HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pioneer DV-868AVi vs Primare D-20,Arcam CD73
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/04/18 :  15:25:27  Show Profile Send Smackman a Private Message
Kul att Pioneer spöar dessa cd-spelare i 2 kanal enligt ett schysst test i hifi@musik
Sedan att den va grymt bra som multispelare är ju kul med


Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/04/18 :  16:19:46  Show Profile Send Sondek a Private Message
Läste i senaste numret av Norska Fidelity där 868:an deltog i ett grupptest.
Resultatet blev inte fullt lika lysande.

Den rankades som något bättre än Philips 963SA för 6000 kr men man menade nog på att de som sitter med en större cd samling förmodligen får en ren cd spelare för ca 6000 kr som spelar bättre!

Får nog känslan av att man skrivit upp denna spelare lite väl mycket i Hifi & Musik. Kanske för att man läst de entusiastiska trådarna på detta forum? Hifi & Musik vill ju kränga tidningar och då .....

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/04/18 :  19:51:26  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tycker inte att det stämmer att en ren cd-spelare för typ 6000 kr är bättre än en dvd-spelare för det dubbla eller tredubbla priset...den kan vara det men det är inte generellt...
Många hifitidsskrifter och handlare talar inte sanning på den här punkten för att skydda marknaden för cd-spelare och för att de är beroende av sina annonsörer.
963SA tycker jag är bättre än alla cd-spelare jag hört under 10 kkr. Hifi+ tyckte den var lika bra eller bättre än Rega jupiter för 16000 kr. Att våga säga något sådant och vara en seriös hifitidning är modigt!
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/18 :  20:49:55  Show Profile Send Harman a Private Message
marbrink,
Jag tror snarare att hifi tidningarna vill få oss att köpa multispelare för att deras annonsörer skall kunna fokusera på att bara utveckla multispelare. Jag tycker dock att man kan läsa alla tester men att man skall ge sig ut och testa själv.....Det är ju faktiskt inte redaktionen på hifi&musik som skall lyssna på det vi köper...

MVH

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/04/18 :  21:39:07  Show Profile Send FBK a Private Message
Nu vet jag varken inn eller ut. Finns det någon som har lyssnat och jämfört någon av dagens DVD-spelare mot någon av dagens Cd-spelare i samma prisklass så vi kan få lite oberoende fakta hur det verkligen ligger till, skulle vara intressant!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/18 :  21:45:38  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jah har jämfört min Denon 2900 mot Philips 963SA, AA Paganini och NAD S500, Vincent cd3 m.fl

Resultatet blev att jag köpte 2900 pga den utmärkta ljudkvaliten i 2-kanal...

AA och vincent låg mkt nära i mkt nära i ljudkvalite men Denon maskinen är alltså inte bättre utan ungefär likabra.

Jämför man rätt över med Philips 963SA så har Denon-maskinen högre upplösning i diskanten (ganska mkt faktiskt!) mer tyngd och djup i basen utan att förlora kontrollen och totalt ett ljud som är mindre "pressat" och plus på köpet är den otroliga ljudbild bakåt man får.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/18 :  21:53:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag vill minnas att en av föregångarna Pioneer 737 blev väldigt uppskriven för just cd-ljudet. Då jag har en sådan och kunnat jämföra ordentligt, kan man nog konstatera att de hade brett på ordentligt gällande ljudkvaliten.
Om det är en allmän entusiasm över apparatens andra dygder eller vad det nu kan vara så tycker jag mig skymta fram att många multispelare får konstigt högt betyg på cd-delen.

Bravo
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/18 :  22:23:40  Show Profile Send Harman a Private Message
FBK, Jag har inte gjort det än men kommer att göra en test av pioneeren mot CD spelare i samma pris klass någon gång under sommaren då jag skall köpa en spelare i 10kkr klassen eller däröver...
Tycker mig ha hört många positiva åsikter här om pioneer ljudet men vet inte hur många som faktisk har lyssnat och inte bara läst recenssioner.


Mvh

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/18 :  22:32:36  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Kul att Pioneer spöar dessa cd-spelare i 2 kanal enligt ett schysst test i hifi@musik


Säkert en bra spelare, men att förlita sig på vad denna Kalle-anka-tidning skriver. noo noo

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/04/18 :  22:58:37  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hifi& Musik är ingen tidning för oss seriösa hifiälskare, det är en tidning för hifiindustrin, dvs för att sälja så mycket prylar det bara går oavsett om de är bra eller inte.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/19 :  06:30:22  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Bravo: Har haft en 737:a jag med. En riktigt dålig musikmaskin! NAds billgaste spelare var ju bättre och då skrev hifi&musik att den lät som en 5-6kkr spelare!

Snutten och Sampix: Kolla bara när tex en apparat får högsta betyg så är det praktiskt omöjligt att köpa den. restnoterad, restnoterad...

