga "u-länder" som faktiskt tar tillvara individernas rättigheter som människor, heller än att bistå de industrier som utnyttjar dem. Det är faktiskt helt ok att ställa krav på tillverkarna. Märker de att deras produkter bojkottas så kanske de tänker om och börjar tänka på sina anställda lite mer

Så bra som vi har det här i väst kan vi nog betala lite extra för att hjälpa våra medmänniskor i fattigare länder. Det låter ju nästan som att du tycker att de borde vara tacksamma för brödsmulorna från våra bord?
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/05/04 :  12:43:00  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Jag tycker även man bör titta på hur industin ser ut i västvärlden. Slakterier i USA tex har väldigt hög dödlighet bland sina anställda som ofta är illegala invadrare som jobbar för svältlöner. Så problem inom industrin finns inte bara i asien. Så ska vi bojkotta kina kan vi lika gänra bojkotta USA med.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/05/04 :  13:00:24  Show Profile
Fantastiskt larvigt hela prylen.. Ska vi sluta handla på Ikea ochså, inga mer kläder heller..
Allt tillverkas ju där borta och de som tillverkar elektroniken har garanterat högre löner än dom som sitter och syr kläder.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/05/04 :  13:01:03  Show Profile Send krippe a Private Message
Man bör, enligt mitt tycke, bojkotta de industrier där oegentligheter förekommer, oavsett land. Köttimporten från USA till Sverige är väl redan i det närmaste obefintlig?
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/05/04 :  13:02:17  Show Profile Send krippe a Private Message
Fantastiskt ogenomtänkt inlägg, Ben.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/04 :  13:35:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Varför det Krippe?

Nästan allt inom tillverkningsindustrin, som inte är svenskproducerat (Allting gjort i Sverige), är gjort i "billigheltsländer". Sen om det är Estland, Taiwan eller Kina spelar väl inte så stor roll. Eller ?!


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/05/04 :  13:47:17  Show Profile Send krippe a Private Message
Sakfrågan handlar inte om att bojkotta allt som tillverkas i "billighetsländer" utan om att bojkotta industrier där människors mänskliga rättigheter kränks, oavsett om detta sker i Kina, USA, ... eller Sverige.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/05/04 :  16:14:44  Show Profile
Jag förstår inte din ståndpunkt ändå.
Jag tror inte det är många som har det lika bra på jobbet som arbetare inom elektronikindustrin.
Vad menar du med att rättigheter kränks? Att någon blir skadad, att lönen är låg?
Vad tjänar en sömerska inom textilindustrin, träindustrin, skinnindustrin. Inte mer än en elektronikarbetare.
Visst man kan bojkotta allting, men då kommer länderna att gå tillbaka igen till att vara U-länder och alla blir arbetslösa.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2004/05/04 :  17:04:03  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Krippe

Det skulle ju vara bra om produkter som man köpte hade något märke som visade att de var tillverkade av arbetare med hygglig lön och arbetsmiljö, fria fackföreningar osv. Tyvärr finns det ju ingen sån märkning vilket gör det svårt att genomföra en sådan bojkott som du föreslår. Vad har du till exempel på fötterna när du motionerar? Det är i det närmaste omöjligt att hitta en sportsko som inte tillverkas under i det närmaste slavlika förhållanden i Vietnam, Burma, Filipinerna eller Kina.

När det gäller HiFi är det inte så enkelt heller, om du köper Krell, Wilson, ML "made in USA" så vet du att de som skruvat ihop dem tjänar minst 35 kr i timmen fast de kan ju ha problem om de vill gå med i facket. Om du köper en svensk budgethögtalare så är elementen antagligen tillverkade i Kina eller Indien av arbetare som andas in en massa lösningsmedel som är förbjudna i EU. Vad återstår då för den moraliskt högtstående hifi konsumenten? Elektronik från Stridbeck, hemmabyggda högtalare med ScanSpeak element, Opus 3 skivspelare med Ortofon pick up. Tyvärr kan man nog inte ha någon CD eller DVD spelare, det finns nog inga där inte i alla fall mekaniken tillverkas i Kina.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/05/04 :  17:07:46  Show Profile Send krippe a Private Message
"Vad menar du med att rättigheter kränks? Att någon blir skadad, att lönen är låg?"

Till exempel nyttjande av barnarbete, arbetstider på 18 timmar per dygn, oskälig lön, tvång och utpressning av anställda. Rättigheter som kränks alltså. Kolla även gärna med Genève konventionen samt artikeln som denna tråd inleds med om du fortfarande undrar vad jag menar med att människors rättigheter kränks.

Jag argumenterar emot att man som konsument inte skulle ha ett moraliskt ansvar för på vilket sätt den produkt man köper har tillverkats. Det må vara genom utnyttjande av människor eller genom miljöförstöring. Som konsument, menar jag, har man alltid ett ansvar. Det går inte att ursäkta sig med att "alla andra köper ju dessa varor", eller "även om de får slavlöner så är det ju bättre än ingenting", vilket var ett resonemang som jag uppfattade anfördes av bl a Mangew ovan.

Återigen: "Man bör, enligt mitt tycke, bojkotta de industrier där oegentligheter förekommer, oavsett land."

Lägg märke till att jag säger just industrier, inte länder. Detta innebär alltså inte att man ska bojkotta all industri i alla utvecklingsländer.

Edited by - krippe on 2004/05/04 17:10:07
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/05/04 :  17:18:06  Show Profile Send krippe a Private Message
jonny99:

Underskatta inte konsumenters makt. Miljömärkning i Sverige infördes just som ett konkurrensmedel eftersom det fanns en efterfrågan bland konsumenter. Likaså KRAV produkter. Det finns väl inget som säger att det inte skulle gå att införa certifiering av tillverknings- och arbetsföhållanden även utanför Sverige. Speciellt om tillverkningen sker inom en stor koncern som Nike, Adidas etc så tror jag man är extremt lyhörd mot konsumenters krav.

Ingen har sagt att det är enkelt, och nej man kan aldrig vara helt säker. Men jag menar att man åtminstone bör ha dessa funderingar i åtanke och göra vad man kan inom rimliga gränser. Att säga att man inte har ett moraliskt ansvar ö h t är enligt min mening totalt förkastligt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000