HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Värden på H-talare Fs=38Hz hur komma lägre ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/04/17 :  09:37:06  Show Profile Send Guru a Private Message
Sitter o funderar lite på att börja bygga högtalare och har några funderingar......

Kollade lite på ett 11" Focal element med värden enligt nedan .Frekvensomfång anges till 38-1900Hz..betyder detta att man ej kommer få en bra bas under 38Hz...eller vad ? Ska man ej gå under Fs ?

Vad vinner man med att ha dubbla basar, är det känsligheten som ökar ?

Membranstorlek (tum) 11
Impedans (ohm) 6
Frekvensomfång (Hz) 38-1900
Effekt (W/Hz) 225
Känslighet (dB/SPL) 89,31
Resonansfrekvens (Hz) 38
Vas 51,9
Qts 0,35

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/04/17 :  10:41:49  Show Profile Send matson a Private Message
1. Ja, det går fint att komma stämma av under Fs.

2. Känslighet och ljudtrycksförmåga

Rent allmänt gillar jag att man först tar reda på vad som skall byggas och därefter letar upp lämpliga kandidater istället för att först snöa in på ett element och därifrån se vad man kan göra med det(även om det kan vara kul ibland).

Mvh

Mvh
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/04/17 :  10:49:18  Show Profile Send Guru a Private Message
Har ingentligen inte bestämt element utan var mest nyfiken då Focal ska vara element som ska vara av god kvalitet och då kan man ju tycka att en 11" ska gå lägre än 38hz...


Jag är lite sugen på att bygga nått med band typ Raven.

Edited by - Guru on 2004/04/17 10:55:01
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/04/17 :  11:34:55  Show Profile Send matson a Private Message
Kolla upp om inte PHL kan vara något för dig. Har för mig att det finns konstruktioner med PHL + Raven. Använd element med hög känslighet så du inte behöver dämpa bort den från Ravendiskanten.
När det gäller basdelen, så blir det ju svårt att hålla uppe känsligheten och ändå nå djupt(förutsatt att lådan inte får vara hur stor som helst). Här är det ju relativt vanligt att man delar systemt och aktiv delning vid 80 Hz gör ju att du kan hörnplacera basmoduler, vilket i sin tur ger mkt hög känslighet. En mer ordinär trevägare tvingar dig nästan att söka baselement på PA-marknaden(svindyrt och gigantiska lådor)

(Focal gillar jag inte alls. Basarna har hög dist och diskanterna är bara allmänt otrevliga.)

Mvh

Mvh
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/04/17 :  20:11:11  Show Profile Send AndersP a Private Message
Guru: Vad är det för slags högtalare du tänkt bygga?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/04/17 :  21:25:00  Show Profile Send Guru a Private Message
AnderP: Vet inte riktigt än men jag har börjat kika runt lite vad som finns att välja på. Är lite sugen på Raven+T&P, ett alternativ kan ju vara att driva bi eller tri ampat för att slippa fundera på känsligheten, men jag vet riktigt inte än...

Håller på att knåpa ihop en förförstärkare till att börja med kanske fel ände att börja på men det löser sig :)

Mh

Edited by - Guru on 2004/04/17 21:27:05
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/18 :  16:14:56  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
quote:
(Focal gillar jag inte alls. Basarna har hög dist och diskanterna är bara allmänt otrevliga.)



Som jag sagt innan, jag håller inte alls med och det beror inte på att jag är sammankopplad med Hifikit på nått sätt.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000