HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Carlsson högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/04/17 :  12:54:45  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Har börjat intressera mej för dessa lådor, men vilken modell ska man välja ( det finns ju några stycken ) och ska man köpa rep, objekt eller renoverade ?
Samt så undrar jag vad skall dom kosta ungefär.
Varför dessa ht ? Jo jag har hört att dom skall passa bra till rörpyttsar, samt att dom inte är så stora.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/04/17 :  15:30:37  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Hmmmmm Ingen som har Carlsson ??????

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/17 :  15:47:03  Show Profile Send henricsson a Private Message
Tålamod..

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/04/17 :  16:54:39  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Väntar..................

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/17 :  17:03:10  Show Profile Send henricsson a Private Message
Här lär du få bättre respons

http://www.carlssonplanet.com/index.asp?lang=sv


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/04/17 :  18:14:11  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
henricsson: Japp det vet jag, ville bara få höra fler röster :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/17 :  18:19:41  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jo, det finns en liten risk för visst in-snöeri

Allvarligt talat så har C-forumet makalös kunskap. Kolla med "dem" först. Mer fakta, mindre nonsens subjektiva intryck.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/04/17 :  20:23:24  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tjena Reeltorel..

Henricsson: Visst e jag lite insnöad men det e väl bara härligt?

Nä men alvarligt talat så tycker jag om carlssonlådorna väldigt mycket men inte utan förmåga att kunna kritisera... nu har jag diock kort med tid att redogöra alltför mycket utan jag återkommer med ett inlägg senare ikväll eller imorron förmiddag. Hoppas att du kan vänta lite. trots att man bara kallas carlssongroupie på det där förbaskade forumet så sitter man ju inne med en del kunskap då jag haft carlssonhögtalare sen jag var tolv eller nått.. Hoppas klunna hjälpa dig lite på traven i alla fall.. som sagt.. det kommer mera..

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/04/17 :  20:40:02  Show Profile Send Merry a Private Message
OA 52.2 har jag , låter mumma tycker jag
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/04/17 :  20:46:36  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag kan inte låta bli att svara, har ju två par Carlsson OA5 - ett par typ 1 från originalbyggsats (OA5K) och ett par typ 2 (Hänvisar helt rått till Carlssonplanet enligt länk ovan för att reda ut skillnaderna).

Båda mina par är loppisfynd som en kompis till min fru snappat upp. Inget av paren är renoverat men i väldigt gott skick - och låter utmärkt!

De äldre (mitten på 60-talet) typ 1-högtalarna är lite slappa i basen men har ett underbart mjukt mellannregister och en helt OK diskant. Typ 2-orna (tidigt 70-tal) är bättre i basen men jag upplever dem inte som riktigt lika bra som 1-orna i mellanregistret. I diskanten är de likvärdiga. Båda högtalarparen är veritabla fynd, 400 och 300 har jag gett under dte senaste året för 1-orna respektive 2-orna.

2-orna använder jag till ljudet från TV, DVD och video samt radio och CD i vardagsrummet genom Denons DM31 på sisådar 2*20watt. 1-orna ska så småningm ut på landet, drivna av ågot lämpligt förstärkeri och med en lämplig CD-spelare. Vad detta är har jag i skrivande stund ingen aning om, det ligger ett tag fram i tiden. Förmodligen något begagnat det också.

Vad kan man då svara på ursprungsfrågan utöver alla svar som finns på CArlssonPlanet?

Mitt svar är: Kan man hitta ett par Carlsson OA5 i mycket bra skick för en knapp handfull hundralappar för att använda som vardagshögtalare i något sammanhang är de klart värda priset. Huruvida det är värt pengarana att renovera dem på olika sätt har jag ingen aning om. Jag som har minst en tumme mitt i varje hand skulle aldrig drömma om att ge mig in på något sådant. Men den som är DIY-freak skulle kamnske finna enutmaning i det och tycka det är mödan värt.

