HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågor kring Cyrus CD och integrerade förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/04/13 :  00:19:59  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hej igen alla!

Den här gången gäller mina frågor alltså Cyrus. De är ju väldigt nätta i formatet och jag har börjat fundera över om de kan vara något för sovrummet. Det rymmer egentligen inte någon musikåtergivningsutrustning men trots det behövevs det sådan där eftersom det är den enda platsen i hemmet där man kan vara i fred för att lyssna. Därför ska rummet få det bästa huset kommer att innehålla i den vägen. (Vilket i och för sig inte är så svårt att fixa...)

Nåväl till frågorna:

Jag har konstaterat att det finns återförsäljare för Cyrus i Sverige (och Stockholm) men har inte funnit något webbplats där de presenteras med pris: Jag tänker på förstärkarmodellerna Cyrus 6 respektive Cyrus 8 samt CD-spelarna 6 respektive 8.

Vad kostar de?

Är de prisvärda?

Lämpliga små stativhögtalare med tanke på ljust/mörkt, effektkrav med mera? (Har som hastigast hört och därvid fastnat för följande högtalare för vidare provlyssning: Dali Menuette, Totem Mite och Dreamcatcher, Dynaudio Audience 42, Elac 310i Jet och Mosscad 502 (i största laget) så relatera gärna till dem).

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2004/04/13 :  11:17:57  Show Profile Send AndersB a Private Message
Jörgen

Ring till Radiolagret i GBG med dina frågor om priser osv. Trots att de är återförsäljare av märket talar de verkligen om vad de tycker! Exempelvis vet jag att de, trots "best buy"-stämpeln, är lite skeptiska till nya CD 8:an.

Själv har jag efter lite olika märkesvändor kört cyrusgrejor i flera år och är mycket nöjd.

Anders
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/13 :  13:56:39  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Apropå Cyrus förstärkare.

riktpris på cyrus 6 är 10 000 kr, för 8:an får du ge 13 500 kr.

Go to Top of Page

Dendron
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/04/13 :  14:40:58  Show Profile Send Dendron a Private Message
Hej

Har varit på Radiolagret och lyssnat på bl.a. Cyrus. De rekomenderade Cyrus 6 (framför Cyrus 8). 8an saknade lite i precision, efter en demo var jag böjd att hålla med, inga stora skillnader men jag upplevde nyanser. (Om det sedan var placebo eller inte är ju svårt att säga).

CD tyckte de inte om Cyrus utan föredrog Vincent CD-S1 som billigt alternativ och Rega Jupiter som dyrare.

Skall själv köpa ny Förstärkare/CD och denna kombo är en av de som är aktuella.

/Dendron

PS Om det bara är försäljningssnack eller inte kan jag inte svara på men de upplevs som väldigt klarspråkiga på Radiolagret. Jag frågade bl.a. vad de rekomenderade om jag var beredd att lägga lite mer pengar och då svarade de Cyrus 6 och Rega Jupiter. Med andra ord köp skivor för pengarna du får inte bättre prylar..... Om det sedan beror på att de har grymt bra marginaler på dessa eller inte får stå osagt men jag tror att de faktiskt är ärliga! DS
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/04/13 :  17:08:50  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Kan bara hålla med Dendron. Helt klart den "ärligaste" hifibutiken jag besökt. Och de är ju framförallt intresserade av musikåtergivning och inte ljudåtergivning, om ni hajar.

Vincent CD-S1... Vad är det för nån, eller menar du nån annan??
Ah, nu såg jag på Septons sida nån som hette s1.1, den måste det väl vara? Är det nån nyhet eller?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/04/13 :  18:45:43  Show Profile Send marbrink a Private Message
Att cyrus 6 skulle vara bättre än cyrus 8 verkar inte hifipressen hålla med om....
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/04/13 :  19:44:15  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Cyrus utvecklar idag och sedan något år tillbaka sina grejer med högtalare från Mårten Design. I sitt demorum och på mässor använder dom Miles.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/04/13 :  20:27:12  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack för pplysande svar så här långt.

Det är som jag befarade, att Cyrus egentligen ligger utom budget,15 000-20 000 papp för CD, förstärkare, högtalare och kablar. Detta trots att jag är beredd att betala en del extra för att få små grejor. Å andra sidan verkar det som om jag kommer att klara mig med 6-orna. De verkar ju utifrån hittillsvarande kommentarer vara i ungefär samma klass vad gäller ljudåtergivning som 8-orna.