Ta bara ett sånt exempel som amplifix. Visst en jäkligt bra förstärkare för pengarna men när nya Thor kom och hifi&musik la ut en snutt säljer alla sina amplifix känns det som.

Har en grej inte fått bra test så är det skit punkt slut efter marknaden, jag vet eftersom jag har haft jäkla problem att sälja grejor som har fått "Lite" dåligt betyg i HM. Dom har det som srgument, helt otroligt...

Mvh

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/04/19 :  06:56:29  Show Profile Send Per G a Private Message
Det är sorgligt men tydligen sant, många köper sina grejor baserat på tester i HiFi-tidningar istället för att tro på sina egna öron.
Tidningarnas olika betyg på samma saker visar hur subjektivt det och dessutom har dom ju mycket sällan testat det med samma saker som man själv har och definitivt inte hemma hos dig så vad är det då värt?
Glöm tidningstester och lyssna själv istället!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/19 :  07:42:25  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
Det är sorgligt men tydligen sant, många köper sina grejor baserat på tester i HiFi-tidningar istället för att tro på sina egna öron.


Ärligt talat, finns det någon som kan påstå att man är helt immun mot vad olika tidningar skriver i sina recensioner? Själv tycker jag det kan vara drygt att läsa att sina egna prylar får ett "dåligt" test i en tidning , även om man har lyssnat sig till sina grejer på egen hand.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/04/19 :  08:56:13  Show Profile Send christopher a Private Message
Lässte nyss en interessant åsikt av Jean Hiraga i en den franska La Revue Du Son, om CD spelare i 15000:- klassen. Han kom till slutsatsen att det finns massa kompetenta spelare i den klassen, men att han skulle inte köpa en ren CD-spelare för dessa pengar. Han tyckte att man kan lika bra köpa en bra SACD/DVD/DVD-A. Han tycker dock att dyrare spelare har betydligt bättre ljud en vilken SACD/DVD/DVD-A som hels, om man bortser från dom som ligger i 100000:- klassen, och han rekommenderar varmt att köpa en litte dyrare CD-spelare om man inte vill ha multi-kanal ljud.
Jag tycker väll att det är upp till var och en att avgöra. Och som sakt litta på sinna egenna lysning intryg innan man köper något. Det som står i tidningarna är aldrig det bästa för konsumenten om man inte har precis samma ljud ideal som han som skriver.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea

Edited by - christopher on 2004/04/19 09:43:13
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/04/19 :  09:07:39  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
...multispelare? Jag kommer aldrig att byta ut min Njoe Tjoeb mot en multispelare!

Köp en bra cd spelare och njut av musiken

Andrea

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/04/19 :  14:34:56  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
FBK, Jag har inte gjort det än men kommer att göra en test av pioneeren mot CD spelare i samma pris klass någon gång under sommaren då jag skall köpa en spelare i 10kkr klassen eller däröver...
Tycker mig ha hört många positiva åsikter här om pioneer ljudet men vet inte hur många som faktisk har lyssnat och inte bara läst recenssioner.

Harman!
Skulle vara mycket trevligt och intressant med en recension då så vi kan få lite mer fakta, det verkar som bara MaxMartin har gjort regelrätta jämförelser. Alla andra inklusive mig själv har bara läst tester som man inte vet om man kan lita på riktigt.
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/19 :  15:30:54  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Ärligt talat, finns det någon som kan påstå att man är helt immun mot vad olika tidningar skriver i sina recensioner? Själv tycker jag det kan vara drygt att läsa att sina egna prylar får ett "dåligt" test i en tidning , även om man har lyssnat sig till sina grejer på egen hand.


Instämmer helt. Finns inte en människa som inte påverkas av media.. Personligen blir jag väldigt intresserad av produkter som höjs till skyarna av TAS etc.. Men att sedan se deras test som en absolut sanning är lite väl naivt. Finns så mycket andra faktorer som spelar in

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/19 :  16:10:12  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
Men att sedan se deras test som en absolut sanning är lite väl naivt. Finns så mycket andra faktorer som spelar in


Nej, det är klart, det menade jag inte heller . Vad jag menade var att vi alla påverkas mer eller mindre av sådana typ av tester vid vårt val av utrustning.

För övrigt tror jag inte att Hi-fi & Musik skulle vara mer påverkad av "industrin" än andra tidningar, varken svenska eller utländska.

Nähe, kanske dags att uppgradera till en ny universalspelare...

Edit: grammatik

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2004/04/19 16:16:18
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/19 :  16:19:49  Show Profile Send Harman a Private Message
Poe, om de är mer eller mindre påverkade än andra vet jag inget om men klart är deju påverkade av "industrin" mellan 25-33 sidor av tidningen är reklam, denna reklam ger tidningen stora intäkter, ingen biter av den hand som föder en....
Hur som helst så köper jag ändå denna tidning och läser den med glädje...Alltid roligt att läsa om HiFi & Musik då detta är ett stort intresse..
Klart att du skall köpa en universalspelare om det är vad du vill ha.
Ha det gott!

