HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Brumm i förstärkare, varför?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/04/15 :  18:22:18  Show Profile Send Mindless a Private Message
Äntligen är min förstärkare klar, rören glöder och ljud strömmar ur den. Men några frågor har jag ändå, nu då den är färdig och jag lyssnar på den är det ett litet brumm, eller mer ett bzzz ljud, varför ? Och så är det ett litet problem med potentiometern. Den höjer knappt volymen då jag vrider på den fullt ut. Borde inte ljudet normalt sett vara öron bedövande då? just nu är det en knappt hörbar skillnad i ljudets stryka då jag vrider på. Vilka förslag som helst för att fixa dessa är mycket uppskattade.

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/04/15 :  19:27:57  Show Profile Send Mindless a Private Message
Vet inte om det är jag som har lite tålamod gällande att vänta på svar, men detta börjar likna amerikanska hififorum (visar lite intresse till frågor från ovetande)

Får väl titta in senare ikväll och se om något svar.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/15 :  19:32:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag är också novis på rör men trots det kommer jag med ett par förslag:

*Vilken typ av pot har du? En "vanlig" volympot är logaritmisk, har du en linjär pot så kan du inte reglera volymen speciellt mycket.
Dessutom måste man naturlivis ha rätt värde på potten också.

*Brum i rörförstärkare är ett helt kapitel för sig, Bernt&Co kan nog svara.
Jag antar att du kollat det "vanliga", dvs jordloopar?

Har du föresten något schema till din förstärkare? Det blir enklare att ge förslag då.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/15 :  19:42:23  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Vet inte om det är jag som har lite tålamod gällande att vänta på svar

1h:s tålamod bör man ha minst 1st dag&natt (imo)
Man kan inte förvänta sig svar, bara hoppas.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/04/15 :  21:53:42  Show Profile Send Oblivion a Private Message
brummet kan bero på många saker.

Har haft stora problem med brum i många av mina förförstärkarbyggen men det har löst sig igenom att tex använda en stjärnjord, jordning av glödlindningen, en bru mpot över glödlindningen, kondensatorer över likriktarbryggan, eller igenom att exprimentera lite med var man ansluter jorden till shassit

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Edited by - Oblivion on 2004/04/15 21:54:49
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/04/15 :  21:54:23  Show Profile Send Mindless a Private Message
Potten är en normal volympotentiometer från Alps Japan. Vet inte vad det kan vara men jag tror brummet är att jag har jordat potten dåligt, kanske till och med fel, ska kolla upp det imorn. Hursomhelst vet jag dock inte varför förstärkaren med rockmusik låter hemskt, det sprakar och knastrar och basen dominerar allt, utöver det funkar den förträffligt bra med lite lugnare musik, klassiskt och så. Och en sak som också förbryllar mig lite är varför volym effekten är så svag, jag kan vrida på för fullt och som högst ökar volymen kanske 5dB, knappt märkbart. Kan lägga upp schema imorn så kan någon ge förslag vad det kan bero på.
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/04/15 :  22:08:12  Show Profile Send Mindless a Private Message
Jag har en gemensam jordpunkt för allt i förstärkaren, glöd, pot, likriktare, tror inte det är där problemet ligger. Brummet vid potten tror jag är att jag har lött fast jordkabeln till potten på fel lötpunkt, ska fixa det imorn. Faktum kvarstår dock att förstärkaren sprakar och låter hemskt då jag spelar rock musik, men funkar mer eller mindre perfekt med klassiskt, har ingen aning om vad det kan bero på, något fel med kablarna mellan signal-in och potten? eller kan problemet vara källan? spelar nämligen inte musik ur någon extremt fin CD-spelare eller något, ett gammalt Soundblaster Live 5.1 ljudkort som sitter i min dator, ska prova köra ampen via brorsans dator som har ett lite saftigare ljudkort i sig.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/04/16 :  08:53:53  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Mindless skrev:
quote:
Vet inte om det är jag som har lite tålamod gällande att vänta på svar, men detta börjar likna amerikanska hififorum (visar lite intresse till frågor från ovetande)

Vissa forum är helt enkelt sömniga. Det mest kompetenta är utan konkurrens www.diyaudio.com

När det gäller hififorum.nu, kom ihåg att Sverige är ett litet land. Hur många rörgurus finns det i Sverige och hur många av dem håller till här?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/04/16 :  19:34:28  Show Profile Send Uniper a Private Message
Vad händer om du vrider volyratten till minimum? Blir det helt tyst då, eller påverkar det inte volymen särskilt mycket heller?
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/04/16 :  23:59:43  Show Profile Send Mindless a Private Message
Den påverkar inte ljudet speciellt mycket. Kanske sänker volymen med en par dB, alltså, den är inte tyst fast volymen är på 0. Likaså har jag upptäckt att vrider jag ner volymen till 0 så hörs det bara i vänster kanal, och har jag volymen på fullt, hörs det ur båda, någon aning om vad detta kan bero på?

EDIT : peranders : Ja, det är nog sant. Dock förstår jag mig inte riktigt på diyaudio.com. Då jag har gjort en forum tråd om mitt problem står det "Try searching the forum before posting" eller något liknande. Tyckte det var rätt konstigt med det forumet, har inte hittat något sätt att kringå det där, sökte efter diverse saker gällande brus och brumm men hittade inget som var likvärdigt mitt fall. Nåja, får väl hoppas på något positivt svar härifrån någon dag framöver.

Edited by - Mindless on 2004/04/17 00:04:44
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/04/18 :  03:41:33  Show Profile Send Uniper a Private Message
Om det inte blir helt tyst när volymratten står på noll så är den definitivt inte rätt inkopplad. Så första steget bör vara att reda ut det. Du skrev att jordningen av potten kanske inte är rätt ansluten, och det skulle mycket väl kunna vara felet.

Det är inte alls säkert att volympotten är skyldig till brummet. Men det vet vi när du har fixat den
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/04/18 :  10:31:24  Show Profile Send time a Private Message
Det låter som potten är felkopplad, har du fyra stift på potten ? Ena yttre stiftet till ingången och den andra till jord och mittstiftet vidare inåt ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000