HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En liten varning...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/04/18 :  14:13:29  Show Profile
...För denna annons XXX
Jag köpte dessa för en vecka sedan. Jag har mailat honom om en förklaring men ej fått något svar. Lägger därför ut denna topic här.

/Mange

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2004/04/18 :  14:28:30  Show Profile Send Guldis a Private Message
Förklaring på vad?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/04/18 :  14:35:32  Show Profile Send yalpa a Private Message
Även om man har adress och telefon till en person innebär det inte att affären är säker. Folk kan luras ändå, polisen prioriterar inte bedrägeri, jag har flera vänner som råkat illa ut. De har betalat in pengar i förväg och inte fått sina varor. Säljaren bara skrattar/ljuger åt dem då de ringer upp, polisen säger att de får vänta länge på sina pengar.

Synd att inte kronofogden kan driva in privata skulder som har godkännts av polisen (eller ngt i den stilen), dessa personer har lurat tiotals andra på tusentals kronor var, så ett system med snabb och "human" indrivning borde utarbetas av våra kära politiker. En väl fungerande andrahandsmarknad är en förutsättning för att man ska kunna hålla på med hifi och mycket annat.

Edited by - yalpa on 2004/04/18 14:36:19
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/04/18 :  14:36:52  Show Profile
En förklaring på varför SAMMA annons på SAMMA högtalare förekommer, när jag för en vecka sedan svarade på SAMMA annons och köpte SAMMA högtalare. Personen sa till mig då att han sålde dem pga svalnat intresse. Det var inte heller samma person som fysiskt sålde dem till mig som jag pratade med i telefon. Nu är SAMMA annons ute en vecke efter igen. Högtalarna står ju för f*n hemma hos mig! Är inte det skumt då vete fn...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/04/18 :  14:37:46  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Vad är det som är problemet?

edit: Såg precis att du postade en lite utförligare förklaring.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802

Edited by - joakim99 on 2004/04/18 14:38:18
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/04/18 :  15:33:05  Show Profile Send AKA a Private Message
Han hade väl flera ex av högtalaren.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/04/18 :  15:34:15  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Skumt, helt klart. Stöldgods?
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/04/18 :  15:43:43  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Förmodligen tysklandsimport.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/18 :  16:08:14  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tror precis om joakim99 att det är importerade högtalare. Antagligen gör han väl nån tusing på varje par eller nått.

Edit: stavfel

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/04/18 16:46:50
Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2004/04/18 :  16:28:37  Show Profile Send bing a Private Message
om man får sina varor är det väl inga problem om det är importerat . behöver bara be om orginal kvitto så vet jag att produkten inte är stulen .

alla öron är olika
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/18 :  16:45:15  Show Profile Send Aton a Private Message
Efter vad jag förstår är det väl ingen som blivit lurad?
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/18 :  17:01:10  Show Profile Send Aton a Private Message
"Nya i kartong" står det t o m i annonsen. Ur ett köpar-perspektiv är det väl inget fel med en sådan privatimport tycker jag, d v s du och andra kunder får vad ni betalar för och slipper privatimportera själva. Felet ligger i att den här snubben sannolikt köper och säljer helt svart d v s utan moms och andra företagsskatter. Det gör att han kan hålla priser som ingen hederlig handlare kan. Plus att han lurar samhället på välbehövliga skatteintäkter. Men den olagligheten tycks det redan vara folk på hifi-forum som sysslar med, om jag inte helt har missförstått något. Det finns ju t ex ett antal varaktigt annonserande rörförsäljare på sälj-sidan. Ser inget om inkl moms i de annonserna . Märkligt att det får fortsätta.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/18 :  17:14:30  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jo Aton, de där j***a rörförsäljarna måste vi få stopp på, de dra in miljon efter miljon!

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/04/18 17:23:14
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/18 :  17:22:14  Show Profile Send henricsson a Private Message

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/04/18 :  17:44:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Synd att inte kronofogden kan driva in privata skulder som har godkännts av polisen (eller ngt i den stilen), dessa personer har lurat tiotals andra på tusentals kronor var, så ett system med snabb och "human" indrivning borde utarbetas av våra kära politiker. En väl fungerande andrahandsmarknad är en förutsättning för att man ska kunna hålla på med hifi och mycket annat.


Tyvärr förekommer det många halvsanningar när fogden kommer på tal.

Om man tex blir lovad ett köp , man sätter in pengar på kontot sen så blir man blåst. Följande man då ska göra är att lämna en bedrägeri anmälan till polisen. Dom kommer antagligen inte göra så mycket men det är inte dumt att göra det ändå.