Mvh

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/19 :  17:54:14  Show Profile Send sker a Private Message
>marbrink
vem har sagt något om att en cd-spelare för drygt 6000kr skulle vara bättre än en dvd-spelare för det dubbla eller rent av det tredubbla? Frågan borde väl varit om en dvd-spelare för samma pris som en ren cd-spelare är bättre än den eller det omvända. De spelare som nämdes Arcam, Pioneer och Primare ligger väl i stort sätt i samma prisklass.
Detta var inget försök till ett påhopp Marbrink utan bara en fråga, så missuppfatta mig inte
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

johel572
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/04/19 :  19:02:41  Show Profile Send johel572 a Private Message
Mitt första inlägg här på forumet.

Tycker att det är väldigt lite diskution ang. dvd- vs cd-spelare? Det vore ju intressant att höra om vad ni som testat tycker. Utvecklingen går ju ruggit snabbt på multikanals-spelarna så de gamla sanningarna borde ju rimligtvis ha naggats i kanten. Står själv lite i valet och kvalet, jag menar kan man få en multispelare för säg 10-15k att låta lika bra i tvåkanals läge som en cd-spelare i samma prisklass är ju valet lätt. Kan inte tänka mig att en multikanals spelare i denna prisklass kan låta dåligt, men hur mycket bättre är en cd-spelare tex naim cd5 elller dylikt?
Johan

Nu har Ola Magnell letat sig in i Johans Cd-spelare...
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/04/19 :  19:26:30  Show Profile Send Smackman a Private Message
Jag tycker inte man ska smutskasta hifi@musik och säga ditt och datt :=(
Grejen är ju att dom verkar ha gjort ett bra test denna gång,iom det blindtestades oså.
Citat:"Någon föredrog dessutom Pioneer framför Lexicon och i blindtest var det ibland svårt att skilja dem åt"
Lexicon RT-10 kostar 45.000kr
ett litet citat till :=)"Att sedan sippa audiofiler ändå inte tycker universalspelare är rumsrent får stå för dem"
Hehe rätt komiskt att audiofiler är lite känsliga av sig,va fasen är en audiofil?


Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/04/20 :  10:02:08  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Detta är ju en intressant diskussion. Står själv valet och kvalet då jag sålt av min rotel rcd971. Funderar om jag skall köpa en multispelare. Har sett att det ligger en del arcam dv88 nypris run 16k ute på nätet och de brukar ju göra bra cd-spelare. Skulle ju vara skönt om man kunde få kolla lite på dvd-film ibland också även om jag mest lyssnar på musik.
En tanke jag har är att om det inte låter nåt vidare så kan man ju använda dvd:n som transport och köra signalen till en sjysst dac och på så sätt få bättre ljud. Det finns ju en del som säger att dvd spelare är mycket bra som transporter då de har mindre toleranser. Vad tror ni om detta resonemang?
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/20 :  17:43:39  Show Profile Send Harman a Private Message
Smackman, Ett bra test är alltså ett test som ger resultatet att dyra maskiner inte är bättre än billiga, I testet redovisar man inte vilken kringutrustning som används, inte vilka mer än de två som skrev artikeln som ingick i blindtestgruppen. Dessutom verkar det som att de lyssnade öppet först och sedan gick in på blindtest för att avgöra vilka som var bäst. Om man då antar att det är skillnader så bör det ju vara möjligt att känna igen ljudet vid blindtester....

Hur som helst håller jag med dig om att det är onödigt att smutskasta hifi&musik, det är inte världen bästa tidning men jag fortsätter ju att läsa den med stort intresse. Dock tycker jag att de kunde vara mer tydliga med att ange kringutrustning (oftast får de ju med det men inte i detta test).

smulgeten, har du lyssnat på Arcam DV88?

mvh

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/04/21 :  20:49:43  Show Profile Send Bubben a Private Message
Det är väl ändå ett par här på forumet som har bytt ut sin Primare-CD mot en Primare DVD30? Och menar att det blev bättre cd-ljud.
Att jämföra en CD-spelare mot en multispelare i samma prissklass tror jag inte ger så mycket till multispelarens fördel, men man behöver ju absolut inte dubbla pengarna för att komma upp i samma ljud.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/04/21 :  21:25:12  Show Profile Send Smackman a Private Message
Harman ! så sant ,dom kunde skriva mer utförligt som tex vilken kringutrustning som användes.
Men jag tycker ändå att det va en bra test :D och ja,det är kul/bra när någon billig grej är lika bra som dyra...


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000