Fortsätt gärna med synpunkter. Skulle gärna se någon reflexion kring små stativhögtalare som ligger i prisklassen 5 000-8 000 kronor.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/04/13 :  21:37:31  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej Jörgen! Du ville ha lite högtalartips. Du bör, nej, du skall läsa hela denna tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25400 om du missar att lyssna på detta märke, så har du missat något som enligt mig och andra är det bästa du kan hitta för 5000kr.
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/04/13 :  21:47:23  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
FBK skrev:
quote:
Du bör, nej, du skall läsa hela denna tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25400
Jodå, jag har läst (nästan) hela tråden. Quad finns med i jag-ska-lyssna-högen men jag har aldrig hört några ännu. Så jag har ingen uppfattning om dem och kan därför inte relatera något resonemng till dem.

Men i den här tråden är jag egentligen mest intresserad av vad som funkar ihop med Cyrus-elektronik.

mvh/ Jörgen G

PS:
Har för mig att jag sett ett par Quad 11 hos Görans HiFi i Växjö när jag var inne en sväng och detta ärende inte alls var aktuellt. Kan någon växjöbo eller annan smålänning bekräfta, ty det är troligare att jag kommer dit än långt ut på Södertörn?/DS

edit: diverse redigering

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/04/13 21:50:55
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/04/13 :  22:05:21  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag är varken växsjöbo eller smålänning, men jag kan bekräfta att det står i hans annonser att han har Quad högtalare, så en provlyssning kanske skulle vara mycket intressant och roligt att få höra vad du tycker sedan
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/04/13 :  22:32:52  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej!

Även jag kör cyrus, dock äldre grejer än vad du kollar på. En biampingkombination med cyrus III och matchande slutsteg via nordost och neotech till ett par KEF Q1. Vad har jag då att säga om ljudet?

Detaljeringsgraden- hög.
Värme- finns där, dock absolut inte så att det blir blurrigt
Transparens- lagom avvägd i mitt tycke, dåliga inspelningar är njutbara men välgjorda dito briljerar.
Ljudbild- bra 3D, med mycket bredd. Distans till ljudbilden, du får inte musikerna i knät.
Spelglädje, det svänger även om jag inte kan lira hur högt som helst.

Som ni märker är jag positivt inställd till dessa grejer. Den gamla klyschan "Hade svårt att tro att man skulle få såpass mycket välljud till dessa pengar" stämmer bra. Har tidigare haft Roksan Caspian och Totem vilket är mycket kompetenta grejer men tyvärr inte gjorde sig lika väl i min betongbunker till lägenhet. Totemgolvarna gick djupare än mina nuvarande stativare vilket gav upphov till en del okontrollerad bas (pga rumsakustiken) och detaljeringsgraden var likartad men med en lite spetsigare diskant vilken gav lyssningströtthet med visst material.

Med tanke på att cyrus torde utvecklat sina grejer sen mina tillverkades är det väl bara att rekommendera elektroniken du nämner.

Vad gäller högtalare är KEF Q1 väl värda en jämförelse med mot redan nämnda. De är portade framåt så du har möjlighet att ställa in dem lite närmare bakvägg än med bakportade burkar

Jag har bara jämfört Quad och Totem Sttaf med Caspianen och då uppvisade de väldigt olika karaktär, det båda gör bra är att "försvinna" i ljudbilden men Quad lät återhållsamt, snällt och näst intill grått, Totem spelade mycket mer energiskt och roligt helt enkelt.

Summan av kardemumman blir väl att min nuvarande kombination (cyrus/kef) funkar väl i ett rum med dåliga förutsättningar för välljud. Det skulle vara intressant att testa i "bättre" miljö, kommer jag uppleva det som överdrivet mörkt och oengagerande då?

Mvh Micke
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/04/13 :  23:58:29  Show Profile Send FBK a Private Message
Micke!
quote:
Jag har bara jämfört Quad och Totem Sttaf med Caspianen och då uppvisade de väldigt olika karaktär, det båda gör bra är att "försvinna" i ljudbilden men Quad lät återhållsamt, snällt och näst intill grått, Totem spelade mycket mer energiskt och roligt helt enkelt.

Vilka Quad var det, Har svårt att tro att det var 11L,12L. 12L som jag har lyssnat på var allt annat än tråkiga att lyssna på.
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/04/14 :  01:14:52  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Nu blir det lite O.T. Hoppas ni har överseende.

Det var 12L, och jag är faktiskt själv förundrad över mitt intryck av dessa högtalare, då det säger tvärtemot vad många andra upplevt.

Sen är det ju inte en schysst jämförelse kan tyckas. Totem Sttaf är ett par högtalare med nypris på tre gånger så mycket som Quad 12L. Jag undrar om det kan ha varit den mindre framträdande diskanten och den mörkare klangen som fått mej att tycka att de var lite "gråa" i ljudet vid en jämförelse med sttaf´s energirika diskant?

Missförstå mig inte, jag tycker dock absolut att du ska testa Quad, då smaken är så himla personlig, alla har olika rum, och många andra här på forumet funnit välljud med dem. Finishen är i varje fall imponerande på ett par burkar i denna prisklass.

Mvh Micke
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/04/14 :  08:14:20  Show Profile Send Larsho a Private Message
M.Thorsén

Kul att du är så nöjd med Cyrus som sagt mkt välljud
för pengarna

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Dendron
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/04/14 :  08:36:42  Show Profile Send Dendron a Private Message
Hmmm, jag hade nog fel vad det gäller Vincent och CD tror att det var CD S2 de rekomenderade som en mycket bra CD om man inte vill lägga för mycket pengar. Radiolagret hade ett par CD som de rekomenderade och om jag nu minns rätt så var Vincent CD S2 6000:- den "billigaste" och Rega Jupiter 17.000:- den dyraste (det fanns två mellan dessa men minns inte vilka det var).

En Cyrus 6 och Vincent CD S2 skulle då hanmna på ca 16.000:- + kablar.

/Dendron
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/14 :  10:30:17  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Inte att förglömma Radiolagrets riktiga special, högtalaren Melos.

Har själv köpt just melos och Rega Jupiter (med sten under) och kommer att köpa en Cyrus 6:a då jag skall så småningom kommer att separera Bio från Hifi med ett antal mil i mellan.

De tycker att 6:an är klart bättre än 8:an, har lånat hem den och en Rega Mira från radiolagret och jag blev mäkta imponerad.

Cyrus 6:an är mycket bra på allt och en enastående snabb förstärkare. Om man har lättdrivna högtalare så att de 40 watten räcker och blir över är den ett kap.




Edited by - qsecofr on 2004/04/14 10:30:36
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/04/14 :  11:13:46  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Sen är det ju inte en schysst jämförelse kan tyckas. Totem Sttaf är ett par högtalare med nypris på tre gånger så mycket som Quad 12L. Jag undrar om det kan ha varit den mindre framträdande diskanten och den mörkare klangen som fått mej att tycka att de var lite "gråa" i ljudet vid en jämförelse med sttaf´s energirika diskant?

Missförstå mig inte, jag tycker dock absolut att du ska testa Quad, då smaken är så himla personlig, alla har olika rum, och många andra här på forumet funnit välljud med dem. Finishen är i varje fall imponerande på ett par burkar i denna prisklass.

Misstänker precis som du påtalar att det är ju en viss skilnader på diskanter! Av de Totem högtalare som jag lyssnat på, så är diskanterna mycket energirika,farligt nära att bli vassa. Men det är vad jag tycker, andra älskar säkert Totems diskantåtergivning och kallar den neutral.
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/04/15 :  21:33:05  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack för alla synpunkter!

Även om jag i vanlig ordning knappast blivit klokare har jag i alla fall fått veta mer.

Om någon till äventyrs har något att tillägga är han eller hon natrligtvis välkomna att göra det.

mvh/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/21 :  10:07:41  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Har själv varit och shoppat en Cyrus 6:a på radiolagret lånade hem en 8:a för att verifiera deras tes. Mycket riktigt 6:an är rappare och lite mer precis. Jag trodde på detta innan men det är alltid bättre när man Själv kan verifiera så man inte grubblar efteråt, dessutom så är det en del i vår hobby att jämföra.

Det hela slutade med att jag komiskt nog lämnade tillbaka 6:an och bytte till en Rega Mira 3 som jag har testat innan ett par gånger.

Varför?

Jo 6:an är bättre än Miran men jag vill ha en integrerad som går att köra power in dvs som slutsteg. Det blev för struligt med det halva formatet och framför allt att vela med volymen och power plus en till fjärr varje gång man skall sätta på riktigt ljud till TV,VIDEO och DVD. Ett plus också för det inbyggda grammofonsteget.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att bygger man en ren 2 kanals anläggning och har lättdrivna högtalare (till ex radiolagrets utmärkta Melos) så är Cyrus 6:an fantastiskt bra.





Edited by - qsecofr on 2004/04/21 16:20:17
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000