HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subkabel till Amplifix
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/04/17 :  13:28:58  Show Profile Send AKA a Private Message
Hej, provar här också:

Har köpt en Audio Pro Sub Nova som jag ska koppla till min Amplifix.

Amplifixen har 2st RCA "PRE OUT" som jag skall koppla till subben.

Subben har dock bara 1 RCA ingång.

Ska jag köpa en kabel typ Supra Y-link och sätta den i motsatt riktning mot vad som är tänkt att den ska sitta, om jag hade haft en flerkanalsförstärkare?

Eller blir det något fel då?
Finns annan lösning?

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/17 :  14:37:29  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Y-Link är inte riktigt bra då den är avsedd främst för att kopplas från (sub/singel) utgången på preout på t.ex. en surroundreciever för att sedan kopplas in på en sub med dubbla ingångar precis som du skriver. I ditt fall är det ju tvärtom.
jag har själv varit i samma situation som du då jag också äger en amplifix.
Micke Bladelius rekommenderade mig att inte koppla y-link från förstärken till subben, varför minns jag inte riktigt men det var av tekniska orsaker.

Det du skulle kunna göra är att koppla en kabel från R eller L preout till din sub.
Då får du bara ena kanalens basinfo men oftast går det bra så länge man lyssnar mest på rock/pop och liknande då man ofta mixar samma basinformation till båda kanalerna. Men detta är givetvis ingen optimal lösning. Det bästa är om du köper en sub till eller köper en sub med dubbla ingångar typ Infinity kappa sub. På en amplifix får du absolut inte koppla in subben via högtalarterminalerna, du kommer paja förstärkaren (både plus och minus terminaler är aktiva vilket leder till kortslutning med aktiv sub).
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/04/17 :  20:56:48  Show Profile Send perob a Private Message
Du skulle kunna använda typ en Y-koppling om den innehåller lite resistanser. Anledningen till att man inte ska koppla med en vanlig Y-kontakt är att man aldrig ska koppla ihop 2st utgångar direkt, detta kan skada Amplifixen. Jag vet inte om det finns färdiga moduler att köpa, om inte, kan du bygga enligt ritningen nedan. (Glöm inte att även alla skärmar ska kopplas samman) Lite beroende på subbasens ingångsimpedans dämpas signalen något men troligen kan du justera detta med subbasens nivåkontroll.



Mvh
/Per

PS Och som hifirocker skrev, prova inte högnivå med Amplifixen! DS

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/04/19 :  00:48:05  Show Profile Send AKA a Private Message
Verkar som jag får köra med endast 1 RCA till subben från någon av de två "PRE OUT".

Bör jag i mitt fall ha en dedikerad subkabel typ Supra Sublink, eller går det bra med en vanlig signalkabel?
(Med tanke på att jag har kopplat den till en 2:kanalare så hela frekvensomfånget skickas med, till skillnad från en hembioförstärkare där bara basfrekvenserna skickas).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000