HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur byta skivrem på en Dual 505-2?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

student
Starting Member

2 Posts

Posted - 2004/04/21 :  15:12:03  Show Profile Send student a Private Message
Hej hifivänner!
Jag har sen drygt tio år tillbaka, en Dual 505-2, remdriven skivspelare. Nu tänkte jag byta rem till skivtallriken.
1. Hur får jag loss tallriken? Har prövat att lyfta tallriken rakt upp, men det verkar sitta järnet. Jag har ingen manual tillgänglig.
Hoppas att det finns fler här i forumet som har (eller har haft) en liknande dualspelare, och kan ge mig lite tips.
/ mvh erik

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2004/04/21 :  15:22:48  Show Profile Send Jodå a Private Message
Det brukar vara en liten låsning i mitten på talriken. Vrid denna motsols så ordnar det sig nog :)

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/04/21 :  16:15:43  Show Profile Send sisko a Private Message
Hur länge håller remmen på den här vinylsvarven egentligen? Min är inne på 17:e året utan problem. Jag har fått byta både pickup och signalkablar men resten av spelaren verkar vara byggd som en stridvagn.
Go to Top of Page

student
Starting Member

2 Posts

Posted - 2004/04/22 :  00:08:22  Show Profile Send student a Private Message
Stort tack till signatur Jodå. Det stämde precis, jag vred låsningen motsols, så kom tallriken loss:)

1. Vad kan jag mer göra för att fräscha upp spelaren, utöver att byta drivrem?
Kanske bra att smörja lager för tallriken?
Eller byta signalkabel, och i såna fall, var hittar jag en kabel med "bättre" ljud än originalkabeln, och till till lämpligt pris?
tackar för eventuella svar,
mvh erik
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/04/22 :  00:31:55  Show Profile Send Uniper a Private Message
Det är väl en ganska bra idé att alltid torka rent och smörja upp när man åndå har plockat isär någonting. Kanske inte behövs, men det kan ju knappast skada
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000