Eftersom jag inte har erfarenhet av något annat än OA5 kan jag egentligen inte relatera till några andra Carlsson-högtalare. Det enda jag har att nämna är att dessa äldre modeller har fördelen framför de senare 70-talsmodellerna, till exmepel OA12 och OA14, att de inte innehåller en massa gummi, plast och sånt som åldras lika snabbt. Det går alltså att finna exemplar av OA5 - och förmodligen också av den mindre OA4 - som kan användas som de säljs, även om man inte får ut de allra bästa prestanda ur dem.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/04/18 :  13:19:21  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tjenamoss igen Reeltorel. Ja jäklar,, var ska man börja.... Well, de första carlssonhögtalarna jag hörde var faktiskt ett par Oa-14. Detta var hemma hos en bekant som hade dem till sin dåvarande hemmabio baserad på en laserdiscspelare.. Personen ifråga krämade nått rent otroligt på den aktuella filmen just då jurassic park.. Det var så att allt i rummet skakade.. Well. tänkte väl inte så mycket mer på det då jag bara var tio år gammal. Så småningom började dock huset invaderas av dessa burkar då farsan skaffade två par Oa14 och två par Oa12. Även min bror fick så småningom tag i ett par Oa14 och var mycket nöjd med dessa.. Det var också han som fixade de första Oa14 som kom i min ägo. Dessa var jag ganska nöjd med i början men blev ännu mer nöjd då jag fick isatt ett par nya originalbasar. Denna högtalare levde jag med väldigt länge.. Vi hade som sagt både Oa 12:or och Od11:or hemma men jag tyckte definitivt bäst om Oa14. Sedan gick det ett par år och så småningom byttes andra delar i systemet ut. bytte bort min H/K förstärkare till förmån för en Primare A30.1 och som cd-spelare blev det en Primare D20... detta funkade helt okej ett tag ända tills bomben föll.. Rätt som det var så kom brossan hem med ett par mycket konstiga carlssonlådor som jag aldrig sett förut.. De såg små ut och var avfasade i fronten så att hela baffeln lutade inåt mitteln och uppåt mot taket. Min första reaktion var, vad fasen är de där för nått.. så små kan ju knappast låta bra.. Var ganska envis i min uppfattning men när elementen kommit och jag fick lyssna på dem så tappade jag hakan. Det var ett helt annat ljud.. Basen var mycket kraftfullare och varmare. den gick dock inte lika djupt men detta kom totalt i skymundan då de andra fördelarna var så påtagliga. Alla register lät helt enkelt bättre. Högtalarna jag lyssnade på var ett par Oa 51:or med scanspeak 18W8545 basarna och vifas metalldomediskant, dvs elementen från Oa 51.2 men med filtret från .1:an. Jag var frälst.. Så småningom kom brossan över ett par Oa 51.3 och jag tog över hans gamla. Senare fick jag också tag i ett par 51.3:or som jag spelade mycket med.. För ett tag sen upptäckte jag att jag ville ha rör och införskaffade ett par Audion Silvernight PP monoblock. Dessa spelar ihop med Primare cd-spelaren och ett försteg vid namn "Le Tube" konstruerat av Jean Hiraga. Detta tycker jag låter fruktansvärt bra. För ett tag sedan införskaffades också ett par Oa 58:or som jag har som bakhögtalare i hembion. (kör specialare där jag får flytta högtalarkablarna när jag vill köra hembio/Hifi, vill ju inte blanda ihop grejorna =) ) Så nu har jag redogjort historien. Missat en del men hoppas att det räcker ändå =)

Så vad tycker jag nu om högtalarna..?

Jag har hört Oa5.II,12,14,51 och 58 i hemmets egna lugna vrå, sedan har jag hört dessa hemma hos brossan och där även jämfört med Oa50 och 52. Oa 116 har jag hört hemma hos en bekant men det var nog fel element i för de lät inte alls som de skulle.

Slutsatsen är då: Min favoriter är helt enkelt Oa 51:orna.. jag tycker att de har mest värme och dessutom så sitter de ju en bit upp. Oa 52:orna gillar jag lite mindre då jag tycker att de känns tunnare även fast de går djupare i basen. sen står de på golvet och visst lyfter ljudbilden, men inte alltid. Oa 58:an är det senaste och denna blev jag mycket imponerad av. För sitt pris (6000) spelar den snuskigt bra oavsett vad jag jämför med i samma prisklass. Jmlabs motsvarigheter blev ju tex totalt utklassade . Oa 50 är rätt så lika dessa men 58:orna är bättre överlag.
Sen har vi ju sjuttiotalarna.. Ja jag ska vara ärlig och säga att dessa gillar jag ingen vidare numera.. för hårt mellanregister och tunn ljudkaraktär. Och ja,, jag uppgraderade diskanterna på mina Oa14, vet inte om jag tyckte att det blev bättre direkt.. diskanten blev väl bättre men det känndes inte riktigt som om allt hängde ihop. De anfdra sjuttiotalarna tycker jag ännu mindre om. Kan personligen inte förstå de som jublar varken över OD11 eller Oa5. I mina öron låter dessa ingen vidare alls.. (hoppas att jag inte retar någon nu)Om det inte vore för att de e så fruktansvärt billiga så hade jag inte ens ägnat en tanke åt dem. för visst. Jag fick atg i mina numera sålda Oa5:or för 100 spänn. och visst.. för det priset spelar de ju otroligt bra Men att vissa försöker få 1500-2000 spänn för dem på hifimagasinet.. enbart pinsamt.
Sen e ju dock problemet att 50-serien e så fruktansvärt svår att få tag i. Jag rekommenderar som sagt 51:orna.. och om dessa ej går att finna så kanske 58:orna kan vara något.. För det priset e de som sagt det bästa jag nånsin hört..