Sen skriver man en ansökan till fogden om ett betalningsförläggande. Man bifogar polisanmälan o kvitto på att man har fört över pengar.
Mer behöver man inte göra , muntligt avtal gäller det med även mellan två privat personer. Vare sig det rör sig om en mindre summa pengar eller en större så är det bara att lämna det till fogden.

ha det bäst
J
*edit*
Lade till mer text

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2004/04/18 17:46:51
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/04/18 :  17:45:14  Show Profile
Ja,jag är nöjd,det är inte det saken handlar om. Det är det faktum att han ljög vid försäljningen, han kunde ju faktiskt sagt som det ligger till. Jag frågade i telefon var han köpt dem: "Eeeh i skåne eller neråt i sverige någonstans tror jag"......hmm.

Hursomhelst,är det någon som är intresserad,och nöjer sig med Cantons eget garantibevis dvs.inget butikskvitto, så köp. De ÄR nya och enligt mig värda pengarna.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/18 :  20:37:37  Show Profile Send qsecofr a Private Message
En väl fungerande andrahandsmarknad är en grogrund för luredrejeri och häleri.

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/18 :  20:58:38  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Jo Aton, de där j***a rörförsäljarna måste vi få stopp på, de dra in miljon efter miljon!
Såklart det är skillnad på fiffel och fiffel men jag är en sån där j***a skatteförespråkare som tycker att företagare skall betala moms och annat även vid låg omsättning. Är väl medveten om att den åsikten är något ur led med tiden. Små-fifflare inom hifi kanske i o f kan hävda att det rör sig om en bi-inkomst av hobbyverksamhet .
Go to Top of Page

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2004/04/18 :  21:02:22  Show Profile Send gooze a Private Message
Är det samma kille som säljer här på forumet?
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/04/18 :  21:18:45  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Aton, skall företagare belastas med moms?! Jag måste ha sovit på mina föreläsningar...


Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/18 :  21:26:09  Show Profile Send Aton a Private Message
Du förstår nog vad jag menar . Säljande företagare med momsbelagda produkter. Tror faktiskt att ett mindre antal svartsäljare med låg omsättning mycket väl kan konkurrera ut en vit handlare med större omsättning. Och det är ju synd, landet behöver massor av småföretagare som spelar enligt regelboken. Olagliga konkurrensmetoder (försäljningsmetoder) motverkar detta.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/18 :  21:26:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Helt rätt Mr Ekan, det är slutkonsumenten som ska betala momsen men allt handlas ändå med moms mellan företag. Man gör momsavstämning lite olika i olika typer av företag. Skillnaden av ingående och utgående moms skall betalas eller alternativ återfås.

Anton, jag kan lägga på 25% på mina priser om du vill

Och man kan inte hålla på med det i längden då det handlar väldig begränsade lager och varorna tillverkas inte längre.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/04/18 21:29:59
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/04/18 :  21:27:29  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Jag förstår. Men som forumets retsticka har man ett visst ansvar .

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/04/18 :  21:31:56  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Såklart det är skillnad på fiffel och fiffel men jag är en sån där j***a skatteförespråkare som tycker att företagare skall betala moms och annat även vid låg omsättning. Är väl medveten om att den åsikten är något ur led med tiden. Små-fifflare inom hifi kanske i o f kan hävda att det rör sig om en bi-inkomst av hobbyverksamhet

Aton!
Alla, ja nästan alla inklusive jag själv skulle ta chansen om den kom att tjäna extra pengar svart. De som borde föregå med gott exempel, höjdarna i samhället gör allt de kan för att slippa skatt, och våra politiker är inte ett dugg bättre. Det räcker med att titta på lekstugan i Bryssel. Och så undrar våra poliktiker varför politikerföraktet växer
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/18 :  21:45:17  Show Profile Send Aton a Private Message
Håller helt med dig i kritiken mot bristande moral hos en del ledare. Men systemet i sig med skatt är knappast felaktigt bara för att många fuskar. Vad skulle vi ha istället för moms? Det är rätt mycket kronor till sjukvård, skola, barn- och äldreomsorg som rullar in den vägen. Sänkt moms på fler produktområden vore såklart trevligt men när en stor del av vår befolkning är långtidssjukskrivna/arbetslösa e d så är det snarare mer stålar som behövs, inte mindre.
Anar jag att denna tråd blir veckans politiska debatt...
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/04/18 :  21:54:30  Show Profile Send AKA a Private Message
...som kommer att bli låst för att politik inte är tillåtet att diskutera här. Så sluta upp med det.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000