HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 slutsteg till Energy Veritas...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rere
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/04/20 :  00:20:04  Show Profile Send rere a Private Message
hej
Har precis köpt ett Energy Veritas paket (2.4i, 2.0ci, 2.0ri)
nu driver jag dom med min gamla pioneer vsa-e06 och då undrar jag:
kan jag snåla lite ett tag och använda e06:an som försteg och sätta ett slutsteg bakom den eller ger den för dålig signal till slutsteget ? vilket slutsteg är lämpligt har kikat på rotel 1095 5*200w tror jag det hette är det bra eller ?? Europachefen på energy rekomenderade Rotel eller Bryston nån med erfarenhet av dessa jag skulle gärna få lite mer bas !
Nästa fråga :
lämpliga högtalarkablar till detta kit
skall man bi-wire:a alla högtalare ?
vad är den stora fördelen med bi-wire, är det värt kostnaden av dubbla längden kablar ?
Tacksam för svar !

rere
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/04/21 :  12:25:55  Show Profile Send rere a Private Message
Ingen som har någon åsikt ??
Snälla jag behöver hjälp
Go to Top of Page

knas
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/04/27 :  20:04:22  Show Profile Send knas a Private Message
Kika på Thules IA350B, b.la hifiklubben saluför denna. Maken till bygge för det priset har jag aldrig sett förrut. Dubbla 500VA trafos och rikligt med kräm. Ljuder riktigt detaljerat och transparent tillsammans med Dali Helicon. Borde passa som handsken för dina veritas. Tara Labs prism för 190kr/m torde ge välljud för en billig peng. Den har fyra grova isolerade ledare i sig. Då kan du Biwirea utan problem.

Edited by - knas on 2004/04/27 20:04:54
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/04/29 :  00:00:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag hade satsat på nått som spelade åt det mjuka hållet , men jag kan inte ge dig nått konkret svar. men Primare ska väl inte vara så vassa ??

ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

schull
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/04/29 :  19:25:02  Show Profile Send schull a Private Message
Vincent sp-331....
MVH.L.S
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2004/05/02 :  11:14:13  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
skulle lätt ta en Primare, kanske en Spa20?



/rillo
Go to Top of Page

ante_b
Starting Member

32 Posts

Posted - 2004/05/15 :  14:32:38  Show Profile Send ante_b a Private Message
rere: Hur upplever du ljudet från Energy högtalarna? Är du nöjd med köpet?
Go to Top of Page

rere
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/05/20 :  12:46:32  Show Profile Send rere a Private Message
Ante
Jag är VÄLDIGT nöjd med dom, innan hade vi ett lite mindre dyrt Chario system så skillnaden är ganska så påtaglig
i början tyckte jag att dom lät lite "vasst" men nu när vi har haft dom ett tag så börjar dom låta bättre jag tycker fortfarande att jag vill ha lite mer bas men det skall jag få när jag byter förstarkare till ett lite varmare märke än pioneer säger försäljaren
har du tittat på Veritas serien ? jag kan inte göra annat än att rekomendera dom, sen e dom ju såååå läckra utan frontskydd på... tycker inte tjejen dock ett råd till dig, köp hela paketet och pruta hårt....
Go to Top of Page

ante_b
Starting Member

32 Posts

Posted - 2004/05/20 :  14:11:15  Show Profile Send ante_b a Private Message
rere: Är intresserad av stativaren Veritas 2.2i i förstahand. Du har inte hört dem? Tyvärr har dem inte Veritas serien för provlyssning här på orten. 2.2i påminner ju mycket om 2.4i med skillnaden av två mindre baselement i respektive låda, så ljudet torde ju vara snarlikt.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/05/21 :  01:02:52  Show Profile Send Amatören a Private Message
Grendel......om du har råd!

Allvarligt, vilket separat slutsteg som helst med lite "pulver" borde innebära ett lyft.
T.ex. Primare, HK, Bryston, Rotel mm. Kolla på www.hifimagasinet.com efter beg. i en prisklass som passar dig.
Annars finns ju alltid Grendel, Krell, Mark Levinsson m.fl. om börsen tillåter.
Kör själv biampat med dubbla HK Signatur 1.3 till mina frontare och center (3x Focal C800) och är väldigt nöjd!

Skriv lite mer om dina intryck av dessa högtalare, måste tillstå att jag är väldigt nyfiken på dessa...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

rere
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/05/23 :  23:31:50  Show Profile Send rere a Private Message
Amatören
Vad vill du veta mina intryck så här långt är !!!!
Förutom att dom är mer lättvälta än jag trodde (vi har fått en son som snart skall börja gå ) dom verkar ha väldigt hög tyngdpunkt.
Bör man ha ett 7 kanalas steg då och bi ampa frontarna eller räcker det med ett 5 kanals ? egentligen behöver väl inte bakhögtalarna lika mkt kraft ??
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/06/11 :  16:32:32  Show Profile Send Woland a Private Message
Bryston absolut. Du får ett slutsteg som lirar i den högsta divisionen, men till ett pris som ligger lägre än vad t ex ett Krellsteg gör. Ljudmässigt förlorar du inget.
Byggkvalitén samt garantierna (20 år) slår allt som jag någonsin har sett.
Designen kan man ju ha olika åsikter om förstås.
Du får en genuin kanadensisk kombination, och alla vet ju att kanadenserna vet hur man släpper pucken.

Mvh
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/06/11 :  16:58:10  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag har inte hört dina högtalare spela, och jag vet inte vad du föredrar. Så tyvärr är det svårt att ge några konkreta råd på elektroniken.

Men helt klart är att ett lyft kommer att infinna sig med ett bättre slutsteg och det kommer förmodligen att bli ett ännu större lyft med ett kompetent försteg.

Försteg är viktiga och ofta bortglömda i jakten på välljud. Det är något med biffiga slutsteg som får oss att svårt att se klart, "Grymt"Macho"Grymt"AAAAAHHHHH"

Mvh
Audionet


- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

rere
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/06/21 :  22:42:08  Show Profile Send rere a Private Message
Nu har jag handlat !!
det blev ett rotel 1095 till slut, kan bara säga J***AR vilken skillnad det blev !!!
man höll nästan på att hoppa ur soffan när det effekterna i en film kom !!
nu längtar jag bara till försteget samt dvdn kommer,rotel 1068+ pioneer 868 sen ska här spelas, kan nån ge ett råd på lämpliga kablar mellan för och slutsteg ?
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/06/21 :  23:31:43  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
J***AR vilken skillnad det blev !!!

Säger bara: GRATTIS! Kul att du hittade rätt från början.
Låter som om du är på väg att skaffa dig en riktig drömanläggning med de grejor du väntar på.
När du har spelat in allt så tror jag många med mig ser fram emot en recention!
Vad gäller kablar så har jag inga tips, lämnar det till de med mer erfarenhet.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000