Förresten.. Både Oa 51:orna och Oa 58:orna spelar otroligt bra ihop med mina 24watts Silvernight. Passar väldigt bra ihop med rör

Frågor?.. Fråga på

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/04/19 :  07:24:59  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag tackar samtliga som bidragit med upplysningar, nu skall jag börja leta högtalare.
(tror inte jag hört något negativt om dessa lådor!)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/04/19 :  10:05:56  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Nä.. Det är inte utan anledning som jag är nöjd.. Och jag tar ett av mina favoritcitat från en god vän som sysslar med quadelektrostater. Hans omdöme om mina Oa 51:or var: Till skillnad från de flesta dynamiska högtalare så spelar ju dessa musik!

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/04/19 :  12:32:42  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Jag tror Carlsson burkar passar gryyymt bra ihop med Amplifon

Jag var själv sååå nära att skaffa ett par OA58:or... Men frugan, som tyckte de såg ut som
en dolme med svart ollon, vägrade ta in dem i vardagsrummet...
OA52.3 då(?) frågade jag lite försiktigt... De ser ju inte kloka ut var svaret...

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/04/19 :  12:36:21  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Reeltoreel: Peter kör med Carlsson (OA116 om jag inte minns fel) burkar hemma tillsammans med WT40...


Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/04/19 :  13:03:17  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag har renoverade OA14 som jag är mkt nöjd med, rätt placerade låter dom underbart "levande"

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2004/04/20 :  09:29:57  Show Profile Send pekka a Private Message
Hej

Jag har ett par helrenoverade OA2212 vilka är den största
av alla 70-talare.
Med rätt förstärkeri bra placerad ett rum på över 25 kvm låter den bättre än allt annat i högtalarväg från carlsson.

Mina förutsättningar stämmer när det gäller förstärkerit
Tyvärr har jag inte optimalt när det gäller placering (vilket kanske
är viktigast).
Men i rätt rum, har du ett ljud med avgrundsdjup bas stor dynamik
och en diskant nästa i klass med elektrostat typ Quad57.

PEKKA



Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/04/20 :  10:46:03  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
borde sagt att jag inte vet hur Oa2212 låter. Vore jäkligt pännande att göra någon gång, synd att de ska vara så otroligt dyra att renovera bara

Pekka: Vilka andra carlssonburkar har du jämfört med, "nyfiken"

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/04/20 :  13:48:15  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ja Oa2212 verkar ju onekligen som ett bra köp, dyra dock !
Oa 58 ligger nära till hands vid köp, även den någon äldre Oa 52,3.
Alla som kör Carlsson kan ju inte ha fel, så jag letar fortfarande efter
58:or eller renoverade 52,3, kanske någon här som har några att sälja ?
Skall kolla carlssonplanet igen.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2004/04/20 :  19:38:08  Show Profile Send pekka a Private Message
quote:
Posted - 2004/04/20 :  10:46:03    

borde sagt att jag inte vet hur Oa2212 låter. Vore jäkligt pännande att göra någon gång, synd att de ska vara så otroligt dyra att renovera bara

Pekka: Vilka andra carlssonburkar har du jämfört med, "nyfiken"


Jag har jämfört med OA116 Oa52,3 OA51,3 OA12.2 OD11.2 och OA58.
Min favorit efter OA2212 är OA51.3 som låter fantastiskt bra.
Är inte så förtjust i OA58 förrutom den relativt höga ljudbilden men OA51.3
är flera klasser bättre.
Det är obegripligt att inte Larsen tar upp tillverkningen av denna pärla igen.

PEKKA
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/04/20 :  20:25:55  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Jo... jag kan ju inte göra annat än att hålla med.. jag har ju Oa58:orna bak i hembion och 51:orna som frontar... och visst är det skillnader.. 58:orna har en lite speciell karaktär i jämförelse tycker jag,, nasalare kanske e ordet.. Oa 51:orna låter ju dessutom vuxnare eller hur man nu vill säga det. Fylligare och med en naturligare klang. Hursomhelst så tycker jag i alla fall att de e ruskigt prisvärda..

Jo han borde kanske ta upp tillverkningen av 51:orna igen, Då jag inte hört Oa2212 så kan jag ju säga att dessa är mina klara favoriter.

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/04/21 :  08:35:24  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Kan detta vara något att satsa på ? billiga iaf.http://www2.blocket.se/view/2135926.htm?l=0&c=1&city=0

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/04/21 :  11:34:45  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
By the way: Brossan har ett par vita fina Oa51.3 till salu om någon skulle vara intresserad. I så fall så kan ni nå honom på mailen

fredde_djf@hotmail.com

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/04/21 :  13:38:30  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Annonsen fanns inte kvar nu, så dom blev nog sålda :-(
Unholyrishna: Kan du tänka dig till vem som skulle kunna vara intresserad:-)
Ta ett snack med din broder och återkom till mej om priset är du snäll.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/04/21 :  17:10:21  Show Profile Send Merry a Private Message
inte intresserad av ett par OA 52.2 ?
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/04/21 :  17:35:40  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
wacko.wonder: Du har pm !